för mycket kaffe ?

pierre_

Active member
hej, jag älskar verkligen kaffe, men tror att jag dricker för mycket, vissa dagar 1-2 L andra kan det bli upp till 2,5 L ,, för mycket ?:huh:
 

GLC

Well-known member
Beror nog mycket på hur van du är att dricka. Google kan hjälpa dig att hitta några gränsvärden för koffein i kroppen. Ikväll blir det en överdos av koffein då det är Espresso Jam på Delicerano, brukar inte kunna somna förrän framåt småtimmarna efter dessa kvällar.. :coffee:
 

Minghetti

Active member
Jag tillhör de lyckliga där koffeinet inte har någon direkt effekt... fast å andra sidan har jag nog aldrig testat att köra i mig 2,5L på en dag... vad blir det? 70-80 enkla? ...ouch... :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det låter nästan konstigt mycket med 2-2,5 liter per dag. Lite som att gilla mjölk och dricka 10 liter om dagen.

Mjölk är nyttigt, men 10 liter om dagen kan aldrig vara bra.
Kaffe är gott, men 2,5 liter om dagen kan aldrig vara bra.
 

pierre_

Active member
nej kunde tänka mig det :/ men om jag inte får i mig min dagliga dos av kaffe, så får jag väldig huvudvärk och mår allmänt piss
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
om jag inte får i mig min dagliga dos av kaffe, så får jag väldig huvudvärk och mår allmänt piss

Vilket är ett perfekt bevis på att din kropp har blivit beroende av koffein.
Vilket i sig är ett perfekt skäl att dra ner på konsumtionen.
Vilket kommer att ge dig huvudvärk, till en början. Medans din kropp avgiftas.

Om jag vore i samma sits som du skulle jag klippa allt kaffe. Helt. I alla fall tils huvudvärken har försvunnit och kroppen inte längre skriker efter sitt koffein. Därefter skulle jag återta kaffedrickandet med måtta, och försöka att inte dricka mer än en liter om dagen (eller något sådant).

Om jag skulle slippa huvudvärk med enlitersmetoden så skulle jag hålla mig till det, och inte dricka mer per dag.
 

pierre_

Active member
Vilket är ett perfekt bevis på att din kropp har blivit beroende av koffein.
Vilket i sig är ett perfekt skäl att dra ner på konsumtionen.
Vilket kommer att ge dig huvudvärk, till en början. Medans din kropp avgiftas.

Om jag vore i samma sits som du skulle jag klippa allt kaffe. Helt. I alla fall tils huvudvärken har försvunnit och kroppen inte längre skriker efter sitt koffein. Därefter skulle jag återta kaffedrickandet med måtta, och försöka att inte dricka mer än en liter om dagen (eller något sådant).

Om jag skulle slippa huvudvärk med enlitersmetoden så skulle jag hålla mig till det, och inte dricka mer per dag.


lär nog försöka med det isåfall
 

Erhard

Well-known member
Trivs man med sitt koffeinbruk finns det ju knappast någon anledning att sluta dricka kaffe för beroendets skull? Vi snackar inte om en drog som kommer leda dig ner i social misär och tvinga dig att göra saker du inte vill för att kunna få nästa fix direkt.

Sen lär litervis med kaffe vara elakt mot magen över tid precis som någon postare ovan skrev, men koffeinberoendet i sig är nog inget att oroa sig speciellt mycket över egentligen.

Däremot! Om du blir gravid bör du skära ner ordentligt. ;)
 

pab

Member
Skulle vara intressant att höra hur mycket kaffe alla dricker som hänger här... Själv är jag ingen stordrickare. Blir inte mer än 2- 3 koppar per dag
 

djneo

Well-known member
Jag dricker nog kanske 10-15 om dagen och det vet min mage om hehe...

Men jag dricker nog i veckorna bara cirka 2 cappus när jag kommer från jobbet.
 

Axel

Well-known member
Ligger väll på runt 10-15 Espresso per dag men nu har vi haft stängt och jag har inte druckit en enda kopp på över 2 veckor. Märker ingenting...
 

AA

Skottjägare
Runt 5 enkla korta tighta (ca 20ml) per dag. Några extra på helgen.
Runt 2-3 presskannor (små, 250ml) per vecka.
2 st 1-koppsbryggningar (ca 150ml) per vardag på jobb.

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trivs man med sitt koffeinbruk finns det ju knappast någon anledning att sluta dricka kaffe för beroendets skull? Vi snackar inte om en drog som kommer leda dig ner i social misär och tvinga dig att göra saker du inte vill för att kunna få nästa fix direkt.

Om man själv vill kunna styra när man skall dricka kaffe och hur mycket kaffe man skall dricka, utan att få pannknack... så är nog en avgiftning det enda sättet.

Men om huvudvärk eller ett tvång som koffeinet styr är något önskvärt så för all del. Drick fem liter om dagen? :huh:
 

josef

Well-known member
Jag vet folk som legat i de mängderna som pierre_ beskriver, och de har på sjukhus fått avgiftning, det är inte nyttigt för kroppen. Men jag garanterar, att om du ligger på 1,5-2l per dag, då lär du behöva sjukskriva dig en vecka framöver om du skär av helt eftersom du behöver vara hemma och ha sjukligt ont i huvudet och må riktigt dåligt. Believe me, I know.

Själv varierar intaget mellan 5 och 20 enkla om dagen, och tre-fyra presskannor i veckan. Mindre varianten, 3-4 dl bodum kanske?
 

Marv

Well-known member
Jag låg på den nivån i kaffekonsumtion under slutet av min studietid. Insåg att det nog inte var så bra så jag slutade tvärt med kaffe på en söndag. Vid lunch måndag hade jag huvudvärk....framåt em hade jag frossa och skakningar (och ett uselt humör enlig de omkring). På torsdagen var symtomen borta och jag började om i mer måttliga mängder. Min rekomendation är att sakta dra ner på kaffet.
 

Fabian

Well-known member
Blir en dubbeldos i cappuccinon på morgonen och minst en dubbel väl hemma efter plugget. I skolan däremot bjuds det på kaffe hela tiden, så försöker hålla tillbaka och nöja mig med max tre halv- eller helmuggar brygg om dagen, mellan 250 och 400 mml om dagen skulle jag gissa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp