Ny kvarn från Baratza på gång

zix

Well-known member
För er som emellanåt går in på coffeegeek är det kanske bekant:
Baratza är på gång med en ny kvarn - denna gången intressant även för espresso. (De olika varianterna på Solis-kvarnarna som man kan köpa i diverse kaffe/te-butiker runt om i landet är i grunden samma sak som Baratza, hur pass mycket Baratza och Solis hänger ihop numera vet jag inte).

http://www.baratza.com//products.php?itemid=31

Lite fakta: keramiska platta malskivor. Enligt uppgift hög kvalitet på dem. En kombination av grov- och fininställning av malning gör att man kan växla snabbt mellan t.ex. pressomalning och espressomalning. Tre programmerbara knappar, gissningsvis för att kunna ställa in tre olika malningsgrader+malningstid snabbt. Inbyggd timer.
Mycket mjukvara alltså.
Med den här kvarnen tycker jag att Baratza hamnar lite i en egen nisch, detaljerna finns på andra kvarnar, men inte i just den här kombinationen och storleken på kvarn. Hoppas den kommer till europamarknaden också, för den är intressant! Pris? Ingen vet ännu, men det gissas på nånstans mellan Rocky och Mazzer Mini.

http://coffeegeek.com/opinions/showreports/05-05-2008

OK, uppdatering, priset är satt till 299€. Står här i CG:s forumtråd http://coffeegeek.com/forums/espresso/grinders/367897

Tror faktiskt att jag ska börja spara undan lite deg.
 

josef

Well-known member
Åh detta låter intressant! Nu får vi vänta spänt tills någon tar ton, köper den och skriver recension.
 

JvD

Well-known member
Klart intressant! Skulle passa mig bra tror jag, hoppas priset blir bra.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det är nog så att Rockyn har fått en värdig motståndare. Läste på forumet att keramiska skivor är dyrare än de i stål. Det kan bli ganska en dyr sten som slinker med ned i påsen... :huh:

Emotser med spänning en test av denna kvarn!

//Stefan (som gillar sin Rocky, vill ha en Mazzer, men sneglar på en Baratza)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nej, det stod bara i ett inlägg att de var dyra. I ett svar stod det något om att Baratza kanske var tvungna att släppa ersättningsskivor som standardvara om efterfrågan steg (eller något sådant; det stod en bit längre ned i tråden zix länkade till.

//Stefan (som kan tänka sig fortsätta använda Rockyn, men som gärna byter ut honom)
 

Pac

Maskindoktorn
Tyst och innovativa malskivor, intressanta egenskaper. Klart intressant kvarn.
 

zix

Well-known member
Remdrift. Designad för minimalt spill. De keramiska skivorna är tydligen hårda, tål nog en lagom liten sten.

Frågan är om knapp-pluttret håller för användning eller om det tänker ge upp efter ett halvår. Då blir det en dyr hög med icke fungerande skräp. Hoppas det är tillräckligt bra kvalitet på det.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Frågan är om knapp-pluttret håller för användning eller om det tänker ge upp efter ett halvår. Då blir det en dyr hög med icke fungerande skräp. Hoppas det är tillräckligt bra kvalitet på det.

Fast å andra sidan så sköter sig uppgraderingscykeln själv då. -Man får ta det goda med det onda
 

Yirgacheffe

Well-known member
Eller för att citera Haugaard: "Espresso är kul men något av en pryldryck som bara några få maskiner klarar av och en sport att göra som nästan ingen behärskar."
 

zix

Well-known member
Det var nog den konstigaste mening jag har läst på hela veckan. Pokal till Haugaard!
 

josef

Well-known member
kanske börjar bli ot detta, men, annat som Haugaard sagt, saxat från j&n's blogg: "Men vi tror och hoppas att ni finns där ute, vänner i kaffegalaxen som kan skilja en bajskorv från en blomma (den liknelsen tackar vi David Haugaard för :)."
 

zix

Well-known member
:D
Ja, nog är det väl en lätt bismak av sportgroda i de uttalandena?
(Radiosport på nån kanal intervjuar IFK efter matchen mot Kalmar förra veckan)
"Det här var ju en fantastisk vändning. På tio minuter fördubblar ni målskörden från 0-2 till 3-2!"
Eller kanske ännu mer likt Haugaard: Rolf Z:s poetiska "Detta har varit en morot för oss alla och nu har den släckts!"

Jaja, OT, men kul ändå.

(nädå, ingen sportjournalist på riktigtkaffe må känna sig träffad. Ni här skriver alla så bra, så bra.)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Ännu en kvarn med timer

Undrar om Baratza kan få till en hyffsad kvarn den här gången? det verkar i alla fall som om det finns hopp:

"Baratza has introduced the digital Vario coffee grinder. Now scheduled to be available in August, it will feature Mahlkönig ceramic flat Burrs, dual-cam grind adjustment, programmable digital control and super quiet operation."

Mer info och bilder här:
http://www.coffeegeek.com/opinions/showreports/05-05-2008
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp