Gillar du robusta?

Molarin

Well-known member
Har hört rykten om en "Miscela tutti robusta" som är på väg till Sverige. Tydligen helt drickbar... Vad tror ni om 100% robusta, något ni vill prova?
 

Pac

Maskindoktorn
Det är inget fel på Robusta. Det finns en kaffe-"arrogans" som nog kommer av att man tror att "Arabica" är en kvalitetsstämpel. Det är det inte, det är en kaffeböna. ;)

Så jovisst, varför inte? Jag smakar gärna på en blandning med 100% Robusta.
 

Faktor

Well-known member
Smaka är det aldrig något fel på. Om man gillar det är en fråga i sig. Mina erfarenheter säger att jag inte kommar gilla't
 

josef

Well-known member
Jag har länge velat testa en 100% robusta. För att veta hur det smakar. Gott eller inte, vi får se! Man kan inte säga något förrän man testat.
 

Englund

Well-known member
80%-ig robusta säljer vi ganska mycket av...den är helt ok om man vill ha lite kraft i espresson!
 

Englund

Well-known member
KG tänkte nog (precis som jag och säkert många andra per automatik kan göra) att Robusta är Robusta och att det inte är något man blandar...kan det vara så KG? :coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
KG tänkte nog (precis som jag och säkert många andra per automatik kan göra) att Robusta är Robusta och att det inte är något man blandar.

Ja jag har svårt att få till en blandning som består av 100% robusta.
Vilka proportioner har en sådan blandning? ;)

(iofs kan den bestå av olika sorters robusta, men jag försökte bara vara lite lustig ;) :D )
 

josef

Well-known member
haha ja olika sorters robusta såklart :) precis som 100% arabica kan vara en blandning också... Molarin angav inte om det var en blandning eller inte :)
 

Pac

Maskindoktorn
KG tänkte nog (precis som jag och säkert många andra per automatik kan göra) att Robusta är Robusta och att det inte är något man blandar...kan det vara så KG? :coffee:

hehehe, jodå "100%Arabica!"-lobbyn har lyckats bra. Det är klart att det finns Robusta-bönor som växt på många olika ställen precis som det finns Arabica-bönor från olka delar av världen. Det finns till och med flera olika arter Robusta medans det enbart finns en art Arabica.

Ja just det, Arabica är en böna. Att den växt på olika ställen och kallas för alla möjliga vackra namn gör den inte till olika bönor. Det är en och samma sorts kaffeböna som får olika smak beroende var den växer. Men, det visste ni ju redan.:)


Lite mer info om våra älsklingsbönor kan man hitta bland annat här: http://www.ico.org/botanical.asp
 

theseal

Kaffeterroristen
Jajjamensan. en espressoblandning skall i mina ögon absolut innehålla robusta. Är defenetivt sugen att testa en 100% robusta, igen.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Har provat bra 100% robustablandning förr så jag är inte så skeptisk.

ico.org borde inte kalla varieteter, hybrider och kloner för arter (species) då Coffea canephora (robusta) är själva arten, liksom C arabica osv. Liten botanisk utsvävning.
 

MaZ

Well-known member
Vet inte ens om jag provat en 100% arabica som jag gillar. Brukar ju vara transparent smak och lukta damparfym.

Robusta für alle!
 
Topp