Min första beställning!

simon h

Member
Halloj,
Har läst mycket om rostning det sista och blivit sjukt pepp på att testa, så i morse la jag min första beställning. Det blev från gokaffe och följande bönor:

Brasilien Santos
Dominikanska Republiken Juncalito
Kamerun Robusta
½ kg Kenya AB Top
Indian Monsooned Malabar AA

Tänkte rosta i ugn och testa första gången att blanda innan rostningen, kanske en mix av de tre översta, och sen någon dag rosta alla för sig för att kunna exprimentera fullt ut.

En fråga angående förvaring, vet någon om man kan köpa påsar med ventil i någon fysisk butik i malmö eller göteborg, tänkte ev också köpa såna där glasburkar från ikea som någon tipsade om.

Kom gärna med tips o tricks, recept eller synpunkter.
/simon
 

Wannabe

Well-known member
Mitt tips: Börja rosta en sort i taget innan du blandar. Då är det lättare att lära känna egenskaperna hos bönorna var för sig när du rostar. Dels smakmässigt i olika rosttider för samma böna. Dels eftersom olika bönor behöver olika lång tid på sig att tex nå andra crack. Därmed inte sagt att man alltid måste göra så.

För övrigt är jag mycket förtjust i Gokaffes Kenya AB top
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Påsar med ventil... och ziplås... Hm, kan nog dyka upp i en butik på Internet nära dig när som helst...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag ska se efter ifall "tomten" kan påbörja sitt arbete redan nu trots att han egentligen har semester fram tills jul...

Vi fick en laddning påsar igår men vi har inte hunnit se efter att de är ok ännu. Är de ok så slänger jag med ett par på köpet med din beställning.
 

simon h

Member
Ooh det hade ju varit förbaskat trevligt!...

Känner på mig att det inte kommer bli så mycket jobb nästa vecka för min del, kommer nog sitta med näsan klistrad mot ugnen större delen av veckan!
 

baz

Member
Påsar med ventil... och ziplås... Hm, kan nog dyka upp i en butik på Internet nära dig när som helst...

Grymt bra! Det här har jag letat efter men bara hittat på sweetmarias och det är ju lite för långt bort för att bara beställa några påsar :)
Är de bra beställer jag gärna 100 st eller så...
 

simon h

Member
dom har ett gäng olika påsar,med och utan zip och olika storlekar på nån av de danska nätbutikerna, men det är ju skönt att slippa två olika bestälnningar...
 

simon h

Member
äntligen!

Så igår kom då äntligen ett litet paket med bönor! Hade tydligen varit lite problem på postverket... men men en och en halv veckas väntan är nu över.

Jag skred direkt til verket, snabbstartade ugnen, slet upp paketet och började väga upp bönor, hade varken tid eller ro att rosta alla för sig så jag blandade 80g santos, 40g monsooned malabar och 40g juncalito.

Ugnen på 250grader, Förvärmde plåten en aning. 1:a crack vid typ 4,40. sänkte efter en liten stund till ca 200grader. Efter 9 min såg jag en tendens till lite svettiga bönor. Vid 12 min höjde jag till 250grader igen. Vid 14.20 tyckte jag att en andra crack började men det kan varit några som fortsatt poppa hela tiden. Vid ca 16 min var jag nöjd och tog ut plåten och hällde över bönorna på en kall plåt, sen hällde jag över dom i ett durkslag av metall, gick ut på balkongen ock blåste på dom samtidigt som jag gjorde "woka-grönsaker-rörelsen". Mycket effektivt att få bort alla skal.

Smakade efter ca 9h när jag kom hem från jobbet, gjorde en cappo och den smakade faktiskt helt ok, dock lite sur. Har iaf lagt resultatet i tre olika påsar, en som jag testar lite varje dag, en som jag nog testar efter ca 3-5 dagar och en som jag tänkte vänta minst en vecka.

lassekongo synd att du inte skickade med några påsar, var dom inte bra? jag är i af i stort behov av förvaring, så om påsarna är ok så vill jag gärna beställa et gäng. tack för kaffet och fin service!

Måste säga att det gick över förväntan. Här är iaf resultatet:
 

Bilagor

  • kafferostfirst1.jpg
    kafferostfirst1.jpg
    90.3 KB · Visningar: 31
  • kafferostfirst2.jpg
    kafferostfirst2.jpg
    54.5 KB · Visningar: 32
  • kafferostfirst5.jpg
    kafferostfirst5.jpg
    79.2 KB · Visningar: 27

doppio

Well-known member
Låter ju relativt enkelt.
Trodde det var en hel vetenskap detta med rostning.
Kanske nåt man skulle försöka ge sig på nångång.
 

simon h

Member
Gör det! Väldigt roligt och ganska lätt, sen tar det säkert en evighet innan man bemästrar det hela, men jag blev som sagt helt klart nöjd med mitt första försök.
 

simon h

Member
utebliven crack?

Igår rostade jag så alla bönor för sig, den första (indian monsooned malabar) rostade jag på ganska låg värme, ca 210grader. den uppförde sig normalt, men sen när jag rostade de tre följande bönorna så märkte jag knappt några crack, fast jag rostade dom ganska mörkt, bönorna är också väldigt matta, nästan ingen olja alls. Om jag jämför dom med en påse J&N Isola så är färgen ganska lik fast mina bönor är helt matta Vad beror detta på? För låg värme? för kort rostade? Sen undarar jag hur mycket man behöver röra? Jag rörde kanske 4-5ggr/rost. Resultatet ser ganska ojämt ut,som en blandning typ, beror väl på ugnen.
Måste dock säga att jämfört med första rosten så doftar det redan nu mycket godare, beror nog på att jag rostade lite mörkare. Särskilt juncaliton doftar redan mycket choklad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp