Budget espresso?

Loop

Member
Tjo hej. Jag gillar kaffe men har inte riktigt ork att sätta igång en massa kaffe om de bara är jag som vill ha. "Vanligt" går att dricka men ja avnjuter mer än gärna en fin latte. Jag har provat göra själv med en sån espressobryggare man har på spisen men de gillade ja inte riktigt så jag har funderat på att köpa nån bra men ändå ganska billig espressomaskin. Inget sånt helautomatiskt för de drar iväg lite för mycke i pris för att vi ska ha råd me de utan mer nåt runt 1000-1300kr (tyvärr) som kan gå att göra en hyffsad kopp o skumma mjölk med. Jag har sett ett par olika på affärerna men ja.. :huh:

Är de ens värt o prova nån sån eller är de nästan krav på en bra maskin för att de ska bli riktigt kaffe? :blush:

Tack på förhand.
 

andersno

Well-known member
En bra maskin för 1300 finns nog tyvärr inte. Är det viktigt med skumningen? Annars kan en prisvärd kvarn (t.ex. Dualit) och en Aeropress vara ett bra alternativ för billigt och gott kaffe.
 

Loop

Member
Jo ja har velat kunna göra en riktig latte hemma länge så de skulle vara ett plus.. 1300 var kanske lite lågt men kanske nånstant under 2000kr iaf..
 

Wannabe

Well-known member
Det är det där med lågbudget som är lite knivigt. Risken är att du blir väldigt besviken. Min första maskin var en enkel krups i 1300 kr klassen, men det blev inte gott och det gick inte att skumma på ett vettigt sätt.
Lägg till ytterligare en 500-ing på de 2000 så kan en begagnad kvalitetsmaskin göra dig lycklig. Den här kan vara ett bra köp: http://www.blocket.se/vi/16449448.htm?ca=11_s eller liknande.
sen är det bara att spara, för risken finns att du bara vill ha mer. :)

För att det ska bli briktigt bra behöver du också en kvarn så att du kan brygga nymalet kaffe. Många (de flesta?) anser att kvalitet på kvarn är viktigare än själva maskinen. Om du funderar på kvarn - skippa de billigaste (japp haft även en sån) och allt vad kvarnar med kniv heter.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det går att fynda begga Rancilio silva/rocky och gaggia classic/valfri kvarn kombos för ner mot 2000kr.

Eg behöver man inte dyrare grejjer än så för hemmabruk, då det med kärlek, kunskap och fina bönor går att producera fantastiskt kaffe i dessa relativt billiga,men ändå otroligt kompetente maskiner... Sen får du räkna med att det inte kommer musik ur spoutsen första gången, utan att ha i bakhuvudet att det tar ett tag innan man blir en bra barista. Kurser, läsa på nätet och hänga med duktiga baristas är genvägar.

IMHO skit i krups, siemens, maskiner med "crema enhancer" i portaflitret osv, de är skräp. Kom inte heller ens på tanken att köpa en Gaggia MM kvarn. mina två €-cent..
 
För tvåtusen skulle jag satsa på aeropress + kvarn och skita i latten. Kvarn är efter bönorna det viktigaste för gott kaffe. Först med en bra kvarn skulle jag börja tänka på en espressomaskin o latte. Dina smaklökar kommer tacka dig. Du kommer märka att nymalet kaffe inte är så bittert och surt och att behovet av att spä ut kaffet med mjölk inte kommer vara lika stort längre. Jag har inte hjärta att rekommendera någon annan väg.
 

jojo

Well-known member
Jag håller med resten av gänget. Det är ingen mening med att göra espresso med utrustning som kostar 2000 kr i affären. I så fall är det bättre med presskanna/mokabryggare och varm mjölk på spisen förutsatt att du vill späda ut kaffet med mjölk.

Jag tycker personligen att mokakaffe har sin egen charm som alternativ till espresso. Kaffet från mokabryggare kan få en god tod av rostade mandlar som jag gillar.

Vill du ha en bra latte eller espresso så kan du ju alltid gå till ett café. Haugaard sa väl något om att espresso är en pryldryck som få maskiner klarar av, osv.. och det har han nog rätt i.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...ja avnjuter mer än gärna en fin latte. Jag har provat göra själv med en sån espressobryggare man har på spisen men de gillade ja inte riktigt...

En liten not bara angående latte... Italienarna kokar sitt frukostkaffe i en mockabryggare på spisen och värmer mjölken i en kastrull på densamma. Sedan häller de 50/50 (eller något sådant) av kaffet och mjölken i glaset/koppen. Så ska man njuta en riktig latte, så är det väl mockabryggare som gäller... :cool:

Annars är mitt råd (som så många andra här) att skaffa dig en bra beggad kvarn och maskin. Rancilio (Rocky/Silvia) eller Gaggia (Classic helst med Ranciliorör) är väldans bra alternativ som räcker långt och länge!

//Stefan (som haft sin Silvia sedan i vintras och som fortfarande befinner sig i lärofasen)
 

henrico

Well-known member
Jag säger bara som många andra här, kolla Blocket! Jag köpte min Innova Dream för en bra bit under 2000 och den var i mycket bra skick, kvarnen köpte jag sedan från Tyskland. Så för en slatt under 3000 kr har jag utrustning som jag är otroligt nöjd med, även om förstås jag suktar efter en HX-maskin som alla andra......

Pressbryggare är en bra början tillsammans med kvarn, men för egen del så dricker jag espresso/cappu/latte inte bara för kaffesmaken utan för att jag dessutom mår MYCKET bättre av att espresso har mindre garvsyra/koffein än, framförallt, bryggkaffe. (Jag kan tänka mig att även presskaffe hinner laka ut rätt så mycket koffein/garvsyra i kaffet jämfört med en espresso? Någon nörd som har siffror? :) )

/H
 

Friulano

Well-known member
Budgetalternativ espresso

Trådskaparen efterfrågade budgetalternativ till espresso och samtliga skenar iväg ekonomiskt och finner inget alternativ under 3000 kr. Det går att få till acceptabel espresso och espressobaserade drycker för betydligt mindre pengar än så. Jag har själv tvingats att hitta den gyllende medelvägen mellan bra espresso och billiga verktyg eftersom jag brinner för kaffe men har väldigt begränsat med pengar. Även om jag hade pengar skulle jag inte tycka att det var proportionerligt att investera maskiner för 5000 enbart för hemmabehovet.

Tack vare...

att kaffebönorna är färskrostade (max 2 veckor gamla) så att extraheringen blir bra, trots att maskinen inte klarar lika högt tryck som Silvian,

jag lärt mig hur maskinen ska surfas för att uppnå rätt temperatur.

jag använder ett litet kärl att skumma mjölk i (kompenserar det bristande trycket på ångan)

ett brinnande intresse för kaffe och för att få det att fungera trots låga ekonomiska investeringar

...så kan jag få helt acceptabel espresso hemma hos mig. Resultatet påminner om den espresso man får i Italien snarare än den som många svenska homebaristas presterar. Creman blir tjock och mörk. Mjölken blir som yoghurt utan synliga bubblor. Lattearten är helt ok vare sig det gäller hjärtan eller rosetta. Jag skulle gärna lägga upp en video för att visa men det gick tydligen inte på detta forum.

Investeringen då? Jo totalt har jag betalat 900 kr. 200 för espressomaskinen som är en Krups, 500 kr för kvarnen som också är en Krups, 50 kr för en mjölkkanna och 150 kr för espresso- och cappuccinokoppar. Så att påstå att Krups är skit är bara ogenomtänkt. Visst presterar den inte lika bra som Rancilio Silvia men proportionalitetsprincipen säger oss att skillnaden i resultat med verktyg för 900 kr jämfört med 8000 kr INTE kan försvaras av den kraftiga skillnaden i pris.
 

theseal

Kaffeterroristen
Friulano: flertalet affärer på just kombon siliva/rocky eller classic/hyfsad kvarn har gjorts runt och tom under 2000kr. Det är bara att blocketsurfa och ha is i magen.

ang dyra maskiner kan jag bara hålla med dig, det är för ett fåtal förunnat att kunna hålla sig med en eller flera dyra maskiner. (man skall nog tala tyst om det för man borde fan hamna på hispan för att man inte skulle bränna på en La Marzocco linea engruppare hemma "bara för att...")


tyvärr har "crema-enhancer-PF"-försedda maskiner bara gjort mig besviken. En kvinna jag träffade tidigare i mitt liv hade förmodligen exakt en sån du referer till och jag lovar, jag kämpade, men fick tyvärr inte till det.

Jag kan nog rekomendera att om budget ÄR pressad, försöka få tag i en juste kvarn för en billig peng och köra kok, press eller mocca-brygg tills kulorna eller det rätta tillfället dyker upp.
 

Wannabe

Well-known member
samtliga skenar iväg ekonomiskt och finner inget alternativ under 3000 kr

Öh... vänta nu här. Stopp och belägg. Att samtliga skenar iväg utan alternativ under 3000 kr. Var det helt sanningsenligt? Luktar troll tycker jag...

Sen är det ju kul att du lyckas prestera äkta Italiensk espresso i toppklass med en 200 kronors krups. Hatten av, för i min värld är det en enorm prestation, även med färskrostade bönor.

Hepp!:coffee:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...lyckas prestera äkta Italiensk espresso i toppklass med en 200 kronors krups. Hatten av, för i min värld är det en enorm prestation...

Kan inte annat än hålla med. Jag är ingen mästare på att dra skott, men att det blir en enorm skillnad på de jag, med mitt kunnande, drar hemma mot de jag drog på jobbet, det blir det. De maskiner vi hade på jobbet låg i prisklass 500-1000 kronor och ingen av dem kunde ens komma i närheten av vad jag fixar on a bad day med min Rocky/Silvia. Så, för att citera Wannabe ytterligare:

//Stefan (som inser att det måste finnas undantag, men som tvivlar lite ändå)
 

Loop

Member
Såja nu ska vi inte gå iväg från topic. :huh:

Liten update. Frugan frågade om va ja ville ha i 1års present (gift i ett år nu) och jag kunde välja mellan espressomaskin eller en digital systemkamera som jag längtat länge på och som Elgiganten nu har billig. Så tyvärr blev de en kamera.

Men jag ska rota fram min mochabryggare o se om nya spisen fungerar med den.

För att göra tråden lite mer posetiv så kan ja passa på o fråga vart i Malmö man kan hitta riktigt nyrostat kaffe. Helst mörkt kaffe som inte är syrligt o äckligt. Använder nu Zoegas Forza som e mycke gott imho.

Tack för dom bra svaren så får vi se om ja köper nåt billigt så länge bara för att prova me maskineriet.
 

treefinger

Well-known member
Friulano,: Du får väldigt gärna demonstrera med bild på espresson och på en cappuccino. Låter väldigt prisvärt om man skulle kunna få bra kaffe för den pengen.
 

Wannabe

Well-known member
Friulano,: Du får väldigt gärna demonstrera med bild på espresson och på en cappuccino. Låter väldigt prisvärt om man skulle kunna få bra kaffe för den pengen.

Jag är också nyfiken på det. Du saknade videofunktion här. Nu e inte ja så haj på det, men lägg en film på youtube och trixa in filmen i ett inlägg här. Det har andra lyckats med så det borde funka.
 

lupoo

Well-known member
För att göra tråden lite mer posetiv så kan ja passa på o fråga vart i Malmö man kan hitta riktigt nyrostat kaffe. Helst mörkt kaffe som inte är syrligt o äckligt. Använder nu Zoegas Forza som e mycke gott imho.

Du bor ju i sveriges kaffehuvudstad så grattis! Lilla Kafferosteriet(nu hittade jag bara deras blogg) som är ett av landets intressanta mickrorosterier ligger ju i Malmö. Sen är det ju ganska kaffebar tätt för övrigt (you lucky bastards ;) )

...budget och espresso är något som tyvärr inte går "hand i hand", någon kan säkert hävda motsatsen men är det en "materialsport" så är det.

Välkommen till forumet skall jag också säga!
 

Friulano

Well-known member
"helt acceptabel espresso" är vad jag kan prestera med min Krups hemma, inte "av världsklass" som Wannabe lyckades accelerera påståendet till. Lägger gärna upp lite bilder, inom kort.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp