Din värsta barista shake

josef

Well-known member
Letade lite och såg att ingen tråd fanns där man kunde tala om sin värsta koffeinupplevelse och därmed barista shake. Tyckte det kunde vara lämpligt på ett sånt här forum där alla smuttat på drickat mer än genomsnittsvensken.

Så till min historia, häromveckan var jag vad man skulle kunna säga vara HÖG på koffein. Jag hade bokstavligen ordentligt tunnelseende, som om blicken hade fartränder och sögs framåt (lite svårt att förklara den upplevelsen), koncentrationen var absolut inte den bästa, och fram och tillbaka rusade man. Väldigt skakig såklart, därav ordet barista-shake.. Vet inte hur mycket det märktes utåt, men en här på forumet, ducceniklas, var förbi på en kaffe på G12 just då, han kanske minns?
Aldrig vart med om något liknande av koffein.. Har kallsvettats en gång för ett par år sen av samma "drog", men det var då jag inte hade ätit på många timmar, var stressad, skulle jobba kväll, var jättetrött och druckit massa kaffe.. ts ts ts.

Skriv ner era minnesvärda jag-har-smakat-för-mycket-historier! :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
En gång i Italien...i Rom, för sisådär femton år sedan.

Innan vi lämnade hotellet för att åka till flygplatsen slank jag in på espressobaren tvärs över gatan och tog två enkla i snabb följd. Mumsigt värre, jag lovar.

Vi kommer fram till flygplatsen, checkar in och shoppar loss på taxfreeavdelningen och därefter beger vi oss till baren för att handla upp alla mynt. Eftersom detta var på förmiddagen och jag skulle köra bil vid hemkomsten så var det inte riktigt läge att dricka något starkare än kaffe. Och espresso är (var) förhållandevis billigt i Italien, även på flygplatserna. Mååånga enkla espresso senare var det dags att stiga ombord. Det kändes som om kroppen och huvudet inte riktigt satt ihop, tunnelseende, tunnelhörsel, tunnelkoncentration... jag mådde inte illa men det var en märklig känsla som inte var helt angenäm samtidigt som jag längtade till att få dricka ännu mer espresso i Italien.

Sen har jag vid några tillfällen använt mig av kaffe för att hålla mig vaken under långa nattkörningar. Det är ingen höjdare (och magen brukar protestera).
 

Fabian

Well-known member
Drack en enliters presskanna på egen hand en gång i tidig ålder, innan jag skaffat något stabilt koffeinintag. Var väl kanske femton och satt vid datorn och upplevde det vad jag minns som att det gick så jävla mycket fortare att skriva och läsa vid detta tillstånd
 

wesaft

Well-known member
Jag trodde uttrycket kom från att vara skakigt nervös när man ska göra kaffe.
tex på tävling att man blir nervös, eller när man ska bjuda mamma på senaste singelestate, man börjar fumla, glömmer saker, extraktioner går snett mm
Spelar in film och glömmer hälla i bönor i kvarnen ;)
 

Fabian

Well-known member
Tänkte det också först. Går kanske att göra 40+ öglor i rosettahällningen då?
 

josef

Well-known member
Det möjligt att du har rätt wesaft.. Å andra sidan, skakig som skakig, man tappar porslin båda gånger ^
 

MaZ

Well-known member
Jag har hört att man blir jävligt skakig fram tills man druckit exakt 100 koppar kaffe, då säger det *pling* och så blir man snabb som stålmannen...

One toke over the line now baby, one toke over the line...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,666
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp