Automatmaskin till kontoret

Xtel

Member
Jag ska med och provsmaka och diskutera kaffe för kontorets räkning. Vi tittar på Coffee Queens maskiner tydligen, dock inte sådana med anslutning för färsk mjölk.

Är det möjligen någon här som har erfarenhet av CQ eller särskilda faktorer som man bör vara extra uppmärksam på när det gäller automatiska "kontors"-maskiner? Jag känner mig tveksam till om man verkligen kan få rätt tryck och temperatur för en okej espresso i sådana maskiner, men det kanske bara är en fördom från min sida?

Lite tips och råd är oerhört välkommet, i alla fall! :unsure:
 
Tja, letar ni efter maskinerna där det gäller att undvika färskmjölk så har ju inte Coffee Queen mig veterligen någon maskin med espresso-brygg utan det handlar om filterbrygg med nylonfilter. I övrigt har de ju Jura, men då handlar det om färskmjölk.

Således blir det ju ingen espresso i koppen... det ni bör leta efter är ju en "Vending" maskin med espressobrygg, typ http://www.dejongduke.nl/?pg=coex.
Då handlar det om automater med mjölkpulver.
 

Wannabe

Well-known member
Bara en fråga: Varför inte färsk mjölk.
Vi bytte från en sån där historia med pulver till en Jura X9 just pga det hemska mjölkpulvret. Vi provade alla möjliga sortes pulver, frystorkat, gräddvarianter och blandade, men det var omöjligt att få det att smaka bra.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Är det espresso och espressobaserade drycker ni önskar till kontoret? Eller en kopp svart kaffe som önskas? På mitt jobb är inte alla nöjda med att vi har en espressomaskin, de är vana vid bryggkaffesmaken.

Jag håller på med en upphandling av kaffemaskin för kontorets räkning just nu.
 

josef

Well-known member
Jag var förbi min far på hans kontor häromveckan för ett ärende, och självklart visar han mig deras espressomaskin. En tvågrupps jag-minns-inte-vad-det-var-för-modell men halvautomatisk och e61. Jag grät inombords. Gissa hur den såg ut...

JA, det var tjockt med mjölk runt ångröret, fullt kaffe i dosern, extremt smutsigt och allmänt äckligt. Mot alla odds gjorde jag ändå en cappu (!) på den och nej fy. Vet inte sjutton vad de gjort med den men en rejäl genomgång behöver den. Smakade SURT. Äcklig gammal wettextrasa eller nåt. Fruktansvärt. Men vad kunde jag förvänta mig å andra sidan. Skaffa helautomatisk till jobbet är det ända som gäller, om man inte vill investera i massa personalubildning och påtvinga kaffeintresse hos alla anställda, så de använder maskinen med kärlek.

Kom plötsligt att tänka på det, när jag läste rubriken... Men. Mjölkpulver är inte alls att rekommendera, har aldrig smakat något med mjölkpulver som är gott (läs drickbart). Det borde finnas helautomatiska som gör hyffsat skum iaf. Senast jag köpte kaffedryck med skummad mjölk på 7eleven (två år sen säkert) vill jag minnas att mjölkskummet var okej, och de har ju helautomatiska saker.
 

moparman

Well-known member
Mm men det beror ju på...

Skulle vi få en La Marzocco GS/3 och Robur-E bara för att ta ett exempel skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vara ansvarig för grejorna :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,691
Inlägg
155,828
Medlemmar
19,377
Senaste medlemmen
Catlord
Topp