Råkaffe Örebro

djneo

Well-known member
Hej alla...

Har varit och handlat lite på Kahls i Marieberg (Örebro) och upptäckte att de har råkaffe 4 olika sorter kommer dock inte ihåg vad det var för några. Så om någon vill prova att rosta hemma och får ett infall på dagen kan man ju åka ditt och handla lite...

Trevlig rostning!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Var ute på Marieberg idag, passade på att kika in i Kahl's-butiken och fråga om råkaffe.

Men vad i hela fridens namn hade de för priser? :eek:hmy:

Jag handlade en halva Bergstrandskaffe (tre sorter) och det blev 48 kronor (och detta inklusive kortavgiften). På Kahl's skulle detta kosta i runda slängar 110 kronor!

Prisuppgifter:
Bergstrands: 90 kr/kg
Kahl's: ca 220 kr/kg
GoKaffe: 45-140 kr/kg (plus frakt förstås, men, men...)

Jag tror inte jag kommer att handla mitt råkaffe hos Kahl's... Ändå sade hon i butiken att de hade kollat priser och att Kahl's själva påstod att deras priser var vad man måste ta... NOT! Eller?

//Stefan (som ännu inte provat sin första batch, men som snart har slut på det i kvarnen)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Var ute hos Kahl's igen idag och påpekade vänligt att hennes priser var skyhöga jämförelsevis.

Detta hade hon tydligen inte så god koll på som tidigare antytts. Hon blev väldigt glad över hjälpen (sa hon) och hon skulle kolla upp prisbilden omgående.

Kanske finns det en ljusning där? Annars lär ju inte Kahl's få sälja så där vansinnigt mycket råkaffe...

//Stefan (som kör på med sitt rävgift tills påsarna är slut; kanske blir det en ny batch efter det)
 

djneo

Well-known member
Bra jobbat Stefan kanske man kan hadla där sen då. Tyckte faktiskt åkt ditt och sagt det du prata om att de är på tog för dyra men har blivit sommar sjuk å är hemma:blush:

Jag får väl ta ett snack med henne också sen så går det verkligen in tror jag :D
 

zix

Well-known member
Kahls är generellt dyra på råkaffe, iallafall här i gbg-trakten. Runt 135 kr/kg för rå yirgacheffe tror jag det var nu senast i butiken i Allum/Partille. Enda orsaken att jag handlade där var att den lokala, "riktiga" te/kaffehandeln har flyttat in till stan.
Troligen är de inte alls intresserade av att sälja råkaffet, utan prisar ut sig. "Vi har lite råkaffe som en extra tjänst till våra kunder" har jag fått höra i flera Kahlsberoende butiker när jag har frågat efter råkaffe, och man räknar därmed med att slippa motivera varför det bara finns en enda sort råkaffe (Colombia eller kanske brasilianskt) och varför det kostar minst 120 kr/kg.
Kahls vill väl att folk ska köpa deras rostade bönor. Allt enligt rosteriernas centennie-gamla budskap: "du kan inte rosta. Men det kan vi... du kan inte rosta. Men det kan vi..."
Nä, fram för handlare som själva promotar råkaffe och hemrostning, och håller prisnivåerna på råkaffet rimliga. I gbg finns t.ex. Mauritz kaffe, som faktiskt inte ens säljer rostade bönor, utan bara råkaffe. Istället delar de ut en litet tryckt häfte med instruktioner om hur man kan rosta själv i ugn. Detta har de gjort i bra många år nu, hoppas de tänker fortsätta med det! Utan Mauritz, och min före detta fästmös enveckas-vick där, hade jag själv knappast kunnat rosta.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Var ute på Marieberg i dag och såg att de hade sänkt priserna på råkaffet nu. Däremot var de tokdyra fortfarande; runt 160 kronor och uppåt tog de...

Påtalade detta för expediten (inte samma som tidigare), varpå hon sa att det var de priser de skulle ta... Det är väl som zix skriver att de inte har något egentligt intresse av att sälja råkaffe. Ett diavilusiskt slöseri tycker jag då...

Nä, det får bli en beställning från Lassekongo och Gokaffe... Eller så får det bli en ny runda Bergstrands...

//Stefan (som inte alls gillar Kahl's fasoner med att sätta överpriser; nu köper jag inget kaffe alls där)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag läste på en amerikansk sajt att bönorna tappar cirka 20% i vikt under rostningen.

Jag vet inte om detta stämmer, rostar inte själv (ännu).
Men om uppgiften stämmer så borde detta också vara ytterligare ett argument för att råkaffe ska kosta mindre än rostat.
 

zix

Well-known member
Japp, visst tappar det i vikt, och visst rör det sig om sisådär uppåt 20%. Ibland mindre, men säg 15-20% då.
Det är såpass mycket att jag tycker att man ska räkna med det när man bedömer priset på råkaffe jämfört med rostat.
Fördelen med att köpa råkaffe har nog knappast varit priset, iallafall inte så länge jag har rostat (sen -89 ungefär. Jag vet inget om hur det var före det). Nä, det ligger snarare i att man kan få det precis så färskt som man vill ha det, och att man själv vet vilka bönor som används - så långt som det beskrivs av brokern och/eller detaljisten.
Sen har det ju rätt mycket längre hållbarhetstid i orostad form också, en stor fördel om man inte dricker så mycket och därmed alltid får gammalt kaffe stående när man köper rostat - så som det var för mig innan jag halkade in på espresso... man kan knappt tro det nu, men så var det. Vi rostade när vi skulle få besök. Räckte det inte så rostade jag lite till direkt när folket var där.

Å andra sidan är det ju också en fråga om man gillar att pilla med rostningen, för pill blir det. Det bör vara en skillnad i pris mellan rostat och orostat - som jag ser det: minst 20%. Då har man iallafall kompenserat för viktförlusten i rostningen. 500g råkaffe väger bara 400g när det är rostat!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp