Vart köpa Ponte Vecchio Lusso i europa?

marran

Well-known member
Jag är lite sugen på att skaffa en PV Lusso, gärna tvågrupps, det vore ganska läckert, som komplement till Pavonin. Men vart hittar man en sån i europa? BellaBarista verkar ha slut på engrupparen och har inte ens tvågrupparen på sidan, finns det någon annan stans?
 

mikfri

Well-known member
Ja den är fin! Jag var sugen på att köpa en sån till jobbet, men köpte en pavoni efter att ha läst din "marran goes manual" tråd. Jag älskar Pavonin, men är också lite sugen på en PV. Nu till saken: jag tror inte att de har en distributör i Sverige, så det borde gå att beställa från fabriken: http://www.pontevecchiosrl.it

Jag mailar och kollar!

/micke
 

mikfri

Well-known member
Hej alla leva älskare!

Jag har äntligen fått kontakt med Ponte Vecchio. Jag ska återkomma till fabriken med en beställning. Är det någon som är intresserad av en maskin PM:a mig så ska jag se vad vi kan få för rabatter. Ju fler vi är desto billigare lär det bli...
 

Ignatius Riley

Well-known member
mikfri, kolla också reservdelspriser på "förbrukningsdelar" till exempel filterkorg, spridarfilter, packningar etc. Det kan vara bra att ha minst en komplett sats i reserv.
 

mikfri

Well-known member
Hej!

Jag tänkte att jag skulle ha lite mer kött på benen innan jag postade "offentligt". Men här kommer lite osäkra siffror för alla nyfikna. Som jag förstått det hela måste vi betala svensk moms på dessa priser. Någon som är duktig på importrelger får gärna läxa upp mig lite.

Lusso 1 grupp

ca 750 euro

Lusso 2 grupper

950 euro

PV Export (lackerade sidor)

600 euro

PV Export (rostfria sidor)

650 euro

Jag har som sagt tänkte beställa en Lusso inom den närmsta månaden. Om någon beställer med mig kanske vi kan pressa ner priserna lite. Jag återkommer när jag vet mer om vad som är inkluderat fraktkostnader osv.

/micke
 

marran

Well-known member
Jag tycker rent spontant det låter dyrt, Bellabarista kräner för £450, dvs ungefär 5500kr enl. forex.
750€ motsvarar ungeär 7200kr, om man sen ska skatta på det också drar det iväg ännu mer.
Synd att inte Bellabarista har några inne, verkar ju inte som PV vill sälja direkt till konsumenter?
Hoppas ni får ihop en bra rabatt, för mig är inte köp aktuellt förrän till vintern tidigast :(
 

mikfri

Well-known member
Jag tyckte också att det lät dyrt, särskilt om man jäför med BB:s pris, det kan ju vara så att de fick köpa in ett parti maskiner till ett kanonpris och sålde dem för billigt.

Men om man jämför med vad min BFC kostade så är ju 8000 för en maskin inte så mycket om den håller vad den lovar.

- Tempstabil utan massa flushning
- Handjagare (jag tycker smaken blir bättre)
- Tyst (är så trött på vibra pumpen...)
- Snygg? (Nja.. )
- Bra skumkapacitet
- Kontroll över flödet! Jag tycker ett jämnt flöde verkar viktigare än ett jämnt tryck

Personligen har jag kommit underfund med att en levamaskin passar mig bättre och då känns PV:n som ett prisvärt alternativ. Det blev ett väldigt roddigt inlägg. Ledsen är mitt uppe i ett läggning/tvätt/matlagningspass... Ni som vet, vet... ;)
 

marran

Well-known member
Jo, PV:n har en massa fördelar, det kommer man inte runt!
Tempstabiliteten är väl den största, det är huvudargumentet öfr mig som Pavoni-ägare. Dock hade jag velat behålla direktverkande spak, som på Pavonin, för ännu bättre kontroll över bryggningen.
när man läser recensioner på HB så verkar de tycka ventiler, rör och kopplingar verkar lite billiga, detta gör ju inget om det är en billig maskin, men om de tar motsvarande en HX med e61 för den så vill man ju gärna ha motsvarande kvalitet på rör och kopplingar som man får där.

Egantligen borde man maila bellabarista och se om de kommer att få in några framöver.
 

Fabian

Well-known member
Jag blir bara mer och mer sugen på denna maskin även om jag gillar bättre när designen på själva lådan inte är så diskret som i det här fallet. Det är någonting speciellt med dessa levamaskiner, jag tycker det vore grymt mycket coolare att ha en sån här tvågruppare hemma än ett stort E61 monster med två kokare, pid och allt annat som visserligen är mycket bra.

Det enda jag saknar hos denna är möjligheten till större shots. Det är något jag vant mig vid med en 58 millimetersgrupp, att kunna maxa ett filter med en bit över 20g kaffe och få en riktigt fet dubbel som bas i en cappuccino eller bara som den är. Men det är väl en vanesak som antagligen arbetas bort när man lär känna en ny maskin. Eventuellt klämma två shots, en i båda grupperna direkt efter varandra i samma kopp?
 

marran

Well-known member
Med de här maskinerna får man lära sig att dricka kaffe på ett mer italienskt och mindre amerikanskt vis :)
2 i samma kopp kommer aldrig att bli samma sak som en 20g shot, utan det gäller nog att acceptera maskinens begränsningar i det läget.
Men man kan ju dricka 2 cappuccino eller espresso efter varann :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Några frågor att ta ställning till:

En eller två grupper?
Billigare med en grupp och inte lika trångt vid ångröret.
Men med två grupper kan man jobba snabbare.


Rostfritt eller färg?
Den svarta är tydligen lite metallicaktig.
Jag är också nyfiken på färgen "Tobacco", har tyvärr inte lyckats finna några bilder på webben.
Det kunde nog vara ganska snyggt att lacka den med hammarlack, det skulle göra att maskinens retro-utseende ökar ytterligare några snäpp.

kan man byta ut rattarna på sidorna till något snyggare?
De ser lite billiga ut, väldigt plastiga.
Jag vill ha klassiska bakelitrattar.
 

mikfri

Well-known member
Jag har nu lusläst HB:s sidor om PVL och tycker att det allmänna intrycket är att det är en mycket kompetent maskin som framförallt är tempstabil som utlovat.

@ Marran: jag får inte känslan av att de som testat PV:n är särskilt bekymrade om komponenter och byggkvalité.

Jag blir bara mer sugen på en efter att ha läst så mycket om den. Men jag måste ju hålla med om att det är mycket man skule vilja ändra:

- Fast ångmunstycke
- Rätt klumpig form
- Fula vred, med udda placering
- Spillbricka med för liten volym och för få hål

Men den har en viss charm som är svår att motså, eller som någon uttryckte det "The PV is a modern antique"... :)

Här finns lite detaljbilder:

http://www.home-barista.com/forums/lever-espresso-machines-smackdown-t5176-180.html
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp