Så här kan det gå om ens vänner vet om att man uppskattar gott kaffe...

thurfjell

Well-known member
Jag hade prästvigning och påföljande fest idag. Körde J&Ns Gethumbwini i AeroPressen (som jag fick av syrran, rebbar här på RK) som avslutning på en mycket fin dag. Fantastiskt gott - AeroPressen kommer garanterat gå varm här hemma...
 

Bilagor

  • DSC05538.JPG
    DSC05538.JPG
    178.6 KB · Visningar: 284

Dockoz

Well-known member
Jag känner igen fenomenet väl, mycket roligare än ett 3-pack strumpor eller något annat krafs:)
Grattis till prästvigningen!
 

thurfjell

Well-known member
Tack, tack! Det ska bli riktigt kul att prova De Eletan, den har jag hört mycket gott om. Först måste jag dock arbeta mig igenom de ej vacuumförslutna påsarna (J&N Fransk Kontinental, Bella, Mocha Java och Irish Cream; Zoega Hacienda och Sidamo. Det är typ 1.2 kilo kaffe... Plus den redan malda Gethumbwinin som blev över från festen (aaaahhh, skynda!). Men, mindre angenäma problem kan man ju ha! Irish Creamen skänkes nog till en av mina systrar (inte baristan, rebbar). Tyvärr har jag ju en oöppnad Estate San Agustino som väntar på att avsmakas också.

Dockoz: Som tur är fick jag inga strumpor... Däremot fick jag bland annat två weekendar på hotell, varav ena kom från min fru och blir i Amsterdam!

lupoo: Jag glömde dels öppna Esmeraldan för luftning, dels kände jag och syrran inte att vi var värda att provsmaka den med tanke på våra efter en lång dag trötta sinnen. Så det bli i morgon... Rapporterar förmodligen på http://www.thurfjell.nu
 

thurfjell

Well-known member
Wannabe: ja, som vi brukar säga hemma i Skåne (mina prästpäron bor i Koppistad): "Kaffe är en välsignad dryck, ty den är skapad av böner."
 

JvD

Well-known member
Grattis thurfjell! Avnjöt själv en esmeranda i "kaffepumpem" min, dagen efter min egen examination (för dryga veckan sen). Sicket sammanträffande :) Har haft dessa bönOr tidigare och de var fortfarande lika bra. I "pumpen" (som aeropressen benämns hemma) kommer den till sin fulla rätt.
 

Ernst

Well-known member
Grattis Thurfjell! Jag känner en gammal dam från nordnorge. Där hon växte upp var det en synd att dricka kaffe. Först nu på äldre dagar har hon släppt loss lite och börjat dricka kaffe. Och hon känner sig lite busig när hon gör det. Tur att religioner moderniseras ibland!

Men när jag tänker på mitt eget kaffedrickande, hur mycket tid, pengar och ork jag lägger ner på att få i mig en perfekt kaffe, så tror jag nog att jag syndar lite också... :)
 

thurfjell

Well-known member
JvD: Då får också jag gratulera, till din examen! Esmeraldan blir helt otrolig i AeroPress. Det är ganska många kaffen som smakar extra bra i AP har jag märkt.

Ernst: Tack! Jag tänker mig att kaffedrickandets eventuella syndighet har lika mycket med ens relation till Gud att göra som ens relation till och passion över kaffet... ;) Jag menar, svinigt gott och lite halvdyrt kaffe kan ju drickas med tacksamhet över att Gud har skapat kaffebusken och att det finns människor som vet hur man bäst odlar och förädlar denna buskes frukt! :)
 

Ernst

Well-known member
Bra sagt! Hälsa och tacka! :)

Edit: Ser nu att det är något religiöst över min signatur...
 

josef

Well-known member
JvD: Då får också jag gratulera, till din examen! Esmeraldan blir helt otrolig i AeroPress. Det är ganska många kaffen som smakar extra bra i AP har jag märkt.

Ernst: Tack! Jag tänker mig att kaffedrickandets eventuella syndighet har lika mycket med ens relation till Gud att göra som ens relation till och passion över kaffet... ;) Jag menar, svinigt gott och lite halvdyrt kaffe kan ju drickas med tacksamhet över att Gud har skapat kaffebusken och att det finns människor som vet hur man bäst odlar och förädlar denna buskes frukt! :)

Härligt sagt :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp