Kaffe i på Gran Canaria, Spanien

GuruX

Well-known member
Kaffe på Gran Canaria, Spanien

Har nu dragit till Gran Canaria, Bahia Feliz för att stanna här ganska länge.

Här dricks det något konstigt kaffe som smakar som sand ungefär. Det är rätt hemskt om jag ska vara ärlig. Eftersom att jag lever och jobbar i ett turistghetto så finns det faktiskt ett svenskt café här som serverar någon form av svenskt kaffe. Det är inte världens godaste, men det funkar.

Men, jag vill ju naturligtvis pressa mitt eget kaffe, så snart jag har fått tummen ur och skaffat mig en ny presskanna. Jag tror att det här hemska kaffet de dricker är något som kallas Café Natural. Det finns lite andra sorter på Carrefour (ICA Maxi typ), men det är inte direkt så att man kan ta sig en lukt på paketen. Det mest är färdigmalt, och kvarn får nog tyvärr vänta lite. Så jag undrar, har någon erfarenhet av kaffet i Spanien? Vad ska jag titta efter för sorter eller benämningar? Än så länge är jag ingen hejare på spanska, så att bara läsa på paketen och få ut något av det är inte det enklaste.

Har ni vägarna förbi Garbos Dinner Show i Bahia Feliz de närmsta tio månaderna, så får ni droppa ett PM innan så vi kan hälsa.
Hasta la uego!
 

Anders

Well-known member
Var där i våras uppe i Las Palmas och surfade en vecka. Finns några hyffsade fik där, bl.a. ett som säljer ekologiskt odlade arabicabönor, ligger längs Las Canteras.
 

Ernst

Well-known member
Det bästa jag har druckit på Gran Canaria är faktiskt McDonalds-kaffet! Det fick smaklökarna att hoppa av glädje jämfört med det vanliga kaffet. Men det borde ju gå att köpa bönor i Las Palmas. Annars för du väl beställa på nätet.
 

GuruX

Well-known member
Har lyckats reda ut varför en del kaffe smakar så otroligt konstigt här.
Vattnet fullt med kemikalier. De flesta gör kaffe på kranvatten, istället för vatten från flaska.
Dessutom finns det något som heter Kaffe Torrefacto, om jag inte minns fel. Det är kaffebönor som är rostade tillsammans med socker! Ger en oerhört knepig smak.
Kaffe Natural är den "vanliga" rostningen här. På nästan alla paket står det colombia, och inte arabica.
Jag hittade dock ett lite dyrare paket med något som hette Black, där det också stod att det var 100% arabica. Har inte öppnat det än, men jag hoppas att det är drickbart.

En positiv med spanien är att mokakannorna är mycket vanliga, och är därmed också billigare. Lyckades införskaffa mig en Bialetti trekoppars för bara 11.80 EUR. Så nu blir det till att lära sig mokakanna =o)
 

Gringubben

Well-known member
Kommer åka ner till Playa del ingles i januari, men google tycks inte vara min vän i dag. Min plan är att endast ta med aeropressen, då min minsta kvarn ändå är för bökig och tung, samt att jag inte vill köpa liten handjagare bara för en resa.
Dricka allt kaffe ute är uteslutet, så förhoppningen ställs till någon bra kaffebar där jag kan få köpa malet kaffe till AP:n.

Jag räknar inte med samma tur som då jag åkte till Katoomba, Australien, där de har grymt egenrostat kaffe i barerna på stan, men det borde finnas något som funkar för mig. Eftersom jag brygger i ap:n så vill jag helst ha arabica som inte är hårt rostat heller.

Någon som vet?
 

kafferookie

Well-known member
Kommer åka ner till Playa del ingles i januari, men google tycks inte vara min vän i dag. Min plan är att endast ta med aeropressen, då min minsta kvarn ändå är för bökig och tung, samt att jag inte vill köpa liten handjagare bara för en resa.
Dricka allt kaffe ute är uteslutet, så förhoppningen ställs till någon bra kaffebar där jag kan få köpa malet kaffe till AP:n.

Jag räknar inte med samma tur som då jag åkte till Katoomba, Australien, där de har grymt egenrostat kaffe i barerna på stan, men det borde finnas något som funkar för mig. Eftersom jag brygger i ap:n så vill jag helst ha arabica som inte är hårt rostat heller.

Någon som vet?

Har skrivit lite om det i ett annat inlägg. Men prova Ciao Ciao nere vid stranden eller L'Italiano som ligger i shoppingcentret Yumbo, båda har helt ok Espresso. Dock vet jag inte om du kan köpa med bönor.
 

Gringubben

Well-known member
Har skrivit lite om det i ett annat inlägg. Men prova Ciao Ciao nere vid stranden eller L'Italiano som ligger i shoppingcentret Yumbo, båda har helt ok Espresso. Dock vet jag inte om du kan köpa med bönor.
Ok espresso är inget problem att hitta i klassisk italiensk stil, men nyrostad arabica som är tagen innan andra crack lär bli svårare.
Än så länge har jag kvar lite medhavt från Drop som inte lär räcka forever, men det blir en sväng till Las Palmas vad det lider för att kolla lite akitektur/kultur etcetera. Då kanske man blir lyckosam.

Vi kanske går till Yumbo någon dag och då får jag väl prova L'Italiano.
 

Gringubben

Well-known member
Har skrivit lite om det i ett annat inlägg. Men prova Ciao Ciao nere vid stranden eller L'Italiano som ligger i shoppingcentret Yumbo, båda har helt ok Espresso. Dock vet jag inte om du kan köpa med bönor.
Liten uppdatering.
Här tror jag ibland att jag dött och kommit till kaffehelvetet.
Det där med att hitta en hyfsad italienare är rätt svårt, det mesta är torrefacto och baristas som inte kan hantverket eller bryr sig för den delen.
Ciao Ciao nere på stranden serverar en svårt vattenskadad Illy som bara går att dricka med hjälp av svår koffeinbrist och en glass på sidan om.

Vattenskadade "espressos" tycks vara stort här nere om det inte rent av är americanos på torrefacto som smakar bränt bildäck utblandat i vatten. Tänk om dessa j*****la spanjacker ägnade en tanke åt de fattiga bönder som odlar kaffe etcetera och hela visan. I skrivande stund dricker jag upp det sista jag har av mitt underbara Rwandiska kaffe från Drop, medan jag misstänksamt betraktar ett 250 grams paket malet kaffe som är grönt och av märket Café Molido, natural. Med lite tur är det som Zoegas, men jag fäster inga stora förhoppningar vid smakupplevelsen som dessvärre lär bli långt från paradisisk.

I kväll provade jag en bar i "Cita" bredvid mataffären och "baristan" ägnade mig en slö blick då jag beställde en "doppio per favore" och spände blicken i honom. Han doserade färdigmalt i ett pf med enkelspout och lät det spruta ner i koppen medan han pratade med en polare på sidan om.
Jag brydde mig inte ens om att räkna sekunder då jag såg störtfloden.....

Testade att stoppa en sked i munnen, skakade på huvudet och gick därifrån.

Tror inte jag offrar en dag i Las Palmas katedral för en dag i solen, så det blir nog bara tummen ner för kaffe på Gran Canaria.
 

Gringubben

Well-known member
Slutsatsen blir alltså:
Gran Canaria=Ta med eget om du tycker om gott kaffe. Annars kan du välja mellan smakerna Goodyear, Michelin, eller Nokian Hakkapellittaa.
Troligen sätter tyska/engelska turister standarden för både mat och dryck där nere. Ölen är utmärkt, maten trist.
 

kafferookie

Well-known member
haha ja det är inte kaffeparadiset direkt, ciao ciao serverade dock mig helt ok espresso. De värsta jag råkade ut för där nere var en dam som malde ner i pf och hoppade över att tampa, det blev blaskigt. Provade du stället på yumbo?
 

Gringubben

Well-known member
haha ja det är inte kaffeparadiset direkt, ciao ciao serverade dock mig helt ok espresso. De värsta jag råkade ut för där nere var en dam som malde ner i pf och hoppade över att tampa, det blev blaskigt. Provade du stället på yumbo?
Nej, gav upp totalt då de inte förstått konceptet "kaffe" där nere. Stackars turister med kaffeintresse.
Som jag sa hittade jag aldrig något som var i närheten av drickbart, fast jag åkte aldrig till Las Palmas.

Edit: Blaskigt var den bestående egenskapen, men den brända smaken kunde variera i intensitet.
Om dessa kanarier kom till Stockholm och fick testa Cafe Como, Johan&Nyström och Drop Coffee, så skulle de fundera en stund över tingens beskaffenhet.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp