Förmalet kaffe > nymalet kaffe???

När jag surfade runt på home-barista.com snubblade jag över den här tråden: http://www.home-barista.com/forums/...d-coffee-for-espresso-and-brew-pot-t6722.html

Enligt den är det åtminstone vid (icke-espresso) bryggning fördelaktigt ifall man mal några timmar i förväg. Det ska tydligen bero på bönan vid espressobryggning. Jag tror dock att rostningsdatumet är en variabel här också. Jag undrar om det bara gäller för bönor som rostades de senaste dagarna eller om det även gäller för bönor som rostades för några veckor sedan. Vad tror ni?

Dags att börja experimentera med väntetiden mellan malning och bryggning känner jag. Vad säger ni?
 

AA

Skottjägare
Detta har diskuterats på olika kaffeforum rätt lång tid och man har väl mest kommit fram till att det bara är negativt. Det finns förespråkare men personligen är jag skeptisk av erfarenhet.
För den som vill göra ett enkelt test så ta en näve bönor och mal på ett fat och låt stå 4-5 timmar. Ta sedan ett nytt fat och mal lite mer bönor och jämför doften på det malda kaffet.
Dom aromerna som försvunnit ut i luften under dom 4-5 timmarna har jag hellre i koppen.

/AA
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag tror också att rostningsdatumet spelar en stor roll här. Helt klart så smakar kaffet väldigt annorlunda om jag jämför en espresso från färskrostade bönor i kvarnen med en som jag tar några dagar senare, när bönorna "legat till sig" i kvarnen. Personligen tycker jag också att olika sorter blir bäst efter olika lång tid i kvarnen. En teori är då att exakt samma process påskyndas ordentligt om kaffet får ligga malet istället för som hela bönor.

Rimligen borde kontaktytan mellan luft och kaffe bli ordentligt mycket större när man malt det. Ett sätt att verifiera om detta är vad som händer är att göra följande. Ta samma nyrostade kaffesort och jämför nymalet kaffe, kaffe som packats i ett rumstempererat portafilter och sedan legat en timme och kaffe som spritts ut på ett fat för största möjliga luftkontakt i en timme. Alla tre borde smaka olika om det är luftkontakten som är avgörande. Om man sen kunde jämföra med bönor som legat framme en vecka så smakar de förmodligen mer likt kaffet från fatet än det nyrostade.
 

MaZ

Well-known member
Det var ju ett trevligt empiriskt test men det har ju förmodligen rätt lite med resultatet i koppen att göra, det går ju iaf inte att dra några definitiva slutsatser från det.

Edit, det var mening som ett svar till "AA" då.
 

AA

Skottjägare
Det var ju ett trevligt empiriskt test men det har ju förmodligen rätt lite med resultatet i koppen att göra, det går ju iaf inte att dra några definitiva slutsatser från det.

Edit, det var mening som ett svar till "AA" då.

Motivera gärna varför du inte tror att dom lättflyktiga aromerna som försvinner ganska direkt inte skulle påverka smaken.
Att man inte kan dra definitiva slutsatser är givet. Smak är som bekant som olika.

/AA
 

MaZ

Well-known member
Jag är ingen kemist men hur aromer som transpirerar vid rumstemperatur skulle direkt kunna översättas till aromer som extraherats vid hög temperatur och tryck mha ett annat medium ser jag inte riktigt. ;)
 

AA

Skottjägare
Jag är ingen kemist men hur aromer som transpirerar vid rumstemperatur skulle direkt kunna översättas till aromer som extraherats vid hög temperatur och tryck mha ett annat medium ser jag inte riktigt. ;)

Hade jag inte sett din blink (;)) så hade jag trott du menade allvar! Humor!
Jaja. Det finns kanske dom som tror att dom lättflyktiga aromer vet om att dom kan lämna dom nymalda bönorna för dom andra "högtemps&9bars-aromerna" tar ju över sen när när bryggningen startar. :)

Lycka till i jakten på aromerna!

/AA
 

zix

Well-known member
Som roenbeck skrev och alla andra verkar vara inne på så försvinner saker fortare ur malet kaffe än ur hela bönor. CO2, flyktiga oljor och sånt.
Man kan utnyttja detta om man har ett gäng bönor som är alltför färska för att funka bra som espresso (för mycket syra och sprits p.g.a. för hög CO2-halt). Vänta typ en halvtimme-timme, sisådär, och drick sen. Jämför gärna med en färskmald.
CO2:n går förstås ut mycket fortare ur pulvret än ur bönorna, och så lugnar kaffet ner sig en smula.

Därmed inte sagt att det skulle bli exakt likadant som när man låter bönan mogna i lugn och ro. Kroppen utvecklas t.ex. inte på den där timmen.
 

MaZ

Well-known member
Jag tycker faktiskt att det är enklare att få till en bra extraktion om kaffet har legat malt i dosatorn i en kvart eller så.
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag tror mats, espresident mfl. här i tråden har en point. Jag har själv sett mats extraktioner och dom är det fan inget fel på.

Jag tror att visst kaffe, beroende då på gissningsvis ett oändligt antal variabler, kan bli bättre av att ligga till sig i kvarnen. Inte alla, men vissa.
 

AA

Skottjägare
Jag tror mats, espresident mfl. här i tråden har en point. Jag har själv sett mats extraktioner och dom är det fan inget fel på.

Så klart har dom en "point", precis som alla i tråden.
För mej personligen tror jag inget kaffe mår bra av att ligga framme färdigmalet längre stunder. Detta kommer jag tycka tills jag är motbevisad och smaklökarna sagt nåt annat.

Att skapa fina extrationer kan man göra med gammalt kaffe och vid fel temperaturer. Det säger alltså inget om hur det smakar. Med tillräckligt med robusta kan min morsa skapa fina extrationer.

/AA
 

theseal

Kaffeterroristen
Så klart har dom en "point", precis som alla i tråden.
För mej personligen tror jag inget kaffe mår bra av att ligga framme färdigmalet längre stunder. Detta kommer jag tycka tills jag är motbevisad och smaklökarna sagt nåt annat.

Att skapa fina extrationer kan man göra med gammalt kaffe och vid fel temperaturer. Det säger alltså inget om hur det smakar. Med tillräckligt med robusta kan min morsa skapa fina extrationer.

/AA

OK. Klantigt uttryckt av mig. Jag rättar mig; Jag har SMAKAT på mats kaffe och det är det fan inget fel på.

Det händer massa skit i bönan när den mals, saker och ting frigörs på gissningsvis ett annat sätt än när bönan är hel. Jag har svårt att se hur vissa kaffen under vissa förhållanden inte skulle kunna bli bättre om dom fick andas lite.. Jämför med en flaska vin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp