Naket portafilter E61

DS

Well-known member
Jag skulle nog säga att det inte är så svårt, eller så har jag haft tur, för jag är inte direkt nån stjärna i sammanhanget. Jag har nämligen aldrig råkat ut för att det sprutar nån annan stans än ner i koppen, oftast i en ganska jämn stråle, eller ibland, särskilt under de första sekunderna, två eller tre strålar som sedan "sammanstrålar" i en.

Jag håller med om att det är lättare att se blondningen samt att det ser sjukt gott ut. Problemet är att även mindre bra extraktioner kan se rätt läckra ut, så man får nog träna lite, men om man gillar hela grejen med en kopp kaffe, jag menar typ från rostning till dryck, så får man en klart större upplevelse med ett naket portafilter, tycker jag. sen får man ta att folk tycker man är konstig som sitter på golvet och hukar när man gör kaffe.
 

mikfri

Well-known member
Hittade jättebilliga nakna E61-PF på Espressoparts.com Vet inte vad frakten blir men det kanske är flera som delar på den?

Jag snubblade också över de där, blev lite fundersam över kvaliteten bara..

"The ones in the best condition sell first and work our way on down the line"

undrar hur det ser ut i lutet på deras "line"? Jag vågar inte prova i a f...
 

Pac

Maskindoktorn
På Espressoparts säljs portafilterhållarna utan portafilter för "121,14 SEK ger dig 20,00 USD". Ett 21 grams portafilter kostar "78,68 SEK ger dig 12,99 USD" just nu enligt forex.

Totalt landar man på 200 SEK hos Espressoparts om man skall ha något som är jämförbart med det Kaffemekka säljer.
Nej, det där var fel. :blush:
 

wesaft

Well-known member
Det sprutar blont vatten hos mig nu, kanalisering av 5 estate, riktigt dålig dagsform.
Det intressanta är att puckarna ser i vissa fall ser bra ut, hade nog bara undrat varför det blondade så fort och rann ostatdigt om jag inte haft naket.

En annan fördel för mig blev att jag började köra mer grovmalet, överdosera och wdt, klart det kan man göra utan naket, men det fick mig att börja testa för att leta fram de vackraste dropparna.

Smakar bra ändå i koppen trost kanalisering, sen där är ytterligare en fördel förresten, om det sprutar så kommer inte den vätskan i koppen utan utanför, spär inte ut det goda ;)

edit: Oroa er inte, ibland rinner det som en dröm, senaste påsen FTO och Cuatro var underbara.
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag snubblade också över de där, blev lite fundersam över kvaliteten bara..

"The ones in the best condition sell first and work our way on down the line"

undrar hur det ser ut i lutet på deras "line"? Jag vågar inte prova i a f...

Har du frågat dem eller läst om vad som är skillnaden?

Det jag råkat ut för tidigare är filterhållare som varit skeva eller som blivit skeva när man dragit åt dem för hårt i maskinen - godset på en del av dem har varit klenare än på andra och då snabbt blivit skevt om man dragit åt dem för hårt. Jag misstänker också att själva fräsningen/sågningen av filterhållaren gjort den skev redan från början då de spänt fast filterhållaren för hårt och tryckt dem sneda och ovala redan då. Ytterst få tillverkare testkör filterhållarna med en sil och kaffe i för att se om de håller tätt eller ej.

Så ni som får läckande nakna filterhållare kan ta ur filtret och lägga filterhållaren med ovansidan mot ett plant underlag och se om det ligger helt plant eller om det "vaggar". Om det inte ligger helt plant så kan det vara orsaken till att det läcker förbi mellan filtret och gummipackningen eftersom filterhållaren inte förmår trycka upp filtret helt och hållet mot gummipackningen! Be att få dem bytta av tillverkaren om de inte är helt raka - jag tror det finns en annan tråd på forumet med folk som fått sina nakna filterhållare utbytta om de inte varit helt plana.

Jag har själv skickat tillbaka flera skeva filterhållare som varit för klena (eller blivit skeva redan vid tillverkningen eller till och med under användningen) och fått dem utbytta eller pengarna tillbaka och köpt av andra leverantörer istället som hållit måttet.

Idag har jag ingen naken filterhållare eftersom jag skaffat en annan maskin nyligen med E61 grupp, hade en Silvia tidigare där det ibland läckte med de klena nakna filterhållarna.
 

doppio

Well-known member
På Espressoparts säljs portafilterhållarna utan portafilter för "121,14 SEK ger dig 20,00 USD". Ett 21 grams portafilter kostar "78,68 SEK ger dig 12,99 USD" just nu enligt forex.

Totalt landar man på 200 SEK hos Espressoparts om man skall ha något som är jämförbart med det Kaffemekka säljer.

"Filter medfølger ikke."
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag har ett från Kaffemekka som funkar alldeles utmärkt. Det är inte riktigt lika fint som de man kan köpa av exv espressoxxl.de, men så är det lite billigare oxå.
 

doppio

Well-known member
Betalade ingenting då jag köpte den i samband med min Izzo och på den var det ingen frakt.
Kaffemekka är en butik jag rekommenderar alla dar i veckan. -Kaffemaskinenklass!

De va extremt snåla med produktinformationen iallafall. Men de kanske inte vill sälja nåt - vad vet jag.
 

josef

Well-known member
känns mest som ett rån. De är ju rätt dyra i allmänhet. De säljer iofs bara grejer till de som har lite extra pengar att betala med också :)
 

MartinForsberg

Well-known member
känns mest som ett rån. De är ju rätt dyra i allmänhet. De säljer iofs bara grejer till de som har lite extra pengar att betala med också :)

Så är det med all säkerhet!

Har sett nakna så kallade OEM (Original Equipment Manufacturer) hållare som en del leverantörer av espressoutrustning påstår vara tillverkade i fabriken från respektive leverantör av kaffemaskiner - synd bara att några ställen hade samma bilder på sina egentillverkade som de från "fabriken" som skulle vara original plus att något ställe dessutom råkade försäga sig i texten (eller heter det förskriva sig då?) och nämnde att det var sådana de svarvat men sedan kromat i efterhand för att slippa den nakna mässingen - som de då påstod vara original från fabriken! :angry:

Kan man rulla dem i tjära och fjädrar när de förskriver sig så de inte blir så nakna längre, eller vad gör man åt leverantörer som tänjer på sanningen idag? :huh:
 

josef

Well-known member
värdelöst! Finns det någon tillverkare som faktiskt gör nakna filter, och inte säljer avsågade varianter?
 

josef

Well-known member
sant :) men alltså, en sak har jag undrat ett tag, folk snackar om synessofilter i lm osv, alltså är synesso, lm och e61 samma storlekar? och rancilio?
 

minicmars

Well-known member
menar du om den är 58/52 mm? eller kapacitet?
jag vet at synessos är 16, 18 och stoooor 21 grams; här gör jag 16...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp