Gratis Wifi med La Fonera...

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inför semestertrippen i sommar har jag funderat på lösningar kring daglig koll av email. Har kört via GPRS inom sverige, men när man kommer utomlands blir det verkligen grisdyrt, så jag snubblade in på Fon (hade det i bakskallen sedan tidigare).

Det verkar grymt bra! Har reggat mig och kommer att köpa mig en Fon-router på Teknikmagasinet. Sedan är/ska det bara vara att koppla upp sig gratis på sjukt många hotspots i sjukt många länder!

Det är/ska vara helt gratis att använda andras hotspots, mot att man själv delar med sig av sin bredbandsuppkoppling och gör en ny hotspot hemma (som andra Fonerare får använda för att koppla upp sig till internet, gratis).

Kolla in mängden hotspots här: http://maps.fon.com/?lang=en#
Läs mer om La Fonera här: http://www.fon.com/en/

Någon här som är Fonerare? Bra/dåliga erfarenheter?

Edit... måste tillägga att man kan ladda ner alla hotspots som POI till sin navigator, kommer att köra ner allt till min TOMTOM. :)
 

Molarin

Well-known member
Enn nackdel är att du kan bryta mot det avtal du har med din internetleverantör om du delar ut uppkopplingen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...och det är ju troligt att de kommer att upptäcka det.:nowink:
(eller att ha rätt eller intresse av att rota i det)
 

josef

Well-known member
Jag har fon, har haft i ett och ett halvt år, men aldrig satt upp routern. Fick den gratis på någon kampanj. Jag skickar gärna routern till dig, om det är efter sista juni som du åker iväg :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Cool! Hmmm, men hur kan du fonera gratis om du inte har satt upp routern? Kostar det inte då (om man inte delar med sig av sin uppkoppling alltså)?

Tänkte åka och köpa en router imorgon, på teknikmagasinet för 199:-, det är så billigt att det knappt är värt att skicka din... Den är ju dessutom avdragsgill. Viktig datautrustning för företaget.. :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Suck... man blir så besviken på folk. Har surfat och läst i X antal trådar på diverse forum på nätet.

För ett tag sedan delade Fon ut gratis routrar mot att folk kopplade in dem och lät andra Fonerare använda sig av deras internetuppkoppling. Man ska ju dela med sig (det är ju det som är tanken bakom det hela!).

Vad är det som gör att folk blir egoistiska? Alla vill roffa åt sig routrar men ingen vill dela med sig. Det ska knäckas, flashas om, fejkas att routern är uppe fast man inte delar med sig. Jippie, någon kom på att man kunde låta bli att skruva dit antennen, då blir räckvidden så kass att ingen kan koppla in sig.

Och jag har kollat närmare på kartan med Fon-utbredning... Ser att en del små Fon-ikoner har en orange ring, och andra har en grå ring. De grå ringarna är mångfalt fler än de som är orange (i alla fall där jag har kikat).

En grå ring betyder att routern inte har varit påslagen under den senaste timmen. Där sjönk antalet hotspots som en sten. När sedan de som är aktiva råkat hamna i händerna på idioter som fejkar en aktiv router med flashade och knäckta drivrutiner, eller genom att låta bli att skruva dit antennen, eller att baka in antennen i metallfolie...

Då tappar mna nästan suget på att ens prova med Fon. Kul att jaga hotspots om de är saboterade och inte tillgängliga. Sedan är ju räckvidden inte särskilt bra från början på alla Fon-routers.

Nä. Jag kanske skiter i Fon i alla fall. Få se hur man ska surfa och kolla email från semestern i Finland då (ska åka till Muminland med ungarna). Telia vill ha 25:- per 50 kB i datatrafik, för roaming från Finland. Känns sinnessjukt.

Läste om någon stackare som var i Norge på semester... han surfade ett par timmar på Youtube via Roaming med 3G, och fick en räkning på över 40.000:- för datatrafiken. Sinnessjukt.

Fon (eller något liknande) vore perfekt. Om det inte var för alla egoistiska snåljävlar som bara ska knäcka och fejka sin hotspot. Eller rycka ut den för att man inte vill dela med sig. Kul jul. Ett stort steg för mänskligheten... or not.:(
 

wesaft

Well-known member
Kommer inte ihåg vad det projektet kallade sig.

Men det är att ta steget ett steg längre, skita i Fon, alla delar med sig av sin öppna trådlösa anslutning utan mellanhänder.

Alla delar med sig, så slipper vi ha ett bolag Fon som tjänar pengar.

PS. Har ingen trådlöd produkt ännu. DS.
 

MaZ

Well-known member
Jag och theseal kör fon, har iaf haft min uppkopplad sen jag fick den även om jag inte lyckats regga mig, hamnar i nåt jäkla cirkelbevis i deras "superenkla mjukvara" som jag inte kommer ur...

Fick min via kampanj, bara att regga sig och så kom det en låda i posten. Smöget.
Vad kostar den att köpa?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alla delar med sig, så slipper vi ha ett bolag Fon som tjänar pengar.

Om man delar med sig av sin uppkoppling så får man ju använda alla andras helt gratis, och då är det ju ingen som tjänar pengar på mig.

Om Fon vill ha möjligheten att tjäna pengar på folk som inte vill dela med sig av sin uppkoppling så är det väl helt OK tycker jag, de står ju faktiskt för gratis (eller subventionerad) hårdvara.

Om inte ens folk som vill ta emot en router gratis vill dela med sig... ens till andra medlemmar i Fon... så tror jag att det är för mycket att hoppas på mänskligheten om man hoppas att alla delar med sig till alla. Tyvärr.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag och theseal kör fon, ....

Vad kostar den att köpa?

Cool. Den kostar 199:- att köpa på Teknikmagasinet.

Hur går det att använda Fon? (alltså att hitta och använda sig av andra hotspots än sin egna) Läsandet om folk som vill knäcka sina routrar har snudd på fått mig att tappa intresset för Fon.

Hur är räckvidden på routrarna? Jag läste att Fon har tagit fram en kraftigare antenn som man kan köpa, den borde de dela ut gratis till alla tycker

Kanske ska köra med ett kontantkort man köper i Finland för surfningen under semestern istället. Trist att jaga hotspots om de dessutom är flaska och inte ens aktiva.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har beställt en wippie homebox istället. Få se om den hinner komma fram... Det fanns bra många wippies i Nådendal i Finland (många fler än Fonerare). Så länge det är gratis kan man ju testa, fungerar det inte att koppla upp sig så köper jag ett kontantkort i Finland istället.

www.wippies.se
 

MaZ

Well-known member
Cool. Den kostar 199:- att köpa på Teknikmagasinet.

Hur går det att använda Fon? (alltså att hitta och använda sig av andra hotspots än sin egna) Läsandet om folk som vill knäcka sina routrar har snudd på fått mig att tappa intresset för Fon.

Hur är räckvidden på routrarna? Jag läste att Fon har tagit fram en kraftigare antenn som man kan köpa, den borde de dela ut gratis till alla tycker

Kanske ska köra med ett kontantkort man köper i Finland för surfningen under semestern istället. Trist att jaga hotspots om de dessutom är flaska och inte ens aktiva.


Jag har dålig koll på räckvidden men den är nog inte stor med tanke på den minimala antennen, det är ju en vanlig antensstandard på den dock så man kan ju byta om man vill.
Har faktiskt inte behövt använda hotspots heller så det är svårt för mig att svara på.

En sak som skulle vara ofattbart bra är om man kunde ladda ner alla hotsports som POIs till en navigator, då hade man haft lite bättre koll.

Så då behöver jag bara:
1. Regga mig så jag kan använda andras fon-spottar
2. En navigator som jag laddar POIarna i
3. Ett behov att åka nånstans och få internet.

:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En sak som skulle vara ofattbart bra är om man kunde ladda ner alla hotsports som POIs till en navigator...

Vilket är precis vad man kan. :D
Alla hotspots i valfritt land (tror jag). Att ta alla länder på en gång är bara onödigt och ger massor med POI som inte behövs.

http://maps.fon.com/?lang=en# klicka på "tools", klicka på "download to...", och välj vilket format du vill ha (olika till olika navigatorer)

Eller välj wippies, då får man hårdvaran gratis. Det har jag gjort... http://www.wippies.se/www.phtml

Karta över wippies: http://www.wippies.se/map.phtml

Tror att det går att ladda ner POI till wippies med, jag hittade i alla fall POI till wippies i Finland på en snabb sökning. Bör finnas till sverige med.

EDIT: här finns POI till wippies: http://forum.wippies.com/wiki/Ladda_ner_hotspots

Kanske vore det en variant att rigga upp både en wippiedosa och en Fon dosa? Då kan man ju utnyttja valfritt nätverk, beroende på vilken som råkar ha en hotspot i närheten. Fungerar det med wippies så ska jag nog göra det, för att öka på mina hotspots litegrann.

Så då behöver jag bara:
1. Regga mig så jag kan använda andras fon-spottar
2. En navigator som jag laddar POIarna i
3. Ett behov att åka nånstans och få internet.

:D

Japp. Fast du behöver rigga upp en Fon router själv först, annars får man inte surfa gratis på andra Fonerare heller (så har jag förstått det i alla fall).
 

josef

Well-known member
KG: jag får ju inte använda mig av fon-nätet förrän jag kopplat upp min. Saken var den att jag beställde under kampanjen, och tänkte koppla in den ett par månader senare när jag flyttat. Men det blev inte så, var inte riktigt så funktionellt som jag trodde. Nu vill jag skicka vidare den, just av den anledningen att jag tycker det är bättre att någon som vill använda den har den. Så alla som inte har sina uppkopplade är inte egoistiska..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, kanske bara jag som råkade springa in på ett forum där alla blev som eld och lågor över de olika sätten att blockera Fon-funktionen i routern som de fått gratis av Fon. Ingen såg det omoraliska i det, eller att man skjuter sig själv i foten genom att förstöra en bit av det gratis wifinät man ville vara med i.

Vill du gärna bli av med den så kan jag kanske bli ett nytt hem i alla fall?
You got PM.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp