Gillar du robusta?

AA

Skottjägare
hehehe, jodå "100%Arabica!"-lobbyn har lyckats bra. Det är klart att det finns Robusta-bönor som växt på många olika ställen precis som det finns Arabica-bönor från olka delar av världen. Det finns till och med flera olika arter Robusta medans det enbart finns en art Arabica.

Ja just det, Arabica är en böna. Att den växt på olika ställen och kallas för alla möjliga vackra namn gör den inte till olika bönor. Det är en och samma sorts kaffeböna som får olika smak beroende var den växer. Men, det visste ni ju redan.:)


Lite mer info om våra älsklingsbönor kan man hitta bland annat här: http://www.ico.org/botanical.asp

Vilka arter robusta finns det? Kan du dom? Jag hittar bara info om en, Coffea canephora. Finns ju en del varianter/korsningar som man läst om men arter har jag aldrig sett.

Finns det bra boktips på området?

/AA
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag gillar ju Musettis bruna påse och den innehåller väl en del robusta om jag inte missminner mig helt. Skulle inte alls vara främmande för att testa en ren robusta. Jag är ju en sådan som gillar när det är lite drag i espresson, så att säga... :)

//Stefan (som är pro-robusta och inte har något emot att det finns sådan i blandningarna)
 

Jemo

Well-known member
en period drack jag ganska mycket moak servito. den har 75 procent rubusta och smakar toppen. i andra perioder har jag varit inne på syrliga arabicabönor och trott att det varit the shit, men jag återvänder alltid till blandingar med en viss (oftast ganska hög) andel robusta.
 

Fabian

Well-known member
Är Moak Servito den blåa påsen? Såg nämligen att farsan hade köpt en blå påse Moak häromdan, får nog göra ett besök där och testa.
 

Càphêhơi

Member
När jag var i Vietnam, som ju är världens största Robusta-exportör, drack jag nog bara ren Robusta. Den var, som man brukar säga, jordig och fyllig och mer rödbrun i färgen, men saknade de lättflyktiga och höga tonerna som vi är vana vid (vilket i och för sig ha berott på bryggmetod, rostning och kvalitet). Jag upplever dock att rena Arabica-blandningar ibland saknar kropp och är därför inte främmande för en viss Robusta-procent.
 

Pac

Maskindoktorn
Vilka arter robusta finns det? Kan du dom? Jag hittar bara info om en, Coffea canephora. Finns ju en del varianter/korsningar som man läst om men arter har jag aldrig sett.

Finns det bra boktips på området?

/AA

Inte på rak arm. Jag hade det framför mig när jag skrev inlägget men nu hittar jag det inte.
 

Ppettson

Well-known member
Ska bli spännande att prova på! Gillar kaffe med hög robustaprocent.... så nu är det bara att vänta på att det dyker upp
 

kaffe med slice

Well-known member
Café Ugo på Schelegatan, Kungsholmen har ett kaffe med 50/50 blandning (Elena heter kaffet) som de också säljer. De använder det till kaffe med mjölk i för att det skall ge lite mer smak. Jag har även druckit det som espresso och tycker det är helt ok.

//Matte
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Måste labba lite mer med den och inte bara svepa en på språng innan jag säger mer.
OBS, den finns (ännu) inte där jag spenderar dagarna!
 

Molarin

Well-known member
Rak. Ärlig. Smaken följer med ner i strupen på något sätt. Mycket smak.
Strävhet i eftersmaken men ingen påträngande beska. Noll brändhet.
 

josef

Well-known member
Låter som en bättre robusta? Bra beskrivning där, rak och ärlig. Skulle vara nice med en dryck som ljög och skämtade ;) But seriously, bra beskrivning.
 

onyman

Well-known member
Robusta - Kaffesnobbism?

Jag är en newbie på detta trevliga forum och slås av att det här verkar vara "coolt" att gilla Robusta.

Trevligt att folk är öppna för att testa annorlunda grejor men när man börjar snacka 100% Robusta blandningar börjar jag undra? :)

Är det kanske snobbism som ligger bakom, som hardcore barrista wannabe vill man vara lite bättre än "Svensson" som just köpte en espresso maskin på elgiganten och tror att 100% Arabica från Lavazza är det som gäller? :)
 

onyman

Well-known member
Är det nån som vet var man kan hitta mer info om det bästa Robusta kaffet?

Var den bästa Robustan kommer ifrån tex: Det finns massor med information om hur de bästa Arabica fincorna uppehåller sin kvalitet: odling, plockning, sortering, etc men med Robustor får man i bästa fall reda på vilket land det kommer ifrån.

Jag har träffat flera i kaffeindustrin som påstår att Robusta produktion sker väldigt storskaligt, med mycket bekämpningsmedel och maskinell skördning; Kvalitet är inte proritet utan kvantitet. De som har sagt detta har själv jobbat endast med Arabica så man kan förstå biasen! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,624
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp