Etiopien Harrar Lonberry

B

Berra

Guest
Införskaffade en påse J&N harrar för ett par dagar sedan, skulle ha det som invigningskaffe nu när kvarnen är ihopplockad igen.

Det smakar riktigt fint, men lämnar en bitter eftersmak. Det smakar bränt! :eek:hmy:
Jag har provat att ändra malgraderna och tempsurfat från lägsta till högsta.
Backflushat maskinen med rengöringsmedel och skruvat ner brygghuvudet samt tvättat det.
Bryggtiden ligger mellan 25-30 har även provat att stänga av tidigare.
Jag tror iaf inte att jag har chaneling, ser inte ut som så.
Vad gör jag för fel?
Någon som kan rädda mina resterande bönor från ett grymt öde i koppen?
 

AA

Skottjägare
Prova att dela en bryggning i 3 delar. Ta en kopp för dom första 10 sek, en annan för mittersta 10 sek och tredje för sista 10 sek. Då kan du se var i bryggningen dina oönskade smaker kommer.

Har du kollat hur gammalt kaffet är?

Har du en presskanna så prova kaffet där. Jag tycker personligen att det gör sig bättre som press än som espresso.

Lycka till!

/AA
 
B

Berra

Guest
AA-> Att dela upp bryggningen låter som en bra idé, ska prova imorgon. Tackar!

Och jag tror också att den gör sig bättre i presskanna. Får lirka lite med malgraderna bara. Jag har inte malt till press mer än ett par tre gånger sen jag skaffa min utrustning. :blush:

Tror att det har ett bäst före på 08-09-??. Klippte nämligen av överdelen så jag är inte säker.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag drog mina skott som rena 25or. Blev bränd smak om de gick längre. Malde så att 14 gram gick igenom på 25 sekunder. WDT var en nödvändighet, eftersom jag inte fick fram den där krämigheten annars.

Om du har tur, så har Matteus Harraren kvar i gästkvarnen. De dubbla och enkla jag druckit där (som referens och facit) har varit, bokstavligen, försvinnande goda.

Har skrivit om detta i min blogg.

Som sagt, testa att mala så att 14 gram går igenom på 25 sekunder. WDTa gärna (det kanske du redan gör); blir lite vattnig annars...

//Stefan (som håller Harraren som en liten favorit; dessvärre vansinnigt dyr, men ändå)
 

Fabian

Well-known member
Om det är så att den går ut den 8 sep, eller 9 aug, så är den inte direkt färskrostad, J&N sätter bästföredatumet 6 månader från rostdatumet. På de nya påsarna står även rostdatumet.
 

Faktor

Well-known member
Ditt kaffe är rostat någon gång i mars. Dessvärre är det inte så färskt längre. Det kan vara (och är troligen) det som spökar.

Även om det kanske inte kommer bli lösningen på ditt problem, men: Våga köra den längre! Jag har kört den i 50 sekunder (massa dropp) någon gång. Och det blir faktiskt riktigt bra!
 

Daffy Duck

Well-known member
som håller Harraren som en liten favorit; dessvärre vansinnigt dyr, men ändå

Harraren är väl inte så våldsamt dyr?
J&N:s Harrar Longberry kostar väl runt en 55:- +- en tia beroende på var man köper den.
Då var det värre med Haugaards Cuatro som betingade 125:- för 250g...
Men som man brukar säga: smakar det så kostar det! :)
 
B

Berra

Guest
Jag kör alltid med WTD däremot 14 gram kan jag inte vara säker på då jag kör på känn. Skulle gissa på att jag överdoserar lite då jag kör Naket och La marzocco dubbelfilter (får plats mycket i dem)

Jag köpte min påse på Bara vara och har deras shot som referens, som i sin tur var utan den brända eftersmaken. Det var nog den godaste jag druckit på
Bara Vara.
Då beställde jag visserligen en dubbel risetto. Och vad jag kunde se så extrahera de den rätt snabbt.
Efter 3 stegs metoden blir det väll grövre malgrad och mer kaffe.:coffee:
 
B

Berra

Guest
Nej jag kommer inte överens med den här bönan! :mad:

Nu är allt kaffe slut! Jag har provat allt!
Jag gjorde 3 stegs metoden med resultatet att första koppen är väldigt syrlig utan eftersmak och nummer två börjar bli blaskig med lite eftersmak och nummer tre totalt urvattnad och smakar grillkol.
Gått från malgrad 9 till 5.
Bästa shoten jag gjort är en risetto på malgrad 9 med överdosering och 15 sek bryggtid.
Men även den har lite eftersmak.
Det verkar som att själva aromerna jag gillar slutar vid 8-10 sekunderna sen blir det brända toner bak i gommen.
Men brygger jag bara på de första 10 saknar kaffet "kropp" eller hur man ska säga blir bara syrligt och inget mer.
Jag har kört med mitt LA Marzocco och mitt Rancilio Filter. Det är stor skillnad på mängden kaffe till markeringen.

Synd på ett kaffe som smakar så bra i början.

Kanske är så att det har blivit gammalt stått varmt eller något i den stilen.
 

Faktor

Well-known member
Trist att du inte fick till det!

Hoppas du vågar testa det igen, för det är verkligen ett fantastiskt kaffe när man får till det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp