Rostningstips J&N-kaffe

DS

Well-known member
Jag har just köpt lite Harrar Longberry och Guatemala Santa Paula råkaffe som jag tänkte testa att rosta i min IMEX. Är det nån som har testat att rosta dessa två sorter och har några tips?

Har testat Harraren en gång färdigrostad och har för mig att den var ganska ljust rostad, men det var ett tag sen och jag minns inte riktigt.
 

DS

Well-known member
Hallå!
Är det ingen som har testat att rosta de här kaffena eller vill ni inte svara?
Om inte annat finns det kanske nån duktig rostarräv som kan hitta på ett tips?
Annars får jag väl bara prova och se.
 

josef

Well-known member
har aldrig rostat själv :S finns några rostningsrävar här på forumet.. säkert nån som svarar snart :)
 

Maestro Andreas

Well-known member
Har aldrig rostat de däringa kaffena men det är alltid bäst att köra på känn. Gör en mellanrostning, en rostning till början av andra crack och en lite mörkare då märker du vilken du gillar bäst. Man lär sig alltid bäst på sina misstag. Lycka till
 

Maestro Andreas

Well-known member
Jag kan tänka mig att de gynnas av att inte bli så hårt rostade. bryt rostningen strax innan andra crack då tror jag du får de finaste smakerna att blomma ut. Jag har märkt att de flesta bönorna mår bäst av att rostas på det sättet, om man ska he de till espresso.
 

baz

Member
Hej hallå!

Jag har rostat J&N Harrar några gånger. Som bäst har det smakat både körsbär och blåbär som espresso, och det var gott :) Men jag har oftast blivit ganska besviken - bönorna har väldigt olika storlek, rostat ojämnt och syrligheten har blivit metallisk, vilket inte är en speciellt angenäm smak. Eftersom kaffet är torkat blir det fler defekter och i denna harrar tycker jag det märks tydligt.

Jag skulle rekommendera en mörk rostning med försiktig temperatur i början och lite högre temperaturer mot slutet. Avsluta rostningen innan 2nd Crack.

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp