Uppackning av Robur-E

AA

Skottjägare
Jag tackar för alla vänliga ord. :)

Ja jäklar vilken härlig kvarn! :D

Det är en betydligt större coffe chute på den än på minin. Är det samma diameter på dem?

Tack för jämförelsebilderna.

Jag har inte mätt men det ser ut som exakt samma diameter. Gissningsvis runt 125mm.
Vill du så kan jag mäta exakt.

Stämmer in i lovsången :lol:
Ser verkligen kanonfin ut. Och nu till frågan: förutom att du nu har en jäv.. cool kvarn, märker du skillnad i resultatet mot den du hade innan?

Mvh Croma

Jag märker skillnad och om den sen är psykologisk eller verklig vet jag inte. ;)

sweet! ska du sätta på en minihopper i glas/metall?

Japp. Har ett genomskinligt plaströr som jag skall testa. Just nu kör jag med den gigantiska hoppern. Kvarnen startar inte om man inte har hoppern i då det finns en säkerhetsmekanism som skall förhindra att den fungerar som köttkvarn. Den "skruv" som sitter ovanför malverket skall minska popcorneffekten vid lite bönor i hoppern och det gör den säkert. Nackdelen är att man inte kan fylla en liten dos och sen dit med en tamper och köra utan hopper.

Intryck efter ca 1,5kg:
- Espresson rinner med ett jämnare flöde.
- Smaken känns fylligare. Man känner mer kropp i koppen.
- Maler ännu bättre än jag trodde. Det blir en enorm volym på samma mängd bönor jämfört med Minin.
- För att slippa fläkten så stänger jag kvarnen efter att jag malt.
- Jag har aldrig lyckats med enkelfilter innan. Nu funkar det kanon!

För att verkligen testa skillnader så måste man köra blindtest och det kommer att ske. Om svaret postas får vi se...

Jag är nöjd och sambon tycker att storleken(!) är OK.

Jag är nöjd. :D

/AA
 

Pac

Maskindoktorn

Det är det absolut viktigaste!:)

Den har samma effekt som min cirkelsåg så det är smart att de byggt in säkerhet så att man inte kan köra den utan hopper. En olycka händer väldigt lätt när man har med så här kraftfulla maskiner att göra.

Minins hopper kanske går att använda?
 

doppio

Well-known member
På de första bilderna såg den brutalt stor ut, men jämte GS3an harmoniserar den väl.

Några YouTube-filmer på den hade suttit fint.
 

AA

Skottjägare
Minins hopper kanske går att använda?

Tyvärr är det olika diameter på halsen på kvarnarna så minis hopper passar tyvärr inte. Det fattas ca 15mm i diameter på minins hopper.

På de första bilderna såg den brutalt stor ut, men jämte GS3an harmoniserar den väl.

Några YouTube-filmer på den hade suttit fint.

Ju mer vi (jag och sambon) ser den på bänken ju bättre smälter den in (eller snarare "sticker mindre ut") och precis som du säger så i och med att GS3:an inte är liten så ser den inte helt felplacerad ut.
När morsan och farsan var förbi i går så höll morsan på att dö när hon såg den medans farsan ryckte på axlarna och frågade om jag köpt värstingkvarnen nu. Farsan och jag är lika.
Båda gillade resultatet i koppen.

Jag skall försöka spela in nåt med min digitalkamera som jag kan posta. Måste bara hitta en "lookalike" då mina talanger framför kameran är lika med noll :D

Ha de´

/AA
 

alexanderruas

Well-known member
Stort grattis AA.

jag visade min fru din Robur & Mini-E bild och berättade att jag gärna skulle vilja köpa en Robur. Hon sa att min Mini-E var perfekt och att det INTE skulle bli ngt köp!
;-)

har ni sett fördelarna med denna monster-kvarn som det talas om på
http://coffeed.com/viewtopic.php?f=20&t=2097
det visar sig att Robur-E varianten som du AA just köpt är favorit modellen för många av de tävlande på USA Barista Cup tidigare denna månad.
Kyle Glanville som vann och jobbar på Intelly LA (http://blackcatcoffee.com/blog/) använder den!
det talas om kvarnens "auger" och att de hjälper till att mala kaffet så fint. är det ngt ni vet vad det betyder?

alexander
 

AA

Skottjägare
Stort grattis AA....

...det talas om kvarnens "auger" och att de hjälper till att mala kaffet så fint. är det ngt ni vet vad det betyder?

alexander

Tackar! Du får snacka snällt med frugan så kanske det löser sig :)

Jag gissar att dom menar den "skruven" som pressar ner bönorna i malverket. Den skall enligt dom som testat både med och utan göra ganska stor skillnad.

Ha de´

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
Du har nog rätt AA med "Auger" menar de nog den översta delen av malverket.

IMG_0810.jpg


Men det känns som om man kanske missat att ett koniskt malverk har den där delen per definition? Finns det Roburs utan koniskt malverk eller finns det olika koner för malverket?
 

AA

Skottjägare
Du har nog rätt AA med "Auger" menar de nog den översta delen av malverket.
Men det känns som om man kanske missat att ett koniskt malverk har den där delen per definition? Finns det Roburs utan koniskt malverk eller finns det olika koner för malverket?

Själva "skruven" är inte en del av malverket utan en av uppgraderingarna jämfört med en tidigare version av Robur. Dom tidigare såg ut så här (bilden stulen från HB:s Titan Grinder Project: Can it Beat the Mazzer Robur?):

623_P1030581_1.jpg


Utan skruven så får man lätt popcorn-effekt om man inte har hoppern full.

Ha de´

/AA
 

MartinForsberg

Well-known member
Japp, en "auger" är vad det är - kallas för "matarskruv" på svenska och finns lite överallt där man vill transportera fram något i rör - jämför med hur ett borr transporterar bort spånet eller hur en pelletspanna får in pellets från behållaren.....
 

AA

Skottjägare
Hur går det med Robur'en?
bilder?
shots?
hur snabb är den?
jämför med Mini-E?

alexander

Allt går fint med Roburen. Jag har vant mig vid storleken och till och med sambon har slutat tänka på att den står där.

Jag har kört ett par ovetenskapliga blindtester och slutsatsen var att vi föredrog Roburens skott 4 av 4 ggr båda 2! Möjligen hade detta resultatet förändrats om jag lagt mer tid att ställa in Mini-E:n.
Vad är då skillnaden (låt nu inte tankarna rinna iväg och börja tänk på tysk gladporr... :D)?
Kaffet känns större & tjockare i munnen. Det känns trögare. Svårt att förklara men munkänslan är bättre. Detta är bevisat då till och med en som har Näskaffe som sitt favvokaffe tyckte detta var bättre.
Ser man till smaken så har smakerna blivit tydligare och rundare. Kanske mjukare. Svårt att sätta fingret på detta med men kaffet från Mini-E:n känns plattare och spetsigare. Är kaffet syrligt så blev det ofta en ganska spetsig syra med Mini-E:n medans Roburen skapar mer men mjukare syra. En syra som håller i sig en bra bit in i eftersmaken.
Jag skall börja på ett "riktigt" italienskt kaffe i morrn och då får vi ser hur stor skillnad det är med ett chokladigt & nötigt kaffe. Där gissar jag att jag märker mindre skillnad.

Snabbheten går inte att klaga på! Inte för det spelar nån roll men det tar bara några sekunder att fylla ett enkelfilter med 10-11g. Det tar nog 2-3ggr längre tid med Mini-E. Dock inget jag ser som positivt/negativt.

Klumpning? Kaffet kommer inte ut klumpfritt. Dock är klumparna betydligt färre och av lösare karaktär så dom trillar isär bara man knackar portat i gaffeln. Jag har inte stött på någon kvarn utan dosator som maler espressofint utan klumpar.
Kvaliteten på det malda kaffet är riktigt bra. Detta märks på hur fluffigt kaffet blir. Du fyller en korg med kaffe och när du tampat så ligger du 5-6mm under korgkanten. Det märks även på rinnet. Ofta fick jag pulserande flöde med Mini-E:n medans Roburen har riktigt stabilt flöde. Börjar det droppa så droppar det i 40 sek. Börjar det rinna med "sytrådstjocka" svansar så gör det även det i 40 sek.

Slutsats:
Är jag nöjd? Mycket nöjd. Kvarnen är definitivt ett lyft mot Mini-E:n. Tar man med priset i jämförelsen så blir det svårare. Mini-E:n är riktigt bra för pengarna.
Är kvarnen värd sitt pris? Absolut inte om man jämför med t.ex. mitt vattenfilter för 2000:- som gjorde bra mycket större skillnad i koppen. Jag tycker att kvarnen skulle kostat 65-70% av vad den gör för att vara prisvärd som hemmakvarn.
Ångrar jag mej? Definitivt inte. Jag hade köpt den även om den varit 25% dyrare. Vill man ha det bästa så kostar det. Hade den varit billigare hade jag bara köpt fler tamprar och sånt som jag inte hade haft plats för ;)

Film kommer. Jag testade ikväll med min digitalkamera och det funkade över förväntan. Dock var ljuset för dåligt så till helgen skall jag försöka spela in lite.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Hehehe....
Jag har spelat in en men ännu har jag inte hittat nån decoder att komprimera filmen men där jag bibehåller min naturliga glans och utstrålning. Eller så var det bara så att jag suger rent allmänt på filmning och allt därikring. :)

Jag postar en länk till filmen ikväll eller i morrn.

/AA
 

peterparnes

Well-known member
OT: är det så stor skillnad mellan YouTube HD och Vimeo HD? jag vet inte men det som stör mig med vimeo är att man inte kan hoppa fram i filmer innan den har laddat det man vill hoppa till (istället för att börja ladda där man vill titta).
 
Topp