Ikväll blev jag kaffenörd... HJÄLP!

Tipex

Member
:unsure:Och jag har skaffat en ariete café retro, som också heter Kenwood café retro och en massa annat beroende på vilket land den säljs i...
Men; röd o vacker är den o jag har just misslyckats med mina första försök o dessutom bränt tungan. Maskinen är nästan oanvänd o jag fick den för 900 så det känns bra. Men den saknar en bruksanvisning. Jag ber helt enkelt om en sådan. Är det någon som har en? Annars är alla goda råd ytterst välkomna. Hur gör jag bästa kaffet vänner?
 

Tipex

Member
Hoppsan!

Ber om ursäkt för att jag hamnade här två gånger. - Lite ovan.... (o vet inte hur jag tar bort inlägg!)
 

Tipex

Member
nä men du...

det där var ju lysande!
Redan på sprängskissen förtsod jag ju varför det i begynnelsen blev så illa. En ny dag gryr snart. då vet jag var jag skall göra av den lilla plastbien med två hål som jag trodde mest var över...

Tack kära du!
Tipex
 

Daffy Duck

Well-known member
Hehehe...
Glad att kunna hjälpa till!
Och du vet, har du en gång börjat med nörderiet kommer det bli svårt att sluta... :)
 

jonhar

Well-known member
Hej och välkommen! En varning utfärdas dock: har du väl börjat med kaffenörderiet så kommer du att vilja ha mer, uppgradera utrustningen, sluta dricka kaffe på jobb och "vanliga" kafeer osv ;) :coffee:
 

MaZ

Well-known member
Kaffenörd är inget man blir...

Så egentligen har du varit det hela tiden men upptäckte det först igår. ;)


Välkommen!
 

Musicman

Well-known member
Hej och varmt välkommen - du kommer snart att sjunka djupt ner i träsket - ett mörkt, skönt och härligt ställe där vi alla klafsar omkring och söker efter tigerränder, microskum och söker efter kanaler som inte skall finnas ...med mycket mycket mera...:)

Ciao,
 

Tipex

Member
Tack så hjärtligt alla mednördar. Jag känner mig synnerligen välkommen. I dag har jag gjort nåt som såg ut som riktigt kaffe i den vackra röda maskinen. Men jag vet inte hur det smakade för jag brände tungan på nattens provsmakningar. Men huvudsaken är väl hur kaffet ser ut va?

Hur vet jag hur mycket kaffe jag skall ha i hållaren förresten? Det verkar vara en lurig del av verksamheten...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ja, du, det där med dosering är inte enkelt. En liten riktlinje är väl att det ska ta ungefär 25 sekunder för sex centiliter. Detta är dock bara en riktlinje. Det är slutligen och sist din gom som avgör. Tycker du att det smakar gott, så är det OK. Sedan kan man ju alltid ändra sig och sina (smak)preferenser... :coffee:

//Stefan (som inte har riktigt ordning på dosering och distribution ännu)
 

josef

Well-known member
Utseendet kan vara trevligt, jobbigt med bränd tunga, smaken är väl det avgörande...

Det där varierar från kaffe til kaffe, vad som smakar bäst. Brukar variera stort och finns enormt många parametrar att leka med för att få gott kaffe. Men, att smaka sig fram med olika dosering, olika hård tampning, olika rinntid och malningsgrad är smart. Har du en kvarn? Det är nästan bland det viktigaste, precis nymalet och någorlunda färskrostat kaffe (några dagar till någon månad i ålder är väl mitt tips).

Testa att utgå från att släta av mängden kaffe från filterkanten, och tampa. Försök att med olika malningsgrad och tampningshårdhet och gå lite upp och ner med dosering, till att få det att rinna i en fin smal stråle, kanske nästan på droppgränsen. Låt det rinna ca 25 sekunder och utgå därifrån. Smaka. Testa att ändra någon parameter, och smaka. Bättre? sämre? Är det väldigt bittert, testa att låta det rinna kortare, koffeinet, som smakar bittert, är nämligen det som extraheras sist. jag skulle kunna skriva sju ton till med text, men börja nånstans där och fråga massa här på forumet! Sök gärna i trådar, finns mycket frågor som redan är ställda...

Lycka till dude!
 

josef

Well-known member
bra stefan, att du skrev om mängden, glömde jag helt. bör inte vara en deciiter för en dubbel iaf.. men utgå från 6 cl och 25 sekunder, och börja experimentera därifrån, mindre eller mer i mängd (jag gillar ofta mindre, men som sagt, beror på bönorna), kortare eller längre extraktion.
 

Coffeehead

Well-known member
6cl är en dubbel förmodar jag, men en enkel ca 3cl ska väl också rinna igenom på ca 25 sek. Bara undrade eftersom jag själv alltid dricker enkla och gör dem på ca 20 - 30 sek dock aldrig längre än så.
 

josef

Well-known member
så sant. visste att jag glömde skriva ngt :) samma regel gäller också för trippel. Och större om det nu finns större... Större filter har mer hål för kaffet att rinna ut genom, och vice versa, så det blir normalt sett samma extraktionstid oavsett storlek på filter när du använder samma kaffe, bara mer eller mindre i koppen. Sen är inte alla tillverkares filter proportionsenliga.. Som de till La Nuova Era... Jag använder enbart dubbelfilter, i enkelpf sitter blindsilen, konstant.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp