Ljud från Rancilio Silvia

Bender

Member
Hej gott folk.
Som ny i "game:et" så undrar jag om det är normalt att Rancilio Siliva ger ifrån sig ett "visseltons-aktigt" ljud då lampan för vattenuppvärmning lyser.
Hmm, liknar faktiskt den ton som man får fram då man blåser i en 1 liter pet-flaska, fast en oktav upp :).
 
Känner inte igen det från min maskin heller, ett litet brum kan jag höra, men inte något ljud en oktav högre än en petflaskas vissel
 

moparman

Well-known member
Måste säga att min är väldigt tyst..Ibland hör jag att det "bubblar" lite från den...Som att den kokar vattnet lite :)
 
Min ger ifrån sig ljud när den varit påslagen en längre tid, när lampan tänds, låter lite hackigt "ta...... ta.... ta..ta ta tatata" som går från ett långsamt till ett snabbare tempo för att så småningom mynna ut i ett lågt brum.

Vet inte vad det beror på, men det är altså inte när jag tänder knappen för ångan.

Jag tycker det låter som om det kanske är ett läckage någonstans där ånga sipprar sig ut, det borde ju ge ifrån sig ett visslande ljud..
 
ser nu att du hade skrivit att ljudet kom när du slog på maskinen och hade inget med ångknappen att göra...du får ursäkta mina trötta ögon:huh:
 

Bender

Member
ser nu att du hade skrivit att ljudet kom när du slog på maskinen och hade inget med ångknappen att göra...du får ursäkta mina trötta ögon
Hmm, nämnde faktiskt inget om när det uppstod, men du har helt rätt ! :) Det är alltså när vattenuppvärmning lampan lyser och inget annan knapp är intryckt förutom huvudströmbrytaren. Hör också det "brum och bubblande" som föregående personer nämnt, men på detta ligger det som sagt en klar vissel-ton som sedan klingar av då den släcks.

Hmm, då är det förmodligen något som stämmer med maskinen.....också :(.. Skaffade Silvia/Rocky kitet för ett par veckor sen och Rockyn lämnade jag in nyligen på reparation/utbyte då det visade sig att den inte malde så som den skulle. Antingen lider jag av någon slags förbannelse eller så råder det grappa säsong hos Rancilio som aldrig förr.
 

Faktor

Well-known member
eller så råder det grappa säsong hos Rancilio som aldrig förr.

Ja, det har varit mycket Rancilioproblem här på forumet på sistone...

Har aldrig tidigare hört om detta problem, men en sak jag hört är att just Silvian har lite olika karakteristiska ljud från maskin till maskin. Men det kan ju också vara så att något är knasigt. Rekommenderar att du hör av dig till återförsäljaren och hör efter vad de har att säga.

Lycka till :coffee:
 

Large

Well-known member
Ljudet kommer inte från ångröret då ? Isf tighta till ångvredet.
Annars kan det, som tidigare nämnts, vara läckage på någon ledning. Lämna in med en detaljerad och tydlig felbeskrivning så att teknikern lätt kan återupprepa problemet.
 

Dockoz

Well-known member
Jag känner inte igen just det ljudet men min har också en hel del egna ljud för sig, speciellt då den stått på länge och lampan tänds, i början var min dock mycket tystare men efter man kört in den så började lite ljud dyka upp, som Faktor skriver så verkar det vara lite olika ljud från maskin till maskin.
Hur som helst så funkar maskin utmärkt och jag oroar mig inte.
 

Fabian

Well-known member
Samma gäller för mig, när den stått och blivit varm kan den låta ganska underligt. Dock inte särskilt högt
 

Bender

Member
Ahhh! det lugnade mitt stressade hjärta.. tack brunsvagen ! :)

Det bör förresten tilläggas i tråden att jag får till väldigt bra koppar med Miss Silvian, vill bara checka av så att det inte får några konsekvenser kanske lite längre fram. Ska också för säkerhetsskull kolla av med Lilla Kafferosteriet, där jag handlade den, eller något serviceställe att det är ok och inget man bör vara orolig för.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp