Hur ofta rengör ni er Mazzer Mini E?

MartinForsberg

Well-known member
Kan du ta en bild på gängorna på övre hållaren och även ner i kvarnen?

På din beskrivning låter det som om gängorna hamnat snett när du försöker skruva ner den. Det underlättar om man lägger den övre hållaren på plats och ser till att den är vågrät innan man gör nästa moment som är att skruva den som om du skulle skruva ur den - ända till dess du antingen hör eller ser att den glider ner på plats i gängorna, förstå då skall man skruva ner den men bara mycket försiktigt, den skall löpa helt och fint om gängorna passar in. Det finns ju tre avbrott i gängan i kvarndelen för fjädrarnas placering och om man har otur så tippar den övre gängan ner i något av dessa hål och hamnar snett då man försöker skruva ner den så det blir fel på gängningen - det är därför man skall vrida den som om man tar ur den innan man vrider den på plats.

Men honnörsordet är att vara mycket lätt på handen och omedelbart stoppa om det inte känns lika lätt som när man tog ur den!

Om det är så som du beskriver så kan man ha otur och den "skär" nya gängor i mässingen och det är inte bra - jag hoppas du inte fått det på det viset, men det är ingen katastrof om du inte skruvat så långt ner eftersom det oftast går att hitta rätt läge igen.

Här har du en helt underbar fotoserie på Mazzer Minin som kanske kan hjälpa något för att se detaljbilderna: http://www.home-barista.com/forums/mazzer-mini-component-photos-t3577.html , fler bilder på fotografens hemsida: http://www.ruscelli.com/mazzer_mini.htm
 

Axel

Well-known member
haha ibland hetsar man upp sig för mindre..... när 4 kunder väntar på cappuccino och kvarnen krånglar... Ska inte rengöra kvarnen under tiden man har kunder nästa gången. Jag tänker INTE berätta vad som hände!
Och de var inte ingången på gängorna Pac :)
 

MartinForsberg

Well-known member
haha ibland hetsar man upp sig för mindre..... när 4 kunder väntar på cappuccino och kvarnen krånglar... Ska inte rengöra kvarnen under tiden man har kunder nästa gången. Jag tänker INTE berätta vad som hände!
Och de var inte ingången på gängorna Pac :)

Ähhhh, nu får du väl ändå ta och bjuda lite på dig själv och vad du gjorde, kanske vi andra kan ta lärdom av vad du gjorde och hur du löste det! ;)
 

larjo11

Well-known member
Tack för länkarna Dockoz o MartinForsberg.

Tyckte det var dax att rengöra kvarnen efter drygt 6 månaders användning. Den såg ganska smutsig ut i tratten ner till kvarnhuset. Men i kvarnhuset var det inte så skitigt. Då är det betydligt skitigare i Rockyn efter endast 2 månader.

Noterade att det var ett vitt fett i kanten på hållaren till övre skivan. Man kanske ska köpa hem nåt fett ändå...
 

JKolmo

Well-known member
Jag tycker att Grindz funkar bra som komplement till att plocka isär och göra rent ordentligt. Testade en gång att köra Grindz och sedan plocka isär för att se hur mkt som var kvar. Det var massor av gammalt guck kvar!
 

larjo11

Well-known member
Körde igång espressomaskinen o kvarnen idag efter att ha kört aeropress i 4-5 veckor.
Jag hade glömt att ta bort kafferesterna som blir kvar i tunneln ut från malskivorna. Tyckte det var ovanligt trögt att få ut kafferesterna. Men efter lite pillande med ett utvikt gem så lossande det. Ut kom några fluffiga sjok med mögligt kaffepulver :eek:hmy:

Förr blev det gjort var annan eller var tredje vecka. Det blir ganska snabbt en kanal där det nymalda kaffet kommer igenom. Så jag tyckte att jag inte behövde rensa alltför ofta. Efter att ha sett hur det blir när man är lat o snål så kommer jag att rengöra tunneln bra mycket oftare hädanefter :blush:

Rengör ni röret på damsugarslangen när dammsuger bort kafferester ur kvarnen. Jag tycker det känns ganska olustigt att stoppa ner röret i kvarnen. Man vet ju inte riktigt vart den varit innan :unsure:

BTW:
Kanske skulle provat en skott på kaffeluddet. Allt verkar ju vara möjligt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,702
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp