Mora - Café ett

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Idag var jag och minstingen på ett riktigt trevligt besök i Mora, eller närmare bestämt på Café ett som har flyttat från Orsa till Mora där dom delar lokal med Mora choklad.

När man kommer in genom dörren möts man av en underbar doft av kaffe och choklad, tyvärr backade jag in då jag hade lilla W i vagnen. När jag väl vänder mig om är det bara ren glädje jag känner, för det första jag ser är en hel disk med massor av praliner vidare sveper blicken över en massa kaffe, en espressomaskin och slutligen på en serveringsdisk med en stor Promac espressomaskin på.
Bakom disken vid espressomaskinen står Hasse som driver Café ett tillsammans med sin sambo Anette(som inte var där) och bakom Choklad disken står Hasses syster Birgitta och plockar praliner till några kunder, som förövrigt är handgjorda.

Det är en riktigt mysig lokal dom har som är lite delad med en kaffe-, en choklad- och en serveringsdel. Det är en riktig "dala känsla" jag får när jag studerar lokalen, mysig träpanel och en massa trevliga produkter som gör att man känner sig välkommen. Det ramlar in gäster kontinuerligt under besöket som bland annat tar en café latte och några praliner, för en stunds njutning.

Jag talar en hel del med Hasse om kaffe, nörderi, maskiner, mm. Hasse är en riktigt trevlig prick som försöker frälsa Mora med omnejd till en ny kaffe kultur där kvalite går före kvantitet. Men som i många andra städer är uppförsbacken lång, men inte omöjlig att ta sig över.

Efter att vi har av njutit en riktigt bra espresso och pratat på en längre stund är det dax att ge sig av hemmöver för att hämta storasystern hos dagmamman.
Det var verkligen ett trevligt besök, på ett café som jag garanterat kommer att besöka igen.
sedan har dom sjukt bra pris på espresson 10/15 kr

(Lite bilder finns på min blogg.)

(Kom till Café ett i Mora den 31/5, då kommer det att vara ett riktigt bra kaffejippo där!)
 

Thomaz

Well-known member
Kan bara hålla med tidigare inlägg, var på Cafe Ett medans det var i Orsa och käkade frukost
tidigare i år. Jag blev något positivt överaskad då jag beställde en latte, med viss
skepsis, och jag fick en perfekt latte med Art på köpet... i Orsa!! något oväntat.
Förutfattade meningar ? en aning..
Han kunde sin sak han Hasse...
Bara att gratulera Mora för tillskottet.
//T:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp