Köpa malskivor och Faema

josef

Well-known member
Hej, någon som vet vart jag hittar nya malskivor? Ska vara till Faema MC 99, 68 mm koniska.

F.ö. någon som har erfarenhet av denna kvarn?
 

Fabian

Well-known member
Mina erfarenheter med den är att den är stabil och pålitlig, krånglar aldrig. Stor som ett hus är den. Klumpar inte alls tycker jag, men vi har inte så superfinmalet på mitt jobb heller. Min chef sa faktiskt att skivorna kostade 5000 spänn att byta, men hon kan ju minnas fel. Hoppas det för din skull!
 

josef

Well-known member
shit 5000! Jag hörde att kostar de 1000 är de i dyrare segmentet. Kanske kan det har varit så att det ingick servicepersonal som bytte dem i priset?

tack. Jag testade några shots idag, och ja den känns robust, den är lagom mycket tystare och snabbare än macap mx, maler jämnare och klumpar mindre och värmer kaffet mindre, precis som du säger. Och om du inte haft problem med den i längden kan det vara en värd investering. Kvarnen har säkert uppemot 5-6 år på nacken eller så dock. Men malskivorna funkar ju bra, tänkte mer på att det kan kännas fräscht med nya. De är bytta någon gång inte alltför länge sen iaf, borde de vara eftersom de funkar rätt bra.
 

Fabian

Well-known member
Hur mycket skulle det gå på då?

Det där med 5000 kan ju ha innefattat service och grundlig rengöring, etc. Det är en riktig arbetshäst det här, du behöver inte känna att det är dåligt att den är några år gammal. Den är gjord för att hålla.
 

josef

Well-known member
ca 950, så jo, det måste ha vart nån rejäl genomgång eller nåt...

japp, det märks efter en dag med den nu. Pålitlig sak! Helnöjd.
 

Fabian

Well-known member
Då kan jag bara gratulera! Hur mycket fick ni ge för kvarnen?
Antar att du tänker köra manuell malning sen när den är på plats? Önska jag kunde det, men de på jobbet skulle nog inte förstå alls.

Har du provat att ta av hoppern för rengöring? Jag vågar fan inte, den verkar sitta fast på nåt sätt
 

josef

Well-known member
4 papp, plus skivorna då. Riktigt bra pris tycker jag.

ja, jag har redan skruvat isär den och tagit timmar och rengjort den noggrant innan jag började köra den. Men hoppern sitter löst, det var dock spår från lim, så tror någon tidigare har slitit av den på något sätt. Tycker det är dumt av faema att limma fast hoppern! :mad: Den har estetiska skavanker, men maskineriet är som sagt skitbra.

Den står på plats sen igår morse, och jag kör absout manuellt! Brytaren som sköter automatiken är till och med borttagen :) Det är helt öppet hela vägen ner i dosern, så det är enkelt att pensla rent.
 

Fabian

Well-known member
Låter helhärligt! För det priset hade jag nästan övervägt slänga ut diskstället ur köket :D
 

josef

Well-known member
finns inte plats, så gör man plats. Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Eller kvarnrum :D
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp