Vad räknas in i extraktionstid?

Det måste väl ändå vara den tid under vilken extraktion sker; dvs den tid under vilken vattnet är i kontakt med det malda kaffet.

Extraktionstid = tid som ämnen går från kaffebönorna till vattnet.

Alla bryggmetoder har självklart extraktionstider. Utan extraktionstid inget kaffe i koppen. Tryck är irrelevant i sammanhanget.
 

josef

Well-known member
jag har ofta räknat från det att det kommer vätska i koppen tills det inte kommer något. Kanske man alltså räknar från att man slår på vatten? Och preinfusion, räknas inte det till en egen del? Det fuktar ju kaffet så att det sväller i pf innan man slår på trycket, för att få jämnare flöde har jag förstått det som.

Å andra sidan är inte sekunderna viktigast, det är att titta på strålarna och i koppen.
 

Fabian

Well-known member
De flesta räknar från att pumpen startar tills den stannar. Så om man räknar från när det första kaffe trillar ner har man tider som är runt 5 sekunder kortare
 

Dunne

Well-known member
jag räknar från det att jag hör att pumpen "får det jobbigt". alltså från det att den börjar pressa vattnet genom kaffet. Efter det brukar det ta en kort stund innan det kommer ner nått i koppen.
 

Fabian

Well-known member
Det blir ju lättast så. Från och med att en knapp trycks in, eller en spak lyfts eller vrids, tills att den försätts i ursprungligt läge igen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp