Nollställa skalan på Mazzer?

Heffa

Well-known member
När jag gav min Mazzer Super Jolly en rengöring igår så kom jag på att skalan på kvarnen inte är nollställt, och jag lyckades inte komma på något bra sätt att göra det heller.
Är det bara jag som är korkad, eller går det verkligen inte ställa in det så nollan i alla fall på ett ungefär hamnar vid markeringen på chassit?

Hur får jag förresten loss det nedre kvarnhjulet? Jag såg bara den stora muttern i centrum av kvarnen, och den går ju inte öppna då hjulet bara snurrar med, det finns ju inget att ta spjärn emot. :mad:

Någon som sitter på en gammal manual eller kan förklara för mig hur jag skall gå till väga?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad gäller Rockyn så får man skruva fast den övre skivan lite lätt mot den nedre så skivorna låser fast varandra. Sedan kan man med en hylsnyckel snärta till och då ska bulten som håller den nedre skivan släppa. Oftast sitter den bara hårt åtdragen.

I alla fall enligt allas vår superreparatör och tekniska geni: Martin Forsberg! :D

Kan det vara så även på Mazzern?


//Stefan (som har försökt men inte riktigt vågat ta i och lossa den nedre bulten på sin Rocky)
 

MartinForsberg

Well-known member
Du kan (men skall inte behöva) lossa på den nedre hållaren så som Stefan Böna skriver eller genom att sätta ner ett träskaft från något köksredskap som mothåll på vingarna som matar ut kaffet och sedan snärta till lite med en hylsnyckel.

Normalt sett skall det räcka att lossa på malskivan och sedan bara skruva tillbaka den genom att dra lite på en skruv i taget och till slut slutdra dem - dra inte en skruv för långt ner utan dra alla jämnt för att malskivan inte skall hamna snett. Drar du en skruv för långt ner så orkar de andra skruvarna inte "räta" upp den skevhet som kan uppstå i monteringen - lite som det kan bli med skevheten på Rockykvarnen när det låter "tjiff-tjiff-tjiff" när malskivorna möts om de sitter snett (eller om den undre malskivehållaren sitter snett på axeln). Lite därför som du helst inte skall lossa på den undre hållaren om det verkligen inte behövs, för den kan hamna lite snett på motoraxeln!

Om din övre malskiva inte hamnar i samma läge som tidigare kan det bero på några saker:

*. Malskivorna sitter snett och gör så att de möts tidigare/senare och på så vis inte gör så att markeringen hamnar på samma ställe igen (samma effekt kan du få om du har malskivor som inte är original)

*. Du kan behöva skruva upp den övre hållaren för malskivan igen och då konstatera hur den skruvas ut sista biten - hur den pekar med etiketten då du skruvar ut den och sedan lyfta (INTE vrida) den en tredjedels varv moturs och sedan vrida den moturs till dess den faller på plats i gängorna - nu kan du skruva ner den medurs!

Mazzer_Super_Jolly_motor_burr.jpg


Man ser ju att gängorna är delade i tre delar av de spår där fjädrarna sitter, detta ger att du kan få ner den övre hållaren i "fel" läge och på så sätt hamnar den inte rätt när du skruvar ner den! De tre olika delarna med gängor gör att den övre hållaren kan glida ner felaktigt och i värsta fall skära nya gängor om den hamnar snett, det är därför man skall vrida den moturs första biten till dess det säger "klick" då den trillar på rätt plats! De tre delarna med gängor gör ju att gängorna ligger på olika höjd i varje del och de måste då passas in rätt mot den övre hållaren - den övre hållaren får inte "glida" in i gängorna från sidan så att säga utan skall trilla rakt ner på rätt plats!
 

Pac

Maskindoktorn
Heffa,
det är bra att ta loss den nedre hållaren om du verkligen vill få rent kvarnen. Även om den är försedd med skrapringar så samlas det en liten mängd malt kaffe där nere som kan vara bra att ta bort.

"Nollställning" går inte mig veterligt. Det går bara att få den övre ringen att passa på ett sätt utan att förstöra gängorna.

Om du vill kan vi ta en titt på det i helgen, kanske dags för den där fikan nu? :)
 

Pac

Maskindoktorn
Vad gäller Rockyn så får man skruva fast den övre skivan lite lätt mot den nedre så skivorna låser fast varandra. Sedan kan man med en hylsnyckel snärta till och då ska bulten som håller den nedre skivan släppa. (som har försökt men inte riktigt vågat ta i och lossa den nedre bulten på sin Rocky)

Va? Det behövs en varningstext på sådana tips. ;) "Don't try this at home, the performers in the movie are professionals"

Att dra ihop skivorna utan något mellan dem och sedan sätta moment på en av dem verkar inte vara en bra lösning. Det är mycket stor risk att man skadar skivorna om man inte går rätt tillväga.

Om man nödvändigtvis måste spärra den nedre skivan på det viset så lägg en liten träbit emellan och rädda dina dyra malskivor. :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Om man är försiktig med Rockyn så klara man galant att få loss den nedre bulten med bara malskivorna som anlägg mot varandra, annars är ett trähandtag från något köksredskap som mothåll på utmatningsvingarna absolut att rekommendera - inte skruvmejslar eller andra metallverktyg eftersom man då riskerar att skada gängorna där den övre hållaren skall glida. Jag har lossat den nedre bulten med bara malskivorna som mothåll massvis med gånger utan att någonsin skada dem, men självklart kan det hända om de sitter skevt mot varandra!

Precis som Pac skriver så handlar det inte om en egentlig "nollställning" utan bara att få ner ringen på samma plats som den satt innan så "nollan" hamnar på rätt ställe!
 

MartinForsberg

Well-known member
Generellt tips för den som gör rent kvarn eller maskin och som har en kamera (eller kameramobil) till hands - ta bilder på allt du gör när du monterar ner och hur det sitter så har du återmonteringen klar - kolla bara på bilderna i omvänd ordning!
 

Pac

Maskindoktorn
Klargörande

Precis som Pac skriver så handlar det inte om en egentlig "nollställning" utan bara att få ner ringen på samma plats som den satt innan så "nollan" hamnar på rätt ställe!


Martin, jag vet att du kan det här men när du skriver som ovan kan man missförstå det du menar. Så för att klargöra;
En Mazzer har inte en vridbar skala så med slitna malskivor stämmer inte skalan och det finns inget sätt att få den att stämma. Enda möjligheten att få skalan att stämma är att byta till malskivor med orginalmått.
 

MartinForsberg

Well-known member
Martin, jag vet att du kan det här men när du skriver som ovan kan man missförstå det du menar. Så för att klargöra;
En Mazzer har inte en vridbar skala så med slitna malskivor stämmer inte skalan och det finns inget sätt att få den att stämma. Enda möjligheten att få skalan att stämma är att byta till malskivor med orginalmått.

Helt rätt Pac, tack för klargörandet! Min tanke var snarast på när folk satt i den övre hållaren såpass fel att det varierat flera "stora" siffror mot tidigare, några centimeter hit eller dit är inte ovanligt beroende på skivornas slitage.

Jag har också sett att en del äldre Mazzer kvarnar har haft rester efter gängtejp i gängorna på den justerbara delen och om man inte satt på ny gängtejp efter en rengöring har man fått ytterligare en liten variation i "nollans" läge trots nya skivor då hållaren inte "ridit" likadant på gängorna utan glappat lite.

Min alldeles nya kvarn har både gängtejp plus någon sorts genomskinligt fett inlagt i gängorna en bit ner, de allra översta gängorna är helt rena från fett, jag misstänker att fettet mest är till för att smörja och skydda mässingen från oxidering.

Om de äldre kvarnarna haft detta fett eller ej kunde jag inte avgöra vid rengöringen då det mestadels var gammalt fint pulver från det malda kaffet och kaffe-"fett" som syntes i gängorna!
 

Heffa

Well-known member
Om du vill kan vi ta en titt på det i helgen, kanske dags för den där fikan nu? :)

Ja, det borde nog vara dags snart! :)
Vi hörs mer om det på PM!

Just nu ligger jag hemma med vansinnig huvudvärk och fryser, men det går nog över till helgen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp