Vill göra egen Macchiato

Bjorn84

New member
Har en solklar favorit nämligen " Emmi Macchiato" som finns på de flesta affärer. Fulkommligt älskar den smaken och skulle vilja skapa något liknande själv. Någon som vet hur jag kan gå tillväga då?:coffee:
 

knasper

Well-known member
Bjorn84: Välkommen till riktigtkaffe.se! Skall du göra något liknande själv så får du skaffa dig en bra maskinpark - kvarn och espressomaskin - så att du kan ordna dig en bra grund (espresso, då) till en islatte.

Vill du komma väldigt (!!) enkelt undan kan du försöka med följande:

1 msk Nescafe espressopulver
1,5 dl mjölk
1 msk Espressohouse chocolate syrup
4 isbitar

i en shaker och skaka tills isen smält (alt. stålutsidan blivit kall (om du har en riktig stålshaker (för det har du väl?))). Måtten är inte så noga, det är en grund att börja labba sig ifrån. Detta borde gå men jag har inte gjort islatte på Nescafé själv. Löser sig pulvret dåligt så rör ut det i pyttans lite varmt vatten först. Återkom gärna med respons om det gick.
 

Bjorn84

New member
Ahh tackar ska försöka se vad jag kan få ihop ;)

Dock måste jag säga att det är endast Macchiaton som jag gillar från Emmi de andra sorterna smakar skit (Dock är min älskade Macchiaton nästan alltid slut)
 

Daffy Duck

Well-known member
Fascinerande det där med branding och hur det fastnar...personligen hade jag nog inte orkat ta mig till en espressohouse bara för att köpa syrup ;)
Såg härom dagen att Espresso Houses syrup stod på kaffehyllan hos Ica Maxi. Det var nog det mest intressanta som fanns på den hyllan...
 

knasper

Well-known member
Ja, vilken syrup som helst, menade jag nog. Jag köpte den som fanns på lokala ICA - det var EHs.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp