Kaffekvarn till pressobryggare

oblast

New member
Hej!

Den här frågan har säkert ställts flertalet gånger förrut.. så ni får förlåta om jag repeterar i onödan.

Jag är på jakt efter en kvarn som skall mala bönor till presso. Jag är inte så avancerad att jag måste ha något hutlöst dyrt och jag ska absolut inte använda den för att mala espresso. Helt och hållet till presso alltså.

Jag sökte lite här på forumet, men det verkar som de flesta av er är inne på espresso och därmed kvarnar som går på två, tre tusen, vilket jag inte borde behöva lägga ut som inte måste ha den fina malningsgraden.

Jag är mer än tacksam för alla råd och tips och länkar och dylikt. :)
 

theseal

Kaffeterroristen
welcome Oblast.

Det som gör en kvarn bra för espresso, gör den även bra för press..... Det har inget med att göra hur fint den maler utan hur bra den maler, svårt att förklara kanske... Det som är JÄTTEbra för dig och andra är att det går att hitta skitfina kvarnar begagnat. Jag tex slantade 1800kr ink frakt för min Compak K6. Leta på blocket!
 

Wannabe

Well-known member
Välkommen hit Oblast. Alltid kul med nytt folk på forumet!

Håller med Yirgacheffe. Dualiten tror jag du blir nöjd med. Vad du än gör köp en kvarn med malskivor och inte med knivar. Ett varningens finger för billigare kvarnar än Dualiten. Jag köpte en Excido (stavas det så?). Billig, funkar i början, men sedan bara att kasta. Jag gav väl en 450 kr. Har sett samma kvarn som den med annan logga för runt 700kr.

En annan variant är ju förståss en handjagad kvalitetskvarn, Zassenhaus: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=844

Enkel att ta med på resa/stuga/båt etc.
 

Ignatius Riley

Well-known member
För presskaffe använder jag en Minimoka 203 som jag köpte beggad för 850 spänn på Blocket, så det går att göra fynd om man har lite tålamod.

Oblast, om du är intresserad så kan jag sälja min "förra" kvarn, Bodum Antigua, för 350 kr till dig. Den är svart och malskivorna är i bra skick. Huvudsakliga nackdelen med den är väl att den låter ganska mycket (som de flesta billiga kvarnar), men den funkar superbra till presskaffe. Jag tror inte att du kan hitta något bättre för det priset...

...och vill du hellre köpa nytt så är nog Dualiten ganska vettig.
 

oblast

New member
Lysande killar! Det får bli en Dualit.

Alltid lika trevligt när passionerade aficionados hjälper till!

Enchanté!
 

selanderm

Well-known member
Tjena!
Dualiten (solis) är grym!

Kolla in solis maestro.
Finns för under tusenlappen på Düska ebay.
 
Topp