Malmö Bäst i Malmö / Köpenhamn ?

Dockoz

Well-known member
Ska ner till Malmö och Köpenhamn i helgen och då måste jag givetvis testa det bästa städerna har att erbjuda i kaffeväg. Eftersom tjejen ska med så är jag tyvärr lite begränsad i hur mycket tid jag kan lägga på kaffet så jag skulle behöva de 2 bästa ställena i var stad.

Tackar på förhand !
 

AA

Skottjägare
I Malmö är mina rekommendationer Nesta och Solde. Skall du slå till på en lunch samtidigt så dra till Njutbar.
I Køpenhamn så skulle jag rekommendera TCC (The Coffee Collective) och Kontra.

Ha de´

/AA
 

Satyricon

Well-known member
Möllans kaffebar vid Möllevångstorget. Känns som Neapel. Ett plus för de sydländska och rätt sunkiga omgivningarna.
 

WannaBean

Active member
Vilka är kriterierna?

Bäst kaffe:
Solde (Södra Förstadsgatan, nära Jensens Böfhus), Te&Kaffehuset (Fersens väg, nära Stadsteatern), Kaffebaren på Möllan (gissa var), Nesta (mitt på Södergatan nära Lilla Torg/Stortorget).

Om du skattar atmosfären/känslan och mysig innergård lika högt vill jag även inkludera Lilla Kafferosteriet, även om kaffet där är lite mer ojämnt än hos de övriga. Ligger öster om Södergatan, nära Hansacompagniet.

Att rekommendera bra ställen i Köpenhamn känns klart mer skakigt (och som vanligt i större städer är det en resa istället för en promenad om man skall ta sig från det ena till det andra), men Estate Coffee vid Planetariet brukar vara bra. Även Coffee Plantation på Skt Hans torv är ok, men hade jag bara varit ute efter kaffe hade jag nog sparat pengarna och stannat i Malmö.

Välkommen till Malme och återkom gärna med rapport!
 
I Malmö är lilla kafferosteriet ett mysigt ställe med gott och färskt kaffe.

I köpenhamn finns Risteriet som ligger på Studiestræde ganska nära hovedbanegården Och Kontra som ligger mellan osterport och lilla trianglen på österbro. Båda med gott färskt kaffe. :)
 

Dockoz

Well-known member
Vilka är kriterierna?

Bäst kaffe:
Solde (Södra Förstadsgatan, nära Jensens Böfhus), Te&Kaffehuset (Fersens väg, nära Stadsteatern), Kaffebaren på Möllan (gissa var), Nesta (mitt på Södergatan nära Lilla Torg/Stortorget).

Om du skattar atmosfären/känslan och mysig innergård lika högt vill jag även inkludera Lilla Kafferosteriet, även om kaffet där är lite mer ojämnt än hos de övriga. Ligger öster om Södergatan, nära Hansacompagniet.

Att rekommendera bra ställen i Köpenhamn känns klart mer skakigt (och som vanligt i större städer är det en resa istället för en promenad om man skall ta sig från det ena till det andra), men Estate Coffee vid Planetariet brukar vara bra. Även Coffee Plantation på Skt Hans torv är ok, men hade jag bara varit ute efter kaffe hade jag nog sparat pengarna och stannat i Malmö.

Välkommen till Malme och återkom gärna med rapport!

Kriterierna är väl om man får vara kräsen bra kaffe & skön atmosfär, en annan fördel är om ställena ligger hyggligt central eftersom vi inte kommer att vara bilburna.
Finns det förresten något bra ställe i Limhamn ? Kommer bo där en natt.

Tackar för tipsen allihopa !
 

Sir ToS

Well-known member
köpenhamn då skall man gå till Cafe Europa. Lite dyrt men atmosvär och gott kaffe... plus riktigt bra service....
 

Dockoz

Well-known member
Då var man tillbaks efter min lilla Malmö/Köpenhamn tripp. Om jag skall börja med Köpenhamn så gick det inge vidare på kaffefronten, mest på grund av en annan god dryck dom har där :)
I Malmö gick det däremot bättre, började med Nesta där vi serverades en riktigt bra cappucino, trevligt och väldigt clean inredning, efter det styrde vi mot Solde men det var tyvärr stängt på söndagar. Sista stoppet blev Lilla Kafferosteriet, gillade det som fan ! Nesta kanske hade snäppet vassare kaffe men som helhet så gillade jag Lilla Kafferosteriet bäst, härlig och avslappnad atmosfär. Köpte även med mig 250g av deras egen blandning som skall testas imorgon.

Tack igen för tipsen !

Helt OT men jag hittade vad som kan vara ett av Sveriges bästa sushiställen i Limhamn, gillar ni sushi så måste ni testa det ! Tror det Namo, ligger på linnégatan.
 

WannaBean

Active member
Tack för rapporten! Kul att du var nöjd och bättre lycka på Solde nästa gång!

Men när det gäller sushi var du inte ens på västra Malmös bästa ställe (även om det inte är något fel på Nama) - Sushibaren på Regementsgatan knäcker...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp