Hur ofta rengör ni er Mazzer Mini E?

Dockoz

Well-known member
När jag hade min Rocky så gjorde jag rent den varje gång jag bytte böna, den var iofs väldigt lätt att skruva isär. Nu har jag haft min Mini E i cirka 2 månader men har ännu inte rengjort den, har fått för mig att den kräver rengöring mer sällan men det är kanske fel.
Hur ofta gör ni rent er Mini E?
 

Musicman

Well-known member
köpte min ungefär samtidigt och har inte gjort rent den ännu. Passar på att fråga om det är något speciellt att tänka på? Något svårt? Hur ser man till enkelt komma tillbaka till rätt malningsgrad efter rengörningen?

Tack på förhand,
 

Dockoz

Well-known member
Puh, då var det gjort, inga problem alls, åtminstone inte vad jag märkt än:)
Funderar på en sak dock, läste att man borde smörja in gängorna innan man skruvar tillbaks den övre malskivan, det gjorde jag inte nu eftersom jag inte hade något att smörja med men den var fortfarande ganska välsmörjd. Brukar ni smörja den och vad använder ni i så fall?
 

AA

Skottjägare
Min har varit nerplockad 30-40ggr och jag har aldrig smörjt.
Du kan använda lite olivolja om du tycker det behövs.
 

MartinForsberg

Well-known member
Hur ofta man skall göra rent kvarnen beror lite på hur mycket man använder den men framförallt hur fort oljorna ikaffebönorna härsknar och ger en dålig bismak och det kan gå fort!

Några kafferosterier säger att 10 dagar är en maxtid mellan kvarnrengöring!

Olivolja funkar alldeles finfint om man gör rent kvarnen med jämna mellanrum som AA!

Problemet som jag upptäckt med olivolja är att den gärna rinner ner i kvarnhuset med tiden på grund av omgivningstemperaturen och kvarnens egen temperatur vid långvarig drift (mycket malande). Med omgivningstemperaturen menar jag att så som jag ställer min kvarn, och säkert många andra med mig, nära min espressomaskin så blir kvarnen varm och olivoljan blir lättflytande och rinnig. En annan nackdel med olivolja är att om man köper en för billig (dålig kvalite) på olivoljan så innehåller den ämnen som kan fräta på aluminium, koppar och mässing då tillsatserna som ibland används är frätande - numismatiker (myntsamlare) använder ibland olivolja för att rengöra mynt!

Jag har använt livsmedelsgodkända gängsmörjningar tidigare och ett exempel på dem är: http://newtecprodukter.devello.se/teknisk/tdms785fg_SV.pdf. En liten fördel med liknande produkter är att de just är utvecklade för livsmedelsbranschens hårda krav och garanterat inte är frätande eller ohälsosamma.

Kan man få tag på vitt vaselin utan tillsatser är det också alldeles ypperligt!
 

MartinForsberg

Well-known member
Tyvärr vet jag inte var just denna produkt går att köpa då jag fick mitt av en bekant som jobbar inom livsmedelsbranschen med maskiner för youghurttillverkning.

Det finns liknande produkter inom cykel-, bil- och rörbranschen när man googlar lite på nätet så du kanske kan kolla med någon återförsäljare i rörbranschen, de har åtminstone en del livsmedelsgodkända fetter som går att köpa på tex K-Rauta eller COOP Bygg för smörjning av rördelar.

Jag skall se om jag kan hitta mitt smörjfett för VVS delarna och skriva ner produktnumret på det, men jag vet inte var det ligger just nu!
 

Dockoz

Well-known member
Den gick att köpa hos Newtec för 469:- + frakt, scheissedyrt!
Får nog kolla med K-Rauta istället.
 

MartinForsberg

Well-known member
Ajdå, det svider lite i plånboken, men det är ett underbart bra fett till dylika applikationer! Hur mycket var det för det priset, var det frakt på det priset också?

Det andra fettet jag hade hemma just nu visade sig vara silikonbaserat så det tillhör de som är svåra att få bort - det heter "Armaturfett" och går att hitta i VVS-branschen 7g kostar 29kr på Clas Ohlson - Glidex är en tillverkare av dylika silikonfetter.

Jag hittar inte mitt andra fett just nu, håller på och renoverar ett badrum nu och har ett svagt minne av att just det fettet var slut redan när jag började.
 

Dockoz

Well-known member
Det var ett halvkilo och utan frakt, man vill ju ha det bästa men över 500 är lite stiff och ett halvkilo räcker ju 3 livstider:)
Var bort på K-rauta nyss men dom hade inget som var livsmedelgodkänt.
Ska kolla upp dom du nämnde.
 

Axel

Well-known member
jag får inte ner de övre kvarnhjulet tillräkligt den här gången, vad har ag nu gjort för fel? kunderna väntar...
 

MartinForsberg

Well-known member
jag får inte ner de övre kvarnhjulet tillräkligt den här gången, vad har ag nu gjort för fel? kunderna väntar...

Hur menar du med "tillräckligt"? Är det något som tar emot innan du får ner den till samma läge som innan?

Staplar lite frågor nedan som du kan kontrollera:

Har du lossat den lilla spärrskruven som skall förhindra att man kan vrida skivan för långt åt höger och vänster eller är det den som tar i?

Kan någon av fjädrarna hamnat snett så de spärrar den övre skivans transport nedåt?

Har du råkat få något mellan kvarnskivorna?

Har du lossat den undre kvarnskivan och sedan inte fått ner den på plats igen?

Om du följer guiden som ligger här i tråden: http://coffeetime.wikidot.com/local...aning-tips/mazzer_cleaning_and_adjustment.pdf så borde du få allt på rätt plats igen!

Kan du ta några bilder och lägga här på forumet kanske det kan underlätta för oss andra att kika på vad som är galet!
 

Axel

Well-known member
Hur menar du med "tillräckligt"? Är det något som tar emot innan du får ner den till samma läge som innan?

Staplar lite frågor nedan som du kan kontrollera:

Har du lossat den lilla spärrskruven som skall förhindra att man kan vrida skivan för långt åt höger och vänster eller är det den som tar i?

Kan någon av fjädrarna hamnat snett så de spärrar den övre skivans transport nedåt?

Har du råkat få något mellan kvarnskivorna?

Har du lossat den undre kvarnskivan och sedan inte fått ner den på plats igen?

Om du följer guiden som ligger här i tråden: http://coffeetime.wikidot.com/local...aning-tips/mazzer_cleaning_and_adjustment.pdf så borde du få allt på rätt plats igen!

Kan du ta några bilder och lägga här på forumet kanske det kan underlätta för oss andra att kika på vad som är galet!

De går helt enkelt inte att skruva den längre ner. De tar emot riktigt mycket redan från början när man börjar snurra på skivan, och tillslut tar de stop och då är det LÅÅÅNGT kvar tills de ens är i närheten av vart jag ska vara. Kan de vara något med gängorna?
Det är inte spärrskruven.
Fjädrarna sitter korrekt. Den undrekvarnskivan har jag inte rört så den tvivlar jag på att det är.
Guiden har jag följt men de vill sig inte..

Ska se om jag kan ta några bilderna..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp