Naket portafilter E61

mikfri

Well-known member
Får man verkligen kalla sig kaffenörd utan att ha ett naket portafilter...? Någon som har ett över till mig?

mvh

Micke
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det finns tydligen ingenting som så tydligt visar vad som går fel i en extraktion. Man ska tydligt kunna se var och när blondningen uppstår till exempel... Uppenbarligen sprutar det kaffe åt alla håll om distributionen inte är riktigt jämn. :unsure:

//Stefan (som snart är nudist han också; alltså har ett naket PF)
 

mikfri

Well-known member
Om jag ska vara helt ärlig så är det bara för att jag vill ha en ny leksak... :nowink:

Det ser så fint ut med nakna filter på alla bilder. Men jag brukar säga precis såna där saker som Stefan Böna sa till sambon...
 

Ducceniclas

Well-known member
Ha ha... som jag trodde alltså ;) Leksaker...
Men hur bra måste det vara med extraktionen för att man ska kunna njuta av nakenheten? Räcker ok eller skiter det sig direkt?
 

josef

Well-known member
japp, det är lättare att döma om det blir fel, och perfektionen blir viktigare. Man döljer inget, naket. Baristaporr? usch. haha. hem och se på naken extraktion!

Btw har inget heller. Vore inte dumt att ha något. Skulle vilja ha ett "ambulerande-barista-kit" också. Dvs en väska med alla verktyg man kan tänkas behöva, filter, silar, reservdelar som packning och spridare, pf med temp- och tryckmätare, tamper, matta, mjölkkanna osv. Vore fett :D
 

mikfri

Well-known member
Hallå där kaffenördar! Jag hade ju räknat med att jag skulle få köpa ett pf redan ikväll...! Är det ingen som vill köra påklätt istället...? :D :D

/m.
 

HeMo

Well-known member
Om du kan tänka dig att konvertera ett av dina påklädda vet jag en som är bra på att svarva naket....

(se annan tråd på detta forum)
 
K

Kung

Guest
Finns det några nackdelar med ett naket PF?
Är där några caféer/kaffebarar(er?) där ute som kör på naket PF?
 

mikfri

Well-known member
Nackdelen för en kaffebar borde väl rimligtvis vara att när man inte får till den där perfekta extraktionen så är det uppenbart för kunden (nåväl, vissa kunder i a f...).

Jag tänkte mest ha det som en kul grej för att se om jag extraherar lika bra som jag inbillar mig. :cool:
 

moparman

Well-known member
Jag skulle verkligen behöva ett naket :)
Har grymt svårt att se när det blondar...Ser som ingen skillnad från där de börjar bli ljust och när de blondar förutom att jag ser i koppen om ja kört för länge..
 

Fabian

Well-known member
Det är en sjukt kul grej att ha, och när man får till en bra extraktion med purfärskt kaffe ser det otroligt läckert ut. Superseg sirap som långsamt krämar sig ner ur filterkorgen, det finns inget bättre :D
 

doppio

Well-known member
Men då får man väl en dubbel hela tiden?

Ja menar, lite svårt att få till två enkla.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har precis laddat upp en liten film där jag använder det, av Fabian nyss inköpta nakna PFt. Det är kul, sexigt och häftigt, men inte så diavilusiskt enkelt...

-> Fabian: Måste man verklign dra åt PFt så vansinnigt hårt? Jag får knappt loss det efteråt. Drar jag inte åt det forsar vattnet utanför. Bokstavligen. Kolla filmen... Och, djäklar, vad korgen satt hårt!

//Stefan (som precis börjat med naket, men som nog kommer att alternera)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp