Nån som vill köpa en GS/3?

MartinForsberg

Well-known member
Snyggt!

Gillar att de använder kranar som liknar de gamla Faema-originalen! Kanske det är Faemas originaldelar - någon som vet?

Jag tyckte den "nakna" modellen på sista bilden var urcool - skulle gärna haft en sådan i mitt kök - fick mig att fundera på att göra om min maskin till en "naken" maskin!
 

AA

Skottjägare
Har du beställt??? :eek:hmy: Shit! När kan vi vänta oss the mother of uppackningstrådar?

Jepp. En Speedster beställdes igår på mässan i Köpenhamn.
Sen jag såg den för första gången på bild för 4-5 år sedan så har jag varit kär i den. Nu när jag skulle få se den nya versionen i verkligheten så var jag lite rädd att mina förväntningar skulle växt sig allt för stora och att jag skulle bli besviken.
Som tur var så blev jag inte besviken utan bara ännu mera kär! Maskinen är inte bara ett konstverk utan även en grymt kompetent espressobryggare. Det krävdes inte mycket mer än 5 minuters teknisk genomgång och demo för att jag skulle beställa en av Kees direkt på plats. Efter jag hade beställt så frågade han om jag visste priset och det hade jag glömt att fråga... Jäkla tur att det var som det var annars hade det kunnat bli jobbigt!
Den saknar en del funktioner som GS/3:an har och dom kommer jag säkerligen sakna i början men jag tror att jag kan leva med det bara genom att titta på maskinen.

Jag sa till min sambo när jag åkte att det fanns risk att att det skulle bli en dyr mässa och hon bad mej då lämna kortet hemma. Det hjälpte inte. :D

Tidigast oktober trodde han att dom kunde leverera men det spelar mindre roll för jag har ingen brådis.

Uppackningstråd kommer jag inte att ha men med största sannolikhet så kommer det en upphämtningstråd istället! Jag fick den lysande idén att köra ner och hämta den och samtidigt göra ett studiebesök i hans verkstad. Han tyckte att det lät som en god idé så med lite tur så kanske det blir så.

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
Grattis! Det märktes att du suktade efter en sådan när du började skriva om den.
Jag hoppas att du valde ångvissle-optionen? ;)

Kees ångvisslande maskin är det coolaste jag sett på år och dag. :cool: :D

Du glömmer väl inte kameran om/när du åker mer? Det hade varit superroligt att få se några bilder från Kees verkstad. :)
 

tureflyttar

Well-known member
Ja jäklar, vilken maskin! :D Den kommer ta över hela köket med sin uppenbarelse. Vilken detaljkvalité och vilken helhetskvalité. Jag ska visa bilderna för mina industridesignvänner, de kommer att svimma.

Förstår jag det rätt att man reglerar bryggningen med spaken (som ser ut som en handbroms) på sidan? Blev det en fotpedal till ångan förresten?

Det enda problemet blir väll att Roburn kommer se fjuttig och tråkig ut bredvid ;)


(Ursäkta eventuella stavfel, jag är dyslexier)
 

AA

Skottjägare
Förstår jag det rätt att man reglerar bryggningen med spaken (som ser ut som en handbroms) på sidan? Blev det en fotpedal till ångan förresten?

Helt rätt. Spaken funkar i princip som växelspaken på en rattväxlad bil. Läge 1 betyder pump av, läge 2 pre-infusion och läge 3 pump igång.
Fotpedalen har jag varken valt eller valt bort. Detaljer skall vi ta när allt runt mässan har lugnat ner sig men det lutar åt att jag struntar i den. Jag dricker inte mjölk så den hade bara legat oanvänd på golvet.

Det enda problemet blir väll att Roburn kommer se fjuttig och tråkig ut bredvid ;)

Det får man leva med. :)

/AA
 

tureflyttar

Well-known member
Helt rätt. Spaken funkar i princip som växelspaken på en rattväxlad bil. Läge 1 betyder pump av, läge 2 pre-infusion och läge 3 pump igång.
/AA

Coolt... Blir lite mer ”hantverk” då. GS3an är väll väldigt automatiskt på de området av vad jag har förstått!?!

Jag dricker inte mjölk så den hade bara legat oanvänd på golvet.
/AA

(Hmm... lite overkill med en dubbelkokare då ;)! Du får be honom bygga en ren enkelkokare men med samma funktionalitet istället :coffee:)
 

AA

Skottjägare
Coolt... Blir lite mer ”hantverk” då. GS3an är väll väldigt automatiskt på de området av vad jag har förstått!?!

Du har 4 knappar på GS/3:an som du kan programmera till olika volymer plus en manuell on/off-knapp. Ganska behändigt med dessa knappar faktiskt. Jag har lagt in 15ml, 25ml, 45ml och 60ml. Trycker man igång och och det händer nåt oväntat som att det ringer på dörren eller nåt så är det bra att pumpen stannar efter en viss volym.

(Hmm... lite overkill med en dubbelkokare då ;)! Du får be honom bygga en ren enkelkokare men med samma funktionalitet istället :coffee:)

Det är nästan vad han skall göra! Kees föreslog att han kunde koppla bort elementet i ångkokaren så bara kaffekokaren blir varm. Det är bara en kontakt som kopplas ur så den är enkel att sätta i igen om man vill göra mjölk nån gång.

/AA
 

doppio

Well-known member
Man får nästan ha en köks ö för en sån, lite synd att gömma en sån vacker baksida.

Får lite rysk pansarvagns känsla över den, riktigt robust, men ändå elegant på nåt vis.
 

Anders

Well-known member
Ja, den är helt enkelt sjuukt snygg. Låg och funderade länge o väl om man skulle sträcka budgeten långt över sin förmåga och göra en egen investering, men sen insåg jag att jag satt o räknade i $ istället för € o då var det bara att lägga ner :( snyft

Kanske är med och budar på en beggad GS/3:a sen istället ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp