Kvarn + presskaffe?

Bengan

Well-known member
Har kollat runt lite och kommit fram till att man tydligen ska ha Rancilio Silvia + Rocky eller möjligen en Gaggia Classic, annars får det vara. Under den nivån är det inte värt att ligga (är min slutsats).

Jag tänker inte lägga så mycket pengar på att göra espresso hemma, inte nu i alla fall. Då är min fundering, är det värt att köpa en bra kvarn och göra presskaffe istället? Vad ska jag tänka på då? Vilka kvarnar ligger kvalitets- och prismässigt i nivå med Rocky? Jag köper gärna en lite mindre kvarn om det finns utan att tulla på kvaliteten.

Presskaffekannan. Duger vad som helst eller är det kvalitetsskillnad där också? Känns ju som en tämligen simpel konstruktion som inte ska kunna göras på så många sätt.

Jag antar att det inte gillas att lägga sälj-/köpannonser i forumet, men har nån en bra kvarn att sälja så PM:a gärna.
 

Faktor

Well-known member
Då är min fundering, är det värt att köpa en bra kvarn och göra presskaffe istället?

Absolut! Om det är något som går upp mot en perfekt espresso så är det perfekt presskaffe...

Kvarn: Kör med Dualit (kostar 1395 och finns exempelvis på Kaffemaskinen). Den har koniska malverk och maler mycket bra.

Kannan spelar inte så stor roll tycker jag själv i alla fall. Det är vad du tycker är bäst ur en design och prisaspekt. Själv är jag löjligt förtjust i Bodums Kenyabryggare.

Lycka till och se till att prova många goda kaffen! Några tips som gör sig fint i presskannan: Etiopien Harrar Longberry, Kenya Gethumbwini, El Salvador Bourbon Estate. Yirgacheffe kan vara riktigt gott också!
 

Large

Well-known member
Eller skaffa en Aeropress isf presskanna om du inte behöver göra några större mängder varje gång. Blir enligt mitt tycke smakmässigt ett klart lyft de gånger jag provat.
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen!

Håller med om att Dualiten är en bra kvarn, men är man ute efter en "lowbudget" variant kan jag rekommendera en handjagare av lite bättre kvalitet, som då är justeringsbara i malningsgrad. Har köpt flera via tradera som jag använder när jag är ute och reser.

Presskanna: Jo Bodum håller en bra kvalitet, det som skiljer olika kannor åt är oftast silen som sitter i pressen. Har en IKEA kanna som inte är lika bra och är inte heller lätt att hålla pressen ren, men visst den gör jobbet .

Aeropress är kul!:)
 

Englund

Well-known member
Som Large säger kan du överväga en Aeropress istället för (eller vid sidan av) en presskanna. Den har två nackdelar, som inte på något sätt stör mig men kanske andra, och det är att den inte klarar att brygga mer än ca 2 dl åt gången samt att den inte är särskilt snygg. I övrigt överlägsen alla presskannor!

Vad gäller kvarn är ju Dualit ett bra alternativ...vill du ha en som kan fungera om du skulle skaffa en espressomaskin är Ascaso i-Mini ett prisvärt alternativ.
 

Bengan

Well-known member
Vad gäller kvarn är ju Dualit ett bra alternativ...vill du ha en som kan fungera om du skulle skaffa en espressomaskin är Ascaso i-Mini ett prisvärt alternativ.

Jag vill definitivt ha en kvarn som passar till en espressomaskin. Det är troligt att jag köper en sån sen, det känns inte lika dyrt om man köper grejorna vid olika tillfällen. När jag läst här på forumet så verkar det vara en dum investering att köpa en fin expressomaskin utan att köpa en bra kvarn, så då tänkte jag att man kanske kan göra tvärt om...
 

Englund

Well-known member
En bra väg att gå! Ascaso i-mini är en godkänd kvarn som du kan ha ett bra tag. Alternativt lägger du lite till extra pengar och får lite större malskivor mm, men då börjar det röra sig om priser kring ca 3000 kr. Mini:n kan du köpa för strax under 2000 kr. Beror lite på hur långsiktigt du tänker och hur säker du är på att intresset kommer att bestå :)
 

josef

Well-known member
Presskannor kan också kännas lite ostabila i "pinnen" som man trycker ner, när de är riktigt billiga. Det påverkar nog inte resultatet, men känslan är bara inte lika gedigen. Det är nog mest en smaksak. Bodums verkar vara riktigt populära. Kvarnar i den prisklassen har jag inte så mycket att säga om, men riktigt smart att börja med kvarnen! Man undkommer en del frustration på det sättet.
 

Dengue

New member
Jag kör på samma sätt som du tänkt, Bengan.
Köp kvalitet men vid olika tillfällen så svider det inte lika mycket.
Som många har sagt så är Bodums kannor väldigt bra. Jag har tre eller om det är fyra stycken i olika storlekar. Det du betalar för är livslängden och finmaskigheten i silen.
Köper du en billig är risken att den antingen bäckkar igen eller släpper för mycket.
Undvik Bodums kannor och koppar med inbyggd sil i plast. Jag tjackade en mest för att det var en kul grej men där finns det saker att göra med kvalitén om man säger så.
Jag kör med en Rocky för att jag gillar att hoppa mellan pressokannan och espressomaskinen och om man har hyfsat minne kommer man ihåg vilka inställningar olika bönor och bryggmetoder kräver.
Tills dess kan du alltid köpa Zoegas "presso" på paket. Det är, enligt mig, väldigt underskattat.
Om du vill ha ett godare kaffe för pressobryggning rekommenderar jag Monterivas Etiopian Zulawesi men då får du mala själv.

Lycka till!
 

Bengan

Well-known member
Usch, nu tränger sig köplusten på. En lokal butik har 20% på Gaggia Classic. Det blir 3 160 kr. Börjar seriöst överväga att inte göra den där uppgraderingen av MC-hjälmen. Gott kaffe borde väl gå före en bra hjälm, speciellt med tanke på att jag kör scooter... ;-)
 

AJ

Well-known member
Eller så säljer du scootern till mig och får pengar till både kvarn och maskin :).
/A
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp