Byta pump på Silvia

TeZäta

Member
Nu är det kris...pumpen har lagt av på min käresta...:(
Oj, det lät värre än det är...jag snackar världsliga saker...
Frågan är, är det svårt att byta pumpen på Silvia själv?
Jag tror att jag har övertygat kaffegrossisten att skicka en pump i stället för att jag ska skicka in hela härligheten på garantiservice och vara maskinlös hur länge som helst. Enda kruxet skulle väl kunna vara att få slanganslutningen på trycksidan tät. Någon med erfarenheter??
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag har bytt och också rengjort några pumpar på Silvian och det var bara några småsaker som jag observerade när jag gjorde det:

*. Var försiktig med sladdarnas anslutning eftersom det ligger en temperatursäkring ansluten på den ena kabeln och om man drar för hårt i kabelskon så sliter man loss anslutningen till temperatursäkringen (alla pumpar har inte temperatursäkringen monterad så den går att slita av men de som har det är det lätt hänt på!) Om dina kablar är fastsatta på vattenslangen till kokaren så lossa den klämman/buntbandet först - du kanske måste köpa ett nytt buntband så kabeln inte ligger och skramlar i maskinen efteråt!

*. Var rädd om teflonslangarna när du lossar klämringen på inkommande vattenledning så du inte skadar slangen, likadant på utgående sida där den styvare kabeln är skruvad.

När du har lossat på vattenslangarna kan du trä ut pumpen ur de två gummihållarna och sedan kan du lossa kablarna. Lite beroende på vilken pump som sitter i din maskin och vilken årsmodell på maskin du har så kanske du behöver lossa själva den mässingsdel som sitter med mässingsvinkeln för att få ur pumpen ur gummihållaren. Om du lossar denna detalj så kan du ha otur att få loss själva den del som håller de interna pumpdelarna på plats och då kanske hela den interna pumpdelen flyger ut eftersom den är fjäderbelastad!

Här är en helt underbar sajt om ULKA pumpen: http://www.madeinthegarage.com/articles.php?lng=fr&pg=36 eller denna tråd: http://www.home-barista.com/forums/repairing-ulka-vibratory-pump-t1079.html kanske kan hjälpa dig att få ihop den igen - oftast behöver man bara rengöra delarna inuti och skruva ihop den igen så funkar den som på nytt! Har däremot temperatursäkringen blåst så är det bättre att byta den eftersom den varit rejält överhettad i så fall! Här är en länk till en kille som gjort ren en ULKA-pump: http://www.myschiffman.org/cg/rebuild.html .

Om du har någon form av gängtätning som man har i rörbranschen så kan du smörja in lite sådan på gängorna innan du skruvar tillbaka vattenslangen till kokaren - det tätar lite bättre då.

Dra inte heller åt för hårt så att du spräcker pumpens anslutning eller muttern på vattenslangen - det blir lite jobbigare att byta då!

Lite bilder på hur du öppnar Silvian finns på: www.coffeeco.com.au/articles/repair.html men tyvärr inget om pumpbyte!

Om inte pumpens temperatursäkring är bränd tycker jag du skall prova att rengöra pumpen först och se om den funkar igen!

Det går att köpa pumpar på massvis med internetshoppar utomlands till en billig peng om inte någon svensk leverantör vill skicka!
 

TeZäta

Member
Tackar för utförligt svar!
Temperatursäkring säger du (jag kallar det termokontakt) den är väl självåterställande? Pumpen har stannat en gång tidigare men kom då igång efter lite vila, då antog jag att det var termokontakten som återställts. Nu har jag mätt 230V efter den så då tänkte jag att det bara är pumpbyte som gäller...det kan ju iofs vara så att pumpen sitter fast och rengöring hjälper.
Tänk om det fanns en tyst och fin rotationspump att köpa till fröken...hon har ju ganska gott om plats i pumphuset...

ps jag är elektriker så jag jag vet (oftast) vad jag gör :blush:
 

MartinForsberg

Well-known member
Den jag hade strul med hade en sådan här termosäkring som inte var återställningsbar: http://www.elfa.se/se/index1.html

Om din funkade igen efter att den svalnade kan det ha varit gummipackningarna inuti som svalnat och då funkade igen - någon av länkarna ovan beskriver hur det kan fastna inuti pumpen, därav tipsen om rengöring.

Olika årsmodeller och versioner på pumparna har haft lite olika lösningar på överhettningsskydden.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp