Videotråd - Såhär ser det ut när vi gör kaffe

Fabian

Well-known member
Tänkte att jag skulle starta en grej jag kännt att jag alltid saknat här på forumet - en videotråd! Här kan vi visa i rörlig bild hur vi gör vårat kaffe, demonstrera nya idéer och tekniker, eller tipsa om redan existerande "näringsrika" klipp. Det kan bli så mycket lättare att förstå om man får se det folk skriver om i verkligheten iband :)

Börjar med en snutt jag spelade in går, hur jag gör när jag gör en cappuccino på min Silvia. Brukar i vanliga fall göra på dubbel espresso, men ville visa hur skottet såg ut, så jag körde ett glas under andra spouten.

[youtube]_0rGk2dAh0A[/youtube]

Edit: Märkte nu att ljudet försvunnit någonstans på vägen upp på nätet... Synd. Men man förstår väl ändå :)
Slår på ångan direkt efter kaffet är klart, det syntes inte riktigt. Tampar inte jättehårt... Blev ett bra skott, men det syns tydligt att kaffet inte är så färskt.
 

wesaft

Well-known member
Mmums, vilken god mjölk du såg ut att fått till.
Kul med videoklipp, kanske ska testa att spänna fast mobilen i pannan och köra en vända :)
 

josef

Well-known member
åh jag hatar att vara i jönköping, inte ha en espressomaskin och inte kunna gå någonstans och köpa gott kaffe, och samtidigt se sånna här salivproduktionstriggande filmer :(
 

Stefan Böna

Mr Microtext
OK, då slänger jag in ett litet klipp (mitt första någonsin, faktiskt) när jag drar en dubbel på ConCalman. Helskotta, vad svårt det är att få till det när man inte har stativ och bara en kompakt digitalkamera. Fast det var himla kul att lattja i MovieMaker! :D Gott blev resultatet i alla fall. Kaffet alltså, inte videon...

[youtube]aN2aPnGX47M&hl=en[/youtube]

//Stefan (som numera även återfinnes på YouTube, men som inte när regissörsdrömmar)
 

Fabian

Well-known member
Kul med video nummer två redan samma dag! Ska bli härligt när videobiblioteket växer här :D
 

Dockoz

Well-known member
Det här är ju lysande ! Video är enligt mig bästa och lättaste sättet att lära sig.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ytterligare en liten how-to-video... Det är ganska skoj detta! Att göra film. Och även om jag försöker med mjölken, så vete gudarna om jag - på egen hand - kan filma detta... Filmens texter blev lite små, men de ser bättre ut om man tittar på klippet på youtube.com...

[youtube]ZdcP4vueNtc[/youtube]

//Stefan (som tycker att det är jätteroligt att göra film om kaffe, men som nu ska ge sig tillfälligtvis)
 

Dockoz

Well-known member
Stefan, den lilla vita plastdelen du sätter på ditt pf när du maler, var har du hittat den ? Verkar passa perfekt, jag kör med något liknande men den passar inte lika bra.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Stefan, den lilla vita plastdelen du sätter på ditt pf när du maler, var har du hittat den ? Verkar passa perfekt, jag kör med något liknande men den passar inte lika bra.

Jag använde en sådan här. Jag klippte av den ganska precis där det rosa fältet slutar (kanske kan man klippa en aning längre ned; det fattas lite till botten av min filterkorg) och sedan - om jag inte missminner mig - ungefär i mitten av bokstäverna "Lassj".

//Stefan (som skulle kunna tänka sig att köpa fler burkar och klippa av dem längre ned)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Mjölkskumning à la Stefan Böna

Jag lyckades få till en liten video där jag skummar mjölken. Blev inte så illa. Hällningen däremot blev ju som förväntat kackig... Satsade på lite större texter denna gång och jag tror att dessa funkar bättre. Jag vet, ärligt talat, om det inte blir bättre microskum om jag håller munstycket i mitten av kannan istället för på kanten. Ska testa detta lite mer framöver. Kanske blir också hällningen bättre av detta? :)

[youtube]2jl8d8ZWP9s[/youtube]

//Stefan (som byggde ett litet kamerastativ av wellpappkartong för att kunna filma; rena McGyver)
 

Dockoz

Well-known member
Jag använde en sådan här. Jag klippte av den ganska precis där det rosa fältet slutar (kanske kan man klippa en aning längre ned; det fattas lite till botten av min filterkorg) och sedan - om jag inte missminner mig - ungefär i mitten av bokstäverna "Lassj".

//Stefan (som skulle kunna tänka sig att köpa fler burkar och klippa av dem längre ned)

Tackar Stefan, ICA nästa !
 

lupoo

Well-known member
Mjölkskummnig - Bedömningen!

Ja Du Stefan! Såg filmen tillsammans med min idag hemmavarande hostiga och lätt febriga 6-åring. Han är en "hård" kaffedommare. Så här är domen:

1. Skummningen ser bra ut, men varför håller han på så länge?

2. Latte arten: Undersidan är sådär men jag ser inte vad det skall föreställa, han får nog ta och träna mer....;)

Det finns fler som har råkat ut för hans stränga och orubbliga omdömme, bla fick DC sig en reprimand förra sommaren titta här :cool:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
:lol:

Vem är det som har gett honom så höga kvalitetskrav då? Är det pappa som regerar på kaffefronten; bara hans som duger? Eller? :lol:

//Stefan (som är ganska nöjd ändå över att sågats tillsammans med DC)
 

lupoo

Well-known member
:lol:

Vem är det som har gett honom så höga kvalitetskrav då? Är det pappa som regerar på kaffefronten; bara hans som duger? Eller? :lol:

//Stefan (som är ganska nöjd ändå över att sågats tillsammans med DC)

:nowink: Icke sa Nicke! Jag sågas jäms med fotknölarna dagligen här hemma på samma skoningslösa sätt, övriga i familjen kan komma med lite positiva omdömmen men den lille herren är kanske tillfreds med mina verk en gång på 50 (högt räknat). Jag tror att han har stått och hängt för mycket vid datorn när jag har kollat youtube-klipp:blush:.
 

moparman

Well-known member
Har 6-åringen själv börjat träna att göra espresso ?
tänkte om lärlingen snart passerar mästaren :)
 

josef

Well-known member
6-åringen verkar lovande! Han vet hur det ska vara, kanske blir han Sveriges nästa kaffe-guru? Eller tycker han ens om kaffe? Han vet kanske bara hur de "ska" se ut? Du får berätta mer om denne lille man :D
 

Fabian

Well-known member
Gillar skarpt att du glider omkring barfota hemma och filmar latteklipp på förmiddagarna Stefan Böna! :D
Lite tankar om din skumning då: Det känns som du naglat fast dig vid att sänka ner pipen långt ner efter att du ytsurfat vad som för dig känns lagom länge. Jag koncentrerar mig först och främst på att allt ska blandas, när jag ytsurfat klart ska det medans man bara värmer mjölken se ut som att det inte finns något skum alls i kannan, om du förstår hur jag menar. Ofta ligger jag väldigt nära ytan, knappt att hela pipen är under. Virvelytan ska vara spegelblank, då är det perfekt :)

Ett par gånger har det blivit så bra att jag inte ens behövt polera, eller "snurra", eller banka kannan efteråt. Men det har hänt kanske tre-fyra gånger bara.
 

doppio

Well-known member
I början körde jag med ytsurfning nästan hela tiden, för jag tyckte det blev så tunnt skum annars. Men nu har jag börjat med att sänka ner pipen mer - med betydligt bättre resultet. Mot all logik blir det faktiskt riktigt fint skum av det också, lagom tjockt. Betydligt lättare att - som Fabian säger - få spegelblankt skum.

Jag sänker inte heller ner den sådär jättelångt, bara en liten bit så det inte blir nån ytsurfning. Vips så blir alla hemska bubblor som bortblåsta.

Magic.

Har dock inte gjort det så många gånger är så man kan säga att metoden är statistisk säkerställd än, men det känns bra iallafall, och det är viktigt. Som alla vet, mycket psykologi bakom det perfekta kaffet :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp