Hjääälp med att välja/hitta maskin...

rumpnisse

Member
Hejsan!

Stötte på detta forum när jag letade info om espressomaskiner och tänkte att här verkar det finnas kunnigt folk som kanske kan hjälpa mig..

Jag söker en helautomatisk espressomaskin till min mor som fyller år.

Budgeten har väl ett maxtak på 3000:-, vet att det kanske är i minsta laget om man skall få tag på en bra maskin...men ekonomin tillåter inte mer...

Någon som kan tipsa om en bra prisvärd apparat som gör gott kaffe??

Mvh
J.O.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ska du ha tag i en bra helautomat, så räcker 3k inte långt. Vad din mor ser som bra, däremot, kan ju avgöra en del också, förstås.

Mitt tips blir väl att kolla vitvaru-/hemelektronikjättarna. Var på Siba idag och såg att de hade några maskiner. Kollade inte priserna så noga, men det handlar om en mindre slant än för en Jura...

Kolla prisjakt.se också. Det man kanske får lägga till på de priserna är väl frakt... Annars är det nog beggat som gäller och jag vet inte hur roligt det är att ge bort...

//Stefan (som förhoppningsvis snart får hem två sorters bönor från Starbucks, USA)
 

rumpnisse

Member
Som sagt, vet att 3K inte räcker till en grym maskin men nån hyffsad budgetvariant borde finnas...

Har kikat lite på c3 toscana och Milano, men blivit lite avskräckt av de varierande recensionerna. 50% helnöjda och 50% riktigt missnöjda...what to do.. :/
 

josef

Well-known member
vet inte vad juramaskinerna ligger på, men om man ska ha helautomatisk är de ofta bäst, vad jag hört. Men 3000 kan bli svårt som sagt...
 

mikfri

Well-known member
Du kanske ska titta på en podsmaskin. Där finns det ganska billiga alternativ (nespresso eller Gaggia tex). Skillnaden är att man får skumma mjölken själv, men många jag pratat med är supernöjda med den här typen av maskiner. De kan inte göra det dät extra till oss nördar, men om man bara vill ha snabbt kaffe och inte vill lägga 20h i veckan åt att läsa på kaffesajter och testa skillnaden mellan 30 och 35 sek extraktioner (ja, det finns tydligen människor som inte uppskattar sånt...:D) så kan det nog vara en bra väg att gå.

Hoppas du hittar något fint till mamma din, lycka till!

mvh

Micke
 

Mangan

Well-known member
Mitt tips är att du kör på en nespressomaskin. Det får man för knappt över tusenlappen. En nackdel är att du prenumererar på kapslarna som rymmer kaffet. Fördelen är att det är ganska enkelt och helt klart en imp-faktor på gäster som inte är bekant med systemet.

Annars vet jag flera som är nöjda med sina helautomatiska Krups maskiner. De går att få för 3000-4000. Vet även att Bosch har ett par modeller som ligger på ca 3500, sedan har du Saeco som börjar runt 5000.
 

rumpnisse

Member
Hon är nog ingen podmänniska tror jag, hon vill nog kunna köpa lite spännande böner på olika håll...

Får nog bli en c3 toscana, nån bra bok om kaffe och några mumsiga bönor...

Sen får man väl hålla tummarna att hon fått ett av de exemplaren som fungerar bra :)

Annat fall får hon väl lämna tbax och lägga till lite själv...

Tack för hjälpen iaf...
 

Englund

Well-known member
Har själv haft en C3 i begynnelsen och kan säga att den inte gör bra espresso. Om du däremot är ute efter en maskin som gör godare/starkare bryggkaffe så börjar vi närma oss sanningen. Använder du sedan riktigt kraftiga bönor (exempelvis Mauro Concerto) så kan hon nog tycka resultatet är ok.

Fördelar:
- Billig
- Relativt snygg i köket (om man gillar köksmaskiner)
- Enkel att handha

Nackdelar:
- Inte riktig espresso
- Som ersättare för bryggkaffe går det åt mycket bönor,
- Väsnas en hel del
 

petrucci

Active member
Hallå

siba säljer en siemens som heter tk52002 i vit utförande för 3696:- lite över din budget, hur som helst så är det inte länge sedan en sådan maskin kostade runt 5000:- och går du ett par år tillbaka kostade dem 7-8 tusen! dom har gått ner i pris otroligt mkt. Kanske pga "Måste ha espresso och impa på kompisentrenden" nej vad vet jag!

Jag skulle vilja säga att det är svårt att hitta en mer prisvärd maskin än den, och kaffet blir enligt 95% av folket hur bra som helst. Tycker inte din mamma det så ska hon titta på en h automatisk och en kvarn! inte en jura för 8-10 tusen.

Lycka till!!
 

Mangan

Well-known member
Jag skulle köra på Petruccis tips där, och gå på Siemens maskin. Jag har haft en C3 Toscana, och den fixar inte espresso helt enkelt. Den gör bättre kaffe än brygg, och med robustastarka bönor kan den göra riktigt fina lungos/americanos/long blacks (;)), men that's it. Har aldrig testat Siemens, men det måste vara ett bättre köp för det priset.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Kanske fel, men du har inte övervägt att köpa en bra kvarn + en presskanna + en mokka kanna + lite kaffe åt din mamma istället. Då kan hon ju, ifall espressosuget fortfarande sitter i, själv spana efter en maskin. Då har hon ju alla vägar öppna. Med en billigare helautomat inköpt har man ju så att säga dödat alla uppgraderingsmöjligheter och hamnat i en återvändsgränd.
 

rumpnisse

Member
Hej igen. Har kommit fram till att C3 inte känns alltför stabilt och tänker höja taket något...

Nu står det mellan dessa 2 maskiner, siemens tk52002 (siba) eller Bosch TCA 5201 (netonnet).

Tänk er följande, återbyggnaden efter de stora atombombningarna har så sakteliga kommit igång. All världens espressomaskiner förstördes under det fruktansvärda kriget. Dock finns det 2 st exemplar kvar, en siemens tk52002 och en Bosch TCA 5201... ;)

Vilken skulle du då köpa?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har kikat lite på dessa maskiner och de är tämligen identiska. Exteriört i alla fall... Skulle inte tro att det skiljer så där jättemycket; köp där det är kortast väg till servicen (om nu sådan skulle behövas), är mitt förslag. :D

Hoppas att det blir bra för mamsen oavsett vilken du väljer! :D

//Stefan (som hade en helautomat en gång men som inte saknar denna alls längre)
 

josef

Well-known member
läste om dem på siemens resp. boschs hemsidor, och kan konstatera att det ÄR samma maskin. Några estetiska detaljskillnader bara. De har exakt samma lista på funktioner hos resp. "tillverkare" också! Tror att det bara är brandade grejer, så köp den billigaste/närmast service.
 

rumpnisse

Member
Tack så mycket allihopa för hjälpen!

Skall åka och inhandla boschen nu då den är 500 billigare än siemens vid köp i affär...

Trevlig sommar! :D
 

petrucci

Active member
Bosh och siemens är samma märke (bsh) bosch är det märke som står för stabilitet och trygghet medans siemens är lite mer spännande och nyskapande om nu någon vill veta!
I det här fallet så spelar det iof ingen som helst roll... Hoppas hon blir glad!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp