Kafferostar för hemmabruk

idea

Well-known member
Till slut slog jag till på en Gene Cafe CBR101 från Moccazino (+ för snabb leverans) och den överträffar förväntningarna hittills. Tar dock lite tid att komma underfund med rostprofiler.
Första skottet såg bra ut när den slutade rosta men sen hade jag inte tänkt på att det, till skillnad från ugnsrostning, fortsätter att värma på någon minut innan "brännaren" svalnat. Resultat - svarta bönor. 2a försöket - något bättre, nu var det syditaliensk espresso dvs så svart det går utan att vara odrickbart. 3e gav mycket bra resultat möjligen lite ljust men smakade verkligen bra som en nyrostad dubbel espresso. 3e försöket så stod jag ute på altanen och den något kallare luften gjorde att det tog lite längre tid att komma upp i temp och gav snabbare avsvalning. Sammantaget så inser jag hur många parametrar man måste ta hänsyn till vid rostningen.
Det som är slående är hur enkel maskinen är att hantera (mycket enkelt att hantera tid och temperatur) och hur jämn rostningen blir. Med ugnsrostning så är det svårt att få till det så jämnt plus att röken är svårare att hantera eftersom en hel del kommer ut genom ugnsluckan när man rör om. Med Genes skorsten så hanterar köksfläkten detta mycket bättre. Så då har jag rostprofilen på en böna vid en batchstorlek vid en rostningsgrad så nu är det bara några miljoner profiler till att utforska :lol:
Skall bli spännande!
 

coffeeman

Active member
Många tar ur behållaren och kyler i två rostfria bunkar vad jag förstått. Själv låter jag alltid maskinens program gå klart så det blir 60 grader innan jag häller över de i en rostfri bunke.
 

idea

Well-known member
Låter vanskligt att stoppa maskinens avkylningssekvens, påverkar nog livslängden. Avkylningen är ju bara en parameter som tar lite tid att lära sig att hantera. Snart får man väl kläm på den, hoppas jag. Sen hörde jag inte vare sig 1a eller 2a crack men det är väl också en tillvänjningsfråga att urskilja detta från maskinljudet och köksfläkten.
 

coffeeman

Active member
2a crack kan vara lite svår att höra. 1a brukar för det mesta inte vara några problem att höra. Beror nog lite på vilka bönor man rostar. Vissa "låter" mer än andra. Senast jag rostade hörde jag inte heller 1a crack. Men det är som sagt ovanligt. Så om du provar att rosta en annan böra kommer du säkert att höra det.
 

edtbjon

Well-known member
Jag har inte min Gene kvar (har uppgraderat), men tråden handlar just nu om de två största nackdelarna med Gene'n, dels att det är svårt att höra 1C (första crack) och att den kyler långsamt.
Under det år jag jag hade min Gene, lärde jag mig att noggrant titta på färgutvecklingen (det finns bra bilder och en massa annan info på sweetmarias.com) och lärde mig efter hand att se på färgen när 1C var på gång. Då först lärde jag mig höra 1C...
Sedan har jag skrivit en del om de "profiler" som jag använt på Genen i "Rostning"-forumet här.
Avseende kylning så förstår jag nu att en extern kylare troligtvis kommer att förbättra resultatet en hel del. Utan att gå djupare in på varför, förutom rostningen på slutet fortgår trots att maskinen kyler, så tror jag att kaffet blir ännu bättre med snabbare kylning. Du kan bygga en själv med en kökssil, en lite större bytta (vanlig plast ska funka) och en gammal dammsugare. I en sådan makapär kan du kyla kaffet till rumstemp på typ 3 minuter max.
Men som sagt, posta fortsatta frågor i Rostningsforumet så hamnar det rätt, förutom att det finns mycket annan info där avseende just rostning.
 

lennart

Well-known member
Tyvärr har jag ingen länk, jag såg kylaren när jag var på kaffemässa i Sydkorea 2013 Gene hade den i sin monter.
Den kostade 110 dollar.
Sök på ämnet kylare som jag har startat så finns det en bild.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp