Jordnötssmör

Fabian

Well-known member
En favorit som jag gör några gånger varje år är eget jordnötssmör! Det är hyfsat enkelt, först måste man få tag på orostade, osaltade jordnötter. För er som bor i Stockholm finns det svinbilligt på hötorgshallen, typ 40 kr/kg. Brukar göra ett eller ett halvt kilo åt gången.
Det roliga med det här är att det enda man behöver förutom nötterna är lite salt. All den där skiten som står på innehållsförteckningen på jordnötssmörsburkarna från butik är helt onödigt. Socker i jordnötssmör? Emulgerings-blahablaha och massa siffror. Strunt!

Så, släng in jordnötterna på en plåt i ugnen och kör dem nånstans runt 225-250 grader. Det kan vara klokt att övervaka hela tiden och röra om ett par gånger så de blir jämnt rostade. När de ser fina och ljusbruna ut tar man ut plåten och låter nötterna svalna nån timme(brukar egentligen hoppa över det, saknar tålamod)

Fram med matberedaren, i med kniven och sen nötterna. Kör på max och vänta. Det kan ta ända upp till fem-tio minuter innan underverket sker. Nötterna blir till små smulor och börjar klumpa ihop sig, sedan övergår de sakta till en mycket seg smet. Salta försiktigt, fortsätt mixa och smaka av. Kör smeten ett tag till så blir den ännu jämnare och finare.

Så var det klart, bara att tappa upp på burk och slänga in i kylen :)
 

Heffa

Well-known member
Mums!
Jag funderade faktiskt på hur man gör jordnötssmör senast igår kväll :)
Det skall jag testa så snart som möjligt!
 

jodah

Well-known member
Jordnötsmör är alldeles för gott för att ha hemma.
Jag får slå mig själv på fingrarna tio gånger om dagen när det står en burk i kylen.:blush:

Vad är poängen med att rosta själv förresten, kan man inte köra på färdigrostade?
 

marmander

Well-known member
Härligt med nån som slår ett slag för jordnötssmör! En orättvist bespottad produkt. Visst - fett så det förslår, men det är riktigt bra fett (och fett upplever ju just nu ett uppsving även bland hälsofanatiker). Och när man ratar tillsatserna och allt annat skräp som jänkarna drygar ut med (Skippy mm) så blir det rena hälsoprodukten. Och samtidigt så beroendeframkallande gott.

Har hittills bara hållt mig till eko-producerade varianter med ett minimum av tillsatser (oftast bara jordnötter och salt som ingredienser), men blir ju sugen på att testa själv efter det här.
 

Heffa

Well-known member
Någon som vet var jag kan köpa jordnötter i Göteborg?
Jag vill testa redan i kväll ju...
 

Fabian

Well-known member
Fördelen med att rosta själv och inte köpa eko-burkarna är ju att man kan rosta dem exakt så länge man tycker ger godast smak, och salta precis efter sina egna smaklökar.
Att köpa färdigrostade och saltade ratar jag direkt, dessa innehåller ju såna medel som man ju vill undvika och därför köper "naturella" nötter :)

Som sagt, det är nyttigt fett, som kroppen behöver. Och mycket proteinrikt, så det är nyttiga grejer det här :) Eller iaf i behärskade mängder :D Tar ju ofta slut fort om man inte haft det hemma på länge, man glömmer ju hur gott det är
 

Fabian

Well-known member
Har förresten provat två olika ekologiska biodynamiska osv jordnötssmör, varav den ena var bra rostad, men dåligt saltad och den andra fegt rostad, men bra saltad. Det blir bäst när man får göra efter egen smak!
 

josef

Well-known member
oj det här lät intressant, och enkelt! Måste prova nån dag! Tack för tipset, trodde det var lagom mer komplicerat. Man luras av alla E###-grejer och sånt som börjar på bi och annat som slutar på -os och -at.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp