Surt presskaffe

jaktlycka

Active member
Testade min nya presskanna igår. Besviken. Blev surt och inte alls gott.

Malde för fint tror jag, använde J&N espresso orginalbönor och resultatet blev inte alls gott.

Vilken böna och vilken malgrad kan rekomenderas. Vill ha ett mjukt, smakrigt och gärna lite sött kaffe. Inte så mycket syra helst...
 

lupoo

Well-known member
En espressorostning är nog lite för hårt rostad för att göra sig bra i en presskanna (spec. om man malt lite för fint)
Gå lös på lite singelbönor. J&N har ett bra sortiment av singelkaffen, bara att börja där. Men vill Du ha en rekommendation så är Rwanda Gatsinga ett hett tips på vad Du söker.
 

jaktlycka

Active member
Ok ska testa, får väl be om en rekomendation i butiken.

Testade att mala grövre, mycket grövre igår ochdet blev bättre. Inte helt bra men bättre. Smaken var lite för tunn och sur. Inte sådär gärligt fyllig och mjuk som det kan vara.
 

AA

Skottjägare
Du skriver inte så mycket om dosering, extraheringstid osv... så då blir det lite svårt att se om du gör något uppenbart fel. Gör som lupoo föreslår och testa ett kaffe som lämpar sig bättre för press.

Lycka till i jakten!

/AA
 

jaktlycka

Active member
Dosering: 60 gram/liter vatten, typ. I mitt fall 30 gram 0,5 liter.

Vatten ca 95 grader, avsvalnat kokat.

Drar i 4 min. Malet som brygg ungefär. Blev som sagt bättre igår men inte bra.
 

AA

Skottjägare
När jag gör kaffe i press så maler jag fint (mellan brygg och espresso) och doserar oftast runt 6-8g per dl. Jag låter det dra 3min med en omrörning i början och en efter ca 1 minut.
Oftast låter jag inte vattnet koka utan tar det innan det kokar.

Jag tror "felet" är att du inte träffat rätt kaffe än.

Lycka till!

/AA
 

Englund

Well-known member
Jag kör riktigt grov malning i presskanna eftersom man av gammal vana låter det stå och dra i 4 minuter. I Aeropressen däremot kör jag samma malning som du AA men med betydligt kortare dragning.

Håller med föregående talare, kör ett annat kaffe. Originale har ca 20% robusta vilket inte alltid är helt lyckat i presskanna.
 

Wannabe

Well-known member
När jag gör kaffe i press så maler jag fint (mellan brygg och espresso) och doserar oftast runt 6-8g per dl. Jag låter det dra 3min med en omrörning i början och en efter ca 1 minut.
Oftast låter jag inte vattnet koka utan tar det innan det kokar.

Jag tror "felet" är att du inte träffat rätt kaffe än.

Lycka till!

/AA

Får du inte problem med mycket sump när du kör så finmalet?

Jag har en Bodum och maler som brygg eller något grövre beroende på böna. För Aeropressen kör jag något finare än brygg vid upp och ner extrahering.
Ett tips förresten är att för Aeropressen mala olika malningsgrader tex 50 % av bönorna finare än resten. Då kan man hitta ett annat djup/smakspektra än om man maler allt lika.
 

AA

Skottjägare
Inga problem om man häller sakta. Givetvis får man lite mer sump med finmalt men inget som stör.
Tipset om olika malgrader är mycket intressant! Det skall testas!

/AA
 

jaktlycka

Active member
Fan jag har ett nytt problem. I min Bodumkanna när jag pressar ned, även om jag pressar sakta, kommer jag bara halvägs. Sen har det byggts upp så högt tryck i den att metallnätet runt kanten viker sig och sumpen sprutar upp i kannan som en himla fontän. Körde kokmalet igår typ. Lite finare kanske.

Fel på mitt exemlpar? Hur sakta ska man pressa? Kanske pressa en bit och låta den stå, sen pressa mer?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Fan jag har ett nytt problem. I min Bodumkanna när jag pressar ned, även om jag pressar sakta, kommer jag bara halvägs. Sen har det byggts upp så högt tryck i den att metallnätet runt kanten viker sig och sumpen sprutar upp i kannan som en himla fontän.

Om det läcker genom på kanterna tyder det ju på att nätet är igensatt och då troligvis på grund av en massa småpartiklar. Men konstigt att det uppstår nu och med kokmalet. Ojämn malning?
 

Wannabe

Well-known member
Inga problem om man häller sakta. Givetvis får man lite mer sump med finmalt men inget som stör.
Tipset om olika malgrader är mycket intressant! Det skall testas!

/AA

AA: Snälla, säg att du menar "pressar sakta", annars är jag lost och kommer inte kunna sova pga grubblande för att jag inte fattar:huh:
 

AA

Skottjägare
AA: Snälla, säg att du menar "pressar sakta", annars är jag lost och kommer inte kunna sova pga grubblande för att jag inte fattar:huh:

Jag menar hälla. Det sipprar genom lite sump genom filtret om man maler fint men det kan man slippa i koppen om man häller lite "snällt".

Sus gott.

/AA
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Fan jag har ett nytt problem. I min Bodumkanna när jag pressar ned, även om jag pressar sakta, kommer jag bara halvägs. Sen har det byggts upp så högt tryck i den att metallnätet runt kanten viker sig och sumpen sprutar upp i kannan som en himla fontän. Körde kokmalet igår typ. Lite finare kanske.

Fel på mitt exemlpar? Hur sakta ska man pressa? Kanske pressa en bit och låta den stå, sen pressa mer?

Prova att göra så här:
Pressa tills det börjar ta stopp. Dra tillbaka filtret några mm med ett distinkt ryck som får "kaffekakan" att lösas upp och virvla omkring. Fortsätt pressa ner till nästa stopp och upprepa. Med den här "juckpress"metoden klarar du alltid att komma net med filtret till botten utan problem. :)
 

jaktlycka

Active member
"Prova att göra så här:
Pressa tills det börjar ta stopp. Dra tillbaka filtret några mm med ett distinkt ryck som får "kaffekakan" att lösas upp och virvla omkring. Fortsätt pressa ner till nästa stopp och upprepa. Med den här "juckpress"metoden klarar du alltid att komma net med filtret till botten utan problem.
"


Bra tips, nu gick det bättre. Har en rätt billig kvarn så det blir en hel del småpartiklar som sätter igen filtret men med lite piller så går det bra nu. Ska testa runt lite med olika bönor nu men det blir gott kaffe med presskanna
 

blomkål

Active member
Jag tycker att du ska prova att låta kaffet sjunka till botten någon minut efter omrörningen så att partiklarna får en chans att sjunka till botten, då brukar man kunna pressa ner direkt utan att använda sig av "pumptekniken" vilken har en tendens att dra upp många småpartiklar i kaffet. Låt dra 3min rör om låt stå ca 1 min och pressa sedan försiktigt.
 
Topp