Billig kvarn till nybörjare, tips?

Tipex

Member
Nu när lilla ariete/kenwood café retro står där förstår jag ju av er initierade att en kvarn skall göra den sällskap. Kan inte ett skvatt men tycker det här kanske kan bli kul. Finns det kvar som duger under 1000 kronor?
Vad säger de koffeinstänkta experterna?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ny: Nej
Beggad: Ja, kanske. Beror på om du hittar någon som är i bra skick.

//Stefan (som gärna skulle vilja ha en Mazzer Mini mod A)
 

Wannabe

Well-known member
Min första kvarn var en billig sak. Funkade dåligt och gick inte att mala tillräckligt fint.
Gränsfallet är väl Dualiten som ligger runt 1300-1400. Fast en del anser att den inte klarar att mala tillräckligt fint. Här har du en sån: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=711
Fast då tror jag att du får mer för pengarna om du köper en manuell Zassenhaus, tex denna http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=844

Vad du än gör, köp inte kvarn med knivar. Det ska vara malvskivor.

Jag håller med Stefanböna. Håll utkik efter en begagnad kvalitetskvarn så blir du inte besviken.
Ett välkänt talesätt säger att "om man köper kvalitét gråter man bara en gång"

Här har du en minimoka för 1000kr. De är populära här på forumet. Den kanske kan vara nåt: http://www.blocket.se/vi/15641693.htm?ca=11_s
 

Tipex

Member
Tackar!
skall se mig om i begagnatavdelningen verkar det som.
Så snälla ni är kära mednördar!
 

nnnc

Active member
Nu när lilla ariete/kenwood café retro står där förstår jag ju av er initierade att en kvarn skall göra den sällskap. Kan inte ett skvatt men tycker det här kanske kan bli kul. Finns det kvar som duger under 1000 kronor?
Vad säger de koffeinstänkta experterna?

En bra riktlinje är att låta kvarnen kosta iaf hälften av vad man gav för maskinen. Sen får du förstås räkna bort skillnaden om du köper begagnat.
 

josef

Well-known member
haha skön ironi shogun :) Ibland kan man behöva konstatera det som är fakta. Många av de som just upptäckt kaffevärlden är ju inte medvetna om hur viktig kvarnen är. Så var det även för mig i början.
 

Tipex

Member
Först i kvarn blir först mald

Sådärja, nu har jag lånat en gaggia kaffekvarn av en vän som tröttnat på kaffefixet. Börjar med den så jag får se hur det funkar o sedan kan jag skaffa en egen. Den här är ful, det är lite obra, men jag hoppas det bli gott. Finfina böner är inköpta oxå, i små smakapåpåsar...
Lär inte sova på länge om jag ska sörpla igenom allt det där.

Tack för goda råd.

Tipex
(ordblinda stavar kraetivt);)
 

josef

Well-known member
härligt!! Vet du vilken modell det är? Snart kommer du inte kunna somna om du inte får kaffe ;)
 

Tipex

Member
Jag vet inte namnet på den men det är deras billigaste. Ser ut som Dart Waider (hur nu han vill bli stavad...)i konservburk liksom. har diskat av den lite. idiotdum att diska... Får vänta ett tag med att prova tills det är torrt i stärnornas krig.
 

larjo11

Well-known member
Jag vet inte namnet på den men det är deras billigaste. Ser ut som Dart Waider (hur nu han vill bli stavad...)i konservburk liksom. har diskat av den lite. idiotdum att diska... Får vänta ett tag med att prova tills det är torrt i stärnornas krig.

Ser den ut och låter som denna är det en Gaggia MM. Den är inte så kul.
Den har malskivor men några konstiga upphöjningar på som river bönerna på nåt sätt :huh:
Testa den och inse att du behöver nåt bättre!
Måsta bara länka till detta klipp igen. Det är så bra! :D
 

josef

Well-known member
jodå. har du popupblocker så kanske den blockar filmen. annars sök på svt efter "kristianstads bästa barista". Den är riktigt rolig!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ser den ut och låter som denna är det en Gaggia MM
Måsta bara länka till detta klipp igen. Det är så bra! :D

F-n, det är ju så att man tycker lite synd om honom. Att han sekunderna innan talar om att han älskar espresso och har skaffat sig den bästa maskin som finns och så skiter det sig så kapitalt i den extraktionen. Jag sitter med ett skadeglatt leende på läpparna...

Men det är väl så där det är? Allt kan gå fin-fint, men när man ska visa någon det, så skiter det sig ofelaktigt...

Tack larjo11 för att du gjorde min kväll komplett! Underbart klipp!

//Stefan (som ska skärpa sig och ytsurfa fram tjockare mjölk och därmed hitta tillbaks till arten)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp