Kafferostar för hemmabruk

Coffinn

Member
Söker efter kafferostar på forumet men hittar inte.
Kan någon hjälpa mig hitta återförsäljare av kafferostar för hemmabruk. Har hört om CR-100, Genia och Hot Top men fråganr är: Var kan man köpa?
 

Torminator

Member
Köpte min Hottop från hasbean.co.uk. Ser ut som om de fortfarande har bra pris på den, 339 pund (4000kr). Då är det modellen utan display och sånt high-tech. Men det kan man nog klara sig utan. Annars kan man ju alltid uppgradera den i efterhand.
Cr-100 kan du köpa hos gokaffe.se.
Genecafe finns väl hos kaffemekka.dk för 3495 dkr.
 

Wannabe

Well-known member
Jag köpte min CR-100 av gokaffe.se
Enkelt, smidigt, bra instruktioner och så kan du beställa råkaffe samtidigt.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Jag köpte min imex cr100 av gokaffe jag oxå dock fick jag en het attan, hade önskat att få en som blåser lite svalare men ack vad gör det, gott kaffe får jag ju ändå. Är annars grymt nöjd med den, smidig och lätt att gömma undan om man vill. Men varför skulle man vilja det!!!
 

josef

Well-known member
men vad bör man ha hemma då? Alltså vad är bäst? Om vi glömmer de riktigt dyra á la diedrichs hemmarost osv..
 

Yirgacheffe

Well-known member
Vad som är bäst kommer nog åsikterna alltid gå isär om. Men jag som skall skaffa mig en lite större rost än den iRoast jag har nu, kommer definitivt vänta på utslaget för den europeiska versionen av Behmor. Steve på Hasbean har en 230v & en 240v som han tycker verkar mycket lovande hemma för testning.
 

Coffinn

Member
Maskin har anlänt

Tack vare Ritktig kaffe har jag nu beställt en kafferost, rättare sagt i torsdags. Det blev en Hot Top från Hasbean. Leveransen kom redan idag. Kvällens sysselsättning är räddad, att packa upp, bygga ihop samt eventuellt provrosta.
Tästä se lähtee! / Det är nu det börjar!
 

jonhar

Well-known member
Tack vare Ritktig kaffe har jag nu beställt en kafferost, rättare sagt i torsdags. Det blev en Hot Top från Hasbean. Leveransen kom redan idag. Kvällens sysselsättning är räddad, att packa upp, bygga ihop samt eventuellt provrosta.
Tästä se lähtee! / Det är nu det börjar!

Grattis Coffinn! Du får berätta om dina framsteg. Jag är också lite sugen på att skaffa mig en rost :coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Allmänt spridda är öppet för tolkning från olika vinklar. ;)
Hehe, kul med råfinska ibland, det känns så "rakt på" på något sätt. :lol:
 

Coffinn

Member
Hot Top KN8828

Nu så,
skönheten är monterad och klar. Första kvällen hann jag tyvärr inte köra några bönor i rosten. Dessutom var jag utan råkaffe. Tyvärr är det inte så bra utbud i Finland på sånt. Kanske någon kan informera om var man kan köpa råkaffe samt vad man bör tänka på.
 

josef

Well-known member
Om du lägger ut bilder så :D

nej men gokaffe.se vet jag säljer, där har vi forummedlemmar rabatt också, är inte så hemma på råbönemarknaden...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Korrekt josef, vi har kunder även i Finland som handlar råkaffe...
<OT>
De, finländarna, får minsann köpa stora mängder kaffe och betala en mycket lägre fraktkostnad än vad motsvarande frakt INOM Sverige kostar... Undrar hur den logiken bakom ser ut... Posten kanske inte skickar paketen genom dyr-Sverige på något vis på vägen till Finland utan går via något billigt tredje land eller något, vad vet jag...
</OT>
 

Coffinn

Member
Första rostningarna avklarade.

Kanske inte så lyckat. Första rostningen, för mycket värme, för kort rosttid ca. 10 min. Hann knappt med första cracken.
Andra rostningen blir spännande att mala i kväll. Den lyckades helt okej enligt eget tycke.
Böna: Peru Oxapama
Rostning: Ljus
Meddelar resultat snart.

:D
 

Bilagor

  • First Roast1.JPG
    First Roast1.JPG
    48 KB · Visningar: 83
  • FirstRoast2.JPG
    FirstRoast2.JPG
    30.7 KB · Visningar: 86

zix

Well-known member
Av de bönor du har i glasen ser det högra lite väl mörkt ut. Att det blir olja på bönorna är ingen fara i sig, men de har gått in i andra crack, och då måste man vara beredd på att stoppa snabbt, innan de blir brända.
Peru-bönorna kanske är extra känsliga?
Bilden på rosten ser fin ut. Härligt att kunna rosta ute!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp