Såhär gör du den perfekta espresson - eller?

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag satt och bläddrade i boken "Allt det du behöver veta om kaffe" skriven av Björn Rodén och fann följande beskrivning på hur en korrekt espresso skall skapas:

"Malningsgraden ställs in så att ca 7 g malt kaffe kan pressas samman i filterhandtagets filter utan att den sammanpressade kaffekakan understiger sidomarkeringen på insidan av filtret. Då är kaffet för fint malet och för kompakt packat, och om det överstiger markeringen är det för grovt malet och för löst packat. Malningsgraden, eller kornstorleken på kaffet, mäts vanligtvis genom att provmala, pressa och brygga kaffet och sedan mäta mängden kaffe som produceras under 25-30 sekunders bryggning. Om resultatet, med samma mängd kaffe, sammanpressningstryck och extraktionstid som tidigare, blir mer än 3 cl kaffe ska man mala finare. om det blir mindre än 3 cl skall man mala grövre."

Hur många av er följer denna instruktion?:unsure:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Herr Doseringsmästare här! Jag skulle gärna kunna tänka mig att följa den bruksanvisningen om det inte vore för min totala oförmåga att dosera. I princip följer jag riktlinjerna dock: jag vill ha en sexa på 20-30 sekunder (beroende på kaffet).

//Stefan (som skapat helt förbluffande dåliga instruktioner på youtube)
 

kaffe med slice

Well-known member
De riktlinjerna försöker jag hålla.

Men om du har Monsun malabar i kvarnen just nu skulle jag hellre köra med Aeropressen :)


//Matte
 

Wannabe

Well-known member
När jag började som hemmabarista utgick jag från detta. Med erfarenhet och mer kunskap har jag sedan börjat att laborera utifrån vilken böna som finns i kvarnen. En del kaffen kan tex med fördel extraheras i 35-40 sek för att få ut det bästa ur den. Jag har i princip slutat att räkna sekunder utan tittar på hur brygden ser ut och bryter innan blondning. I stort sätt alltid överdoserar jag etc.

Det finns inga generella rätt eller fel. Uppnår man sitt mål (gott, snyggt, tigerrandigt eller vad det nu är man vill uppnå) har man gjort rätt.
 

josef

Well-known member
Jag håller med wannabe en del. Olika på olika bönor, och randen i kaffefiltret är inte alltid att gå efter. Man kan som sagt leka med över- och underdosering, tampningens hårdhet, temperatur, och bryggtid mer än vad som anges i riktlinjerna. Riktlinjerna kan vara bra att utgå från precis i början, men när du börjar få in teknik, så laborera gärna runt mycket för att hitta den bästa smaken. Jag anser väl som precis sagt att smaken är det absolut viktigaste, och oftast har blondningen en stor roll i det hela. Stänger också av precis när det börjar blonda eller strax innan. Räknar dock alltid sekunder i huvudet, vilket dock kan ställa till det när kunden snackar med en och frågar saker om kaffet.

En del bönor smakar bäst med 30s och 2 cl, andra 23s och 3 cl, endel på 37s och 3cl. Smaka dig fram, och se vad du gillar bäst. Det som är gott är bra, kan man nästan säga är en generell regel.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Tack för input - det jag främst blev lite förvirrad av var texten om att nivån bör nå upp till markeringen i portafiltret - är det verkligen en riktlinje att gå efter tänker jag?
 

Fabian

Well-known member
Jag har aldrig vägt hur mycket kaffe jag änvänder, går på känsla utefter hur den senaste koppen blev. Blev den långsam kanske jag tar lite mindre kaffe i filtret. När jag hittat en bra malgrad brukar jag sällan ändra den, blir oftast att jag ändrar mängden kaffe istället. Försöker sedan att alltid tampa lika hårt.
 

Dockoz

Well-known member
Kanske lite OT men det är en sak med dosering jag undrat över. Vanligtvis så burkar jag överdosera lite och sedan jämna till med till exempel NSEW så jag får en plan yta och en full filterkorg innan jag tampar MEN om jag vill minska min dosering så betyder det ju att jag inte kommer kunna jämna till ytan eftersom kaffet från början då inte kommer fylla hela filterkorgen, kommer inte detta då att påverka mitt slutresultat ? Eller blir jag tvungen att använda en mindre filterkorg om jag vill minska min dosering ?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Beror väl på hur mycket du vill minska din dosering med... Jag maler tills jag har en ungefärlig nivå strax under filterkorgens överkant (nederkant av nivålinjen på min WDT-tratt). Efter tampning brukar detta ge en nivå strax över midjan (den som håler fast filterkorgen i PFt) i filterkorgen. Jag jämnar ut min malning med att, typ, ställa tampern i filterkorgen. Sedan slår jag till PFt lite för att slå ned kaffe från kanterna och sist tampar jag på sedvaligt vis.

Tja, de sexor jag drar brukar bli rätt OK, om jag får säga det själv!

Prova att väga filterkorgen tom och sedan när du malt och tampat. Då ser du ju hur mycket kaffe i gram du doserat. Jag gjorde så och utgick från 14 gram kaffe. Sedan justerar jag lite på fri hand efter hur extraktionerna blir...

//Stefan (som, långt ifrån, är någon mästare på att dosera, men som tränar hårt på just detta)
 

josef

Well-known member
jag gör oftast som du dockoz, och jag har erfarit att det inte krävs mycket över/underdosering för att göra skillnad, så när jag slätar ut så har jag turen att när jag sträcker på fingret helt så blir det lite bakåtböjt, och kan då göra en konkav yta istället, med resultatet något gram eller halvt minskad dosering.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...och jag har erfarit att det inte krävs mycket över/underdosering för att göra skillnad...

Ja inte är det många korn som skiljer ett riktigt bra skott från en halv katastrof inte! Det ska gudarna veta. Egentligen är det ju nästan löjligt och obegripligt lite...

//Stefan (som själv ofta förvånas över detta när doseringen ser ut och känns bra, men icke)
 

Dockoz

Well-known member
Tackar för tipsen grabbar !
När vi ändå är inne på ämnet, hur viktigt är det egentligen med "leveling" av kaffet innan man tampar ? Hört att det skall motverka channeling men jag vet inte om det stämmer.
 

josef

Well-known member
det är kanske inte så viktigt att man kör med stockfleeths move eller nsew, men någon form av leveling bör man göra tycker jag, för att kaffet ska fördelas jämnt i filtret, och därmed pressas jämnt. Brukar oftare kallas för distribution.
 

Wannabe

Well-known member
Jag hade problem med channeling men efter att ha blivit noggrannare med distrubition (en kombovariant av stockfleths och nswe) samt wdt har jag inga problem med det längre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp