Var köpa kaffebönor i Göteborg?

botze

Well-known member
Vilka är era favvoställen att köpa (vilket) kaffe?

Jag bor i majorna/sandarna och vill hitta ställen någorlunda nära mig. Jag känner till majornas te- och kaffehandel på karl johansgatan, de säljer Johan&Nyström bl.a., de verkar väldigt välsorterade. Sen upptäckte jag att Allt i video/godis borta vid kungssten, mitt emot Nöjds konditori, säljer Kahls på lösvikt. Provade en påse Inferno som dessvärre verkade ganska gammal/torr :( de har väl ingen vidare omsättning där. Men det måste finnas fler som säljer bra kaffe??
 

Molarin

Well-known member
Marmelad på Mariagatan 17 säljer iallafall sin husblend "M.ito" och har nog även lite kvar av Karins tävlingsblend "Karin Krusmynta". Skynda fynda!
 

Dockoz

Well-known member
Du kan köpa lösvikt av Bar Italias ( Prinsgatan ) kaffe, kommer inte ihåg vad det heter just nu men det brukar smaka gott när dom gör det där i alla fall. Inte i majorna direkt men i alla fall gång avstånd.
 

GuruX

Well-known member
Finns en liten butik som jag tror heter Göteborg Kaffe & Tehandel. Ligger precis bredvid Järntorget. Bland de första butikerna på Haga Nygata om jag inte minns fel. De har inte gigantiskt utbud, men en del finns det iaf.
 

Init13

Well-known member
Strax innan Chapmanstorg på hörnet vid Shell

ligger det en Té och Choklad affär som har ett litet urval.
 

Pac

Maskindoktorn
Det finns massvis med ställen; Bar Centro, Kaffemaskinen, DaMatteo, Mauritz, Ezzenza, Willys, Orienthuset,... med flera, med flera.
 

botze

Well-known member
Tack Init13 :)

Tack för alla tips! Marmelad är mitt favvocafé och jag är där ofta, har missat att man även kunde köpa deras bönor :)

ligger det en Té och Choklad affär som har ett litet urval.

Du menar kanske Majornas te- och kaffehandel som jag nämner i första inlägget? ;)
 

Jutta

Well-known member
Tack för alla tips! Marmelad är mitt favvocafé och jag är där ofta, har missat att man även kunde köpa deras bönor

Klart du kan! Kom in på stört så vi får ett ansikte på dig och kan visa dig våra bönor!
...säger Karin och lommar direkt tillbaka till kaféet och skyltar om...
 

botze

Well-known member
Klart du kan! Kom in på stört så vi får ett ansikte på dig och kan visa dig våra bönor!
...säger Karin och lommar direkt tillbaka till kaféet och skyltar om...

Har faktiskt blivit serverad av dig flera gånger men varit otrevlig nog att inte presentera mig :blush: sen kanske det är en överdrift att säga att jag är där "ofta" men 1-2 ggr/månad är för mig "ofta" :D

Blir det förresten någon Bruno Gilato i år?? Den är gooooooooooooooood!!!!!!!!!!!!!!!! :)
 

Jutta

Well-known member
Har faktiskt blivit serverad av dig flera gånger men varit otrevlig nog att inte presentera mig :blush: sen kanske det är en överdrift att säga att jag är där "ofta" men 1-2 ggr/månad är för mig "ofta" :D

Blir det förresten någon Bruno Gilato i år?? Den är gooooooooooooooood!!!!!!!!!!!!!!!! :)

Det var det värsta! Tala ur skägget nästa gång, jag sa just till Essenzatjejen att jag har "stenkoll på alla besök från forumet", men tydligen inte! :)
Vi ses!
 

Ernst

Well-known member
Vilket kaffe ska bli det första att malas i min nya kvar när den kommer (om den kommer nån gång)?
Några tips? En indian från Hisingen eller något pålägg från Majorna? Kanske lite De Sica från Storgatan?
 

doppio

Well-known member
Kör vi en sommarbild på det.

2475483319_242a38991e_o.jpg
 

botze

Well-known member
Kör vi en sommarbild på det.

2475483319_242a38991e_o.jpg

Där har vi stans godaste glass! Kommer vi få se den vagnen även i år?? Jag fick inget svar på det! ;) Tidigare har Poyan (heter han va?) pratat om att ta in iransk glass som han påstod var ÄNNU godare - kan vi möjligen få se det??
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
... jag måste sluta prata så mkt... jag e ledsen, verkligen. det låter på dig som att du e lika mykcet glass-junkie som jag och dessvärre har jag tråkiga/possitiva nyheter. vi har beslutat att inte köra glass i år, i varjefall inte som tidigare. det är helt enkelt alldeles för MYCKET jobb och väldigt liten förtjänst (i varje fall om man vill satsa på kvalitet och inte kvantitet). glass har itne riktigt kommit till sverige än, trots att vi är ett av världens mest glassätande länder. vi äter hellre skitglass än fin glass. och det lär ta ett bra tag till innan det vänder.

man går hellre till triumf och äter 2 jättekulor för 25 än två mindre av bruno gelato för 25, trots att triumf har lägre densitet (en massa luft insprutad) och sämre smak. och till slut får man nog av att folk inte riktigt förstår skillnad på kvalitet och kvantitet. många vill ha det allra bästa men vill inte betala för det (kolla damatteos blogg också). det var heller ingen bas i vår verksamhet.

MEN iransk glass! det vore nåt. då får man nog ha egen tillverkning och sälja en kula för 30kr om det ska vara gott och löna sig. du får besöka iran nån gång. ska kanske vänta till efter amerikanska valet o se hur det går först innan du bokar biljetter hehe

ja jag heter poyan. och ja jag ville också gärna bli av med glassvagnen och har nu ont i magen över att vi inte har någon glass iår... hur ska mitt begär dämpas??
 

botze

Well-known member
Tråkiga nyheter, jag såg verkligen fram emot en underbar kula bruno gelato och en mezzo hos er... :( jag och min flickvän brukar fråga efter glass när vi är hos er, då kanske du ser ett ansikte framför dig ;) ja jag är glassnörd och vägrar Triumf, jag kan verkligen inte förstå den rusning som är till triumfglass, har aldrig tyckt den är god. Nåt positivt i glassdjungeln tycker jag är att Carde D'or (eller hur det nu stavas) har blivit riktigt god och prisvärd! Självklart inte i klass med Bruno gelato ;) men ändå riktigt god. Lejonet & Björnen däremot har gjort någon slags djupdykning och verkar ha övergett den goda kvalitet man tidigare hade för att satsa på kvantitet :(

Hur som helst förstår jag ändå ert beslut, framför allt med tanke på förra årets usla sommar som säkert inte gjorde glassförsäljningen bättre... men hur länge kommer ni eg ha råd att ha en fin butikslokal som lager??

Hmmmm.... riktigglass.se eller hur var det nu :D
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Tråkiga nyheter, jag såg verkligen fram emot en underbar kula bruno gelato och en mezzo hos er... :( jag och min flickvän brukar fråga efter glass när vi är hos er, då kanske du ser ett ansikte framför dig ;) ja jag är glassnörd och vägrar Triumf, jag kan verkligen inte förstå den rusning som är till triumfglass, har aldrig tyckt den är god. Nåt positivt i glassdjungeln tycker jag är att Carde D'or (eller hur det nu stavas) har blivit riktigt god och prisvärd! Självklart inte i klass med Bruno gelato ;) men ändå riktigt god. Lejonet & Björnen däremot har gjort någon slags djupdykning och verkar ha övergett den goda kvalitet man tidigare hade för att satsa på kvantitet :(

Fan va vi e på samma plan när det gäller glass. Lejonet dök ju tyvärr när de skulle in i alla ica-butiker. Och triumf är ju ANINGEN för mycket luft. Men Carte d'or jaaa... här snackar vi lyft. Ben&Jerry är också bra men det blir lätt för mycket godis. Mövenpick är ju väldigt bra, men deras tyska tillverkning som ska vara sämre har lyckats med en maple/walnut som är nåt av det godaste jag ätit. Det sjuka var väl att willys hemma kom över ett sånt parti från tyskland och sålde 900ml för 10spänn hehe... annars e det svårt att hitta bra glass i sverige, tyvärr. nån som har några tips?
Hur som helst förstår jag ändå ert beslut, framför allt med tanke på förra årets usla sommar som säkert inte gjorde glassförsäljningen bättre... men hur länge kommer ni eg ha råd att ha en fin butikslokal som lager??
Det har vi inte... du är välkommen att komma med förslag! snart kommer nog en lösning förhoppningsvis. Håll till godo ;)...
 

botze

Well-known member
Det har vi inte... du är välkommen att komma med förslag! snart kommer nog en lösning förhoppningsvis. Håll till godo ;)...

Tja jag tycker idén som ni hade från början, med glassbar, är klockren! Det finns ju ingen bra glassbar väster om linnégatan. Och behovet finns nog, titta bara på Lejonet&Björnen Danska vägen, där är det fan kö året om, soliga dagar ser man inte golvet där inne. Det handlar bara om att skapa sig ett namn, vilket iofs kanske kan ta ett tag...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp