Kaffegrossisten.se - plus och MINUS!

MartinForsberg

Well-known member
Kaffegrossisten.se - PLUS +++++ och minus! Nytt omdöme!!!!

UPPDATERING! (gamla texten följer sist)

Rancilio satte tidigare en svart/vit etikett på de burkar med Puly Caff Classico, på de nyare sätter de en etikett med deras gröna logotyp och denna skall innehålla Puly Caff Plus enligt dem själva (enligt Puly vid ett svar till en forummedlem säger de att det är samma innehåll och i ett annat svar säger de att de inte kan tala om vad det är för innehåll men att det skall fungera lika bra).

Kaffegrossisten.se lovade att gå ut med produktinformation plus att lägga till en bild på burken från Rancilio på deras hemsida och tala om att det då är samma innehåll.

Puly erbjöd sig direkt att skicka en ny burk med ett nytillverkat pulver till mig när det till sist stod klart att det var ett gammalt datum på min burk, kanske jag hade otur att få den där sista burken som stod kvar på hyllan någonstans - oavsett vad så skötte sig Kaffegrossisten.se helt klanderfritt!

Nu har Puly skickat en ny burk med Puly Caff Plus original plus att jag fick några testpåsar med deras kvarnrengöring och tre (3) stycken grupphuvudsborstar! Inte illa vill jag säga, men de blev också glada av att få reda på att det hade slunkit med gammalt rengöringspulver i en leverans och lovade kika på varför det skett!

----- gamla texten följer nedan -----

MINUS: Beställde en 900gr förpackning med Puly Caff Plus och får en Rancilio Puly Caff Traditional - en gammal utgången produkt som inte säljs längre! Kaffegrossisten.se har inte ens produkten i sitt sortiment på hemsidan!

PLUS: Efter ett telefonsamtal blir jag lovad att de skickar en ny förpackning med RÄTT produkt och också en retursedel!

Men jag tycker att det var helt onödigt att skicka fel produkt och en utgången produkt dessutom (även om hållbareheten kan vara lång, när jag frågade tillverkaren sa de att det var tre år sedan dessa slutade tillverkas!).

Dessutom får jag inte min maskin rengjord nu i helgen som jag hade planerat, kanske lite petigt men det gör mig besviken när jag planerat det och jag blir besviken på en sajt som lovade att de hade rätt saker hemma innan jag beställde från dem!

Hur är andras erfarenheter av Kaffegrossisten.se?
 

mts

Well-known member
köpte lite bialettigrejer av dem innan det eskalerade... då var det absolut inga problem, de var tillåmed så snälla att jag fick ett extra duralexglas nån gång, för att fylla ut kartongen såg det ut som :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag fick min maskin med tillbehör snabbt och rätt. De erbjöd sig att skicka ut ett nytt PF (det var ju fel på spoutsen), men eftersom jag redan fixat nya spouts, så fick jag utan vidare ett kilo kaffe.

Det enda egentliga minuset skulle väl vara att de struntade i min uppdatering av leveransadress och skickade kaffet till mitt gamla jobb. Inga problem i sig, men ändå...

//Stefan (som inte har några direkt dåliga erfarenheter av Grosshandlar'n)
 

Fabian

Well-known member
Var med om exakt samma sak som dig angående rengöringsmedlet, det var väl i januari eller februari tror jag. Men jag tänkte inte så mycket på det, tyckte mest det var trevligt att det stod Rancilio både på maskinen och rengöringsmedlet... Var väl så de hoppas man ska tänka, hehe.

Sen var det ju det där med att min kvarn var skev, skickade på service, fick tillbaka samma utan åtgärd. Men det var inte Kaffegrossistens fel, utan deras sketna servicefirma de anlitat. Tvärtom handlade Kaffegrossisten rätt och skickade mig en helt ny kvarn när jag ringde och påpekade detta!

Allt som allt ger jag ett positivt betyg, men inte utan gruskorn på vägen.
 

MartinForsberg

Well-known member
Det blir högst ett neutralt betyg när det väl är avslutat men det väger över på negativt eftersom det var första köpet för mig!

Jag tycker att "gruskornen" är så onödiga - jag har varken tid, lust eller ork att köpa en gång till från en leverantör som direkt gör fel, dessutom onödiga fel, det finns andra leverantörer som gör rätt direkt!

Att sedan Rancilio har köpt rengöringsmedel från Puly Caff och satt på en ny etikett är en sak om det bara vore samma innehåll i burken, men nu när Puly Caff själva upplyste mig om att det var en gammal utgången produkt så blev jag besviken på Kaffegrossisten.se! Ville jag haft det traditionella rengöringsmedlet hade jag kunnat köpa det billigare från andra leverantörer.

Om företagen insåg att de har uppmärksamma konsumenter så skulle de kanske lägga ner lite mer energi på att skicka rätt saker, det kostar dem ju inte bara pengar att returnera felaktiga varor utan också badwill!

Jag har sista tiden handlat från en rad med utländska web-butiker och inte haft ett enda strul med deras leveranser - de bryr sig om sitt rykte! Men ALLA jag köpt från i Sverige har det varit något som det varit strul med - fel varor, fel priser, leveransproblem, felaktiga uppgifter med mera.

Dessutom hade Posten sönder tre paket för mig senaste två veckorna så de ligger inte heller på plussidan! DHL, UPS & Schenker samt Dahl som levererat massa saker har inte haft sönder ett enda paket (det drabbar väl dem med ibalnd, men Posten är enastående dåliga just nu!).
 

Myskin

Member
Nu har samma sak hänt mig, dvs jag beställde "Puly Caff Plus" och fick "Rancilio Puly Caff Traditional". När jag tog kontakt med Kaffegrossisten så fick jag till svar att det var samma produkt. Jag försökte hänvisa till uppgifterna här men de var mycket oförstående och menade vidare att det var angivet på hemsidan att etiketten var annorlunda, vilket stämmer och som jag är osäker på var fallet då jag beställde.
Min fråga är, hur får jag reda på hur det egentligen står till med varan. Martin hur fick du reda på att "Rancilio Puly Caff Traditional" slutade tillverkas för 3 år sedan?
(Kanske det inte spelar någon roll? Borde inte medlet funka OK ändå?)

/Myskin
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Är det inte så med rengöringsmedel att då ett medel byts ut mot ett annat så funkar oftast det gamla och inte det nya. Lite som gammal hederlig kallavfettning mot nyare "bio"tvätt eller gammal kopparbottenfärg mot ny "ickealgavvisande"färg, eller gammal fasadfärg mot ny mögelvänlig färg.

När var en "gammal" kemikalie senast sämre än en ny variant?
 

MartinForsberg

Well-known member
Blev också uppringd av Kaffegrossisten idag efter att de dubbelkollat med sin leverantör, deras leverantör påstod att det skulle vara samma innehåll i burkarna.

När jag kontaktade Puly direkt säger de att det INTE är samma innehåll i den burk som är märkt med Rancilio Traditional som i deras Puly Caff Plus. Puly säger att den här produkten motsvara deras Puly Caff Classico vilket är en äldre produkt än Puly Caff Plus.

Kaffegrossisten skulle kolla med sin leverantör om det kunde vara på det viset att det är rätt produkt i burken men en felaktig (gammal) etikett från Rancilio som klistrats på burkarna (eller om det rör sig om gamla burkar som man nu gör slut på istället för att behöva slänga, kan vara samma sak med klisterlappen).

Kaffegrossisten hade fått burkarna levererade från Rancilio (?) och inte från Puly Caff direkt.

Hursomhelst är det olika uppgifter från tillverkaren och leverantören av produkten och jag uppskattar verkligen att Kaffegrossisten försöker få klarhet i det hela. Oavsett om det är rätt eller fel produkt i burken och/eller en gammal eller felaktig etikett så kommer jag givetvis att skriva det här på forumet så andra kan ta del av det! Lika självklart ändrar jag omdömet om Kaffegrossisten om de levt i god tro om vad de levererat!

Jag skickar också frågan till både Rancilio och Puly Caff nu för att reda ut det hela ordentligt!
 

MartinForsberg

Well-known member
Är det inte så med rengöringsmedel att då ett medel byts ut mot ett annat så funkar oftast det gamla och inte det nya. Lite som gammal hederlig kallavfettning mot nyare "bio"tvätt eller gammal kopparbottenfärg mot ny "ickealgavvisande"färg, eller gammal fasadfärg mot ny mögelvänlig färg.

När var en "gammal" kemikalie senast sämre än en ny variant?

Visst är det till viss del så som du skriver!

Det som kan ske med gammalt rengöringsmedel är att det kan suga åt sig fukt och klumpa ihop sig (och då möjligen bilda andra kemiska föreningar) och inte funka lika bra att göra rent med eller som inte kommer åt där de skall om de inte kan lösa upp sig ordentligt!

Jag gissar att det inte är något fel på produkten Kaffegrossisten levererat om det nu inte är så som Puly Caff svarade mig att det rörde sig om deras äldre produkt, Puly caff Classico, som de slutade tillverka för länge sedan - men jag återkommer när det hela är helt utrett!
 

larjo11

Well-known member
Titta på min burk som jag köpte för cirka en månad sedan. Står Puly Caff Plus på kvittot och Rancilio Puly Caff Traditional på burken. :huh:
Har öppnat och använt innehållet, så det är val bara att fortsätta med det. :mad:
OT
Det blir fint mikroskum när man häller hetvatten på rengöringsmedlet vid rengöring av PF och filter. Ser nästan bättre ut än den skummade mjölken jag får till :(
 

Fabian

Well-known member
Aningen OT:

Dessutom hade Posten sönder tre paket för mig senaste två veckorna så de ligger inte heller på plussidan! DHL, UPS & Schenker samt Dahl som levererat massa saker har inte haft sönder ett enda paket (det drabbar väl dem med ibalnd, men Posten är enastående dåliga just nu!).

Jobbade extra på ett ställe som säljer affischer förut, posten hade ofta sönder dessa. Extra tjocka rör använde dem, med stor diameter för bättre tålighet. Det kändes nästan som att posten hade sönder dem av ren illvilja, eller irritation för att de var tvugna att handskas med rören över huvud taget. När vi klagade sa dom nånting om att ett paket ska klara av att få en viss vikt på sig, kanske var det 15 eller 30 kg. Dumt hur som helst, kul att veta att posten kastar andra tunga paket på ens eget när man bestället espressomaskiner eller andra ömtåliga grejer.
 

MartinForsberg

Well-known member
Fick ett snabbsvar från Puly nu redan på kvällen och de säger att det finns både nya och gamla versioner från Rancilio på rengöringsmedlet!

Tyvärr är burkarna inte märkta på något sätt (i en del fall) så det går inte att identifiera om det är gammalt eller nytt rengöringsmedel man fått.

Däremot säger de att om etiketten på burken har Rancilios gröna färg i logotypen så skall det vara det nya rengöringsmedlet de levererar till Rancilio - är däremot etiketten enbart i svartvitt så är det det gamla rengöringsmedlet.

De kan dock inte ta ansvar för vad Rancilio stoppar i sina burkar och de vill inte heller svara på om det är Puly Caff Plus i Rancilios burkar eller om det är någon annan blandning - då blir jag fundersam och undrar om det är samma eller inte, men det kan ju vara av rena konkurrans- eller prisskäl som de inte vill säga vad det är de stoppar i Rancilios burkar!

Jag känner mig nöjd med Pulys svar och hur Kaffegrossisten bemött mig, Kaffegrossisten lovade att skicka en originalprodukt om jag inte skulle vara nöjd men de kunde inte få fram något annat än just den här varianten från Rancilio i dagsläget eftersom det var vad deras leverantör hade på lager!

Oavsett vad det är för innehåll i burken och hur gammalt det är så lovade Puly att det hade exakt samma rengöringseffekt och inte var skadligt för maskinerna idag (om det skulle vara gammalt rengöringsmedel i burken) men de sa att jag inte skulle använda det om det klumpat ihop sig för då hade det läckt in fukt i burken - precis som jag gissade med gamla rengöringsmedel. Min burk låter okej när jag skakar på den så jag tänker behålla den och testa hur den funkar, fungerar det inte tillfredsställande så lovade Kaffegrossisten att fixa det för mig!

Så från ett klart negativt läge så har det passerat ett neutralt omdöme och kommit ut som ett klart POSITIVT omdöme från min sida plus att jag lärt mig något på det hela!
 

djneo

Well-known member
När jag beställde min maskin för någon månad sen tyckte jag de hade väldigt bra service. Beställde klockan 12.30 på ena dagen och dagen efter det fanns det att hämta ut.

Snabbt packat och smidigt med sms aviseringen.

Vet dock inte nåt om det skulle gå fel men verkar väldigt seriösa.
 

MartinForsberg

Well-known member
De tog verkligen mina klagomål på allvar, och nu när det visar sig att det är en djungel med rengöringsmedel som inte är originalmärkta så tänker jag fråga tydligare om det i framtiden för jag vill inte ha något gammalt obrukbart skickat till mig (vilket detta ju inte verkar vara iofs) för det tar av min tid att få klart för mig vad det är jag fått eller inte fått!
 

MartinForsberg

Well-known member
Aningen OT:


Jobbade extra på ett ställe som säljer affischer förut, posten hade ofta sönder dessa. Extra tjocka rör använde dem, med stor diameter för bättre tålighet. Det kändes nästan som att posten hade sönder dem av ren illvilja, eller irritation för att de var tvugna att handskas med rören över huvud taget. När vi klagade sa dom nånting om att ett paket ska klara av att få en viss vikt på sig, kanske var det 15 eller 30 kg. Dumt hur som helst, kul att veta att posten kastar andra tunga paket på ens eget när man bestället espressomaskiner eller andra ömtåliga grejer.

OT så det skriker om det, men ändå! ;)

Jag köpte affischer för några år sedan och fick flera rör-paket fördärvade av Posten - precis som du skriver så misstänkte jag att det stod någon liten skit och skakade rören så hårt han kunde så att ändarna på affischerna skadades trots att de var packade i bubbelplast och sedan avlslutade han med att trampa på ändarna på rören!

Men det värsta var ändå när jag beställde kromade hårda kopparrör från en webshop och Posten hade vikt ena änden av det stora röret med förklaringen att det kom inte in i Postbilen annars och det stod inte att det var ömtåligt! Däremot stod det klart och tydligt att det innehöll kopparrör och att det skulle transporteras liggande och inte stående! Alla rören var alltså vikta ca 30 cm ner! Kan tillägga att den leverantören INTE använder Posten någonsin mer!
 

Myskin

Member
OK Tack Martin, bra jobbat!
Jag mailade oxå Puly Caff och fick till svar (nu i kväll) att de garanterade att det var samma produkt. Jag känner mig nöjd med det och tänker använda min.

/Myskin
 

mikfri

Well-known member
OT: Posten

Ber om ursäkt i förväg för OT, men kände mig tvungen att dela med mig. Jag skulle skicka en synth (=ömtålig) med postpaket för några månader sedan och pratade med en postenanställd om vad de rekommenderade för typ av emballage.

Svaret jag fick: "Den ska tåla fritt fall från 2m" :nowink:

Jag gick därifrån och använde bussgods i stället. Hur packar man en GS3:a så den tål fritt fall från 2 m?!? :D
 

MartinForsberg

Well-known member
OK Tack Martin, bra jobbat!
Jag mailade oxå Puly Caff och fick till svar (nu i kväll) att de garanterade att det var samma produkt. Jag känner mig nöjd med det och tänker använda min.

/Myskin

Jättebra att du fick ett klart svar, det gör att det hela känns färdigutrett för min del!

Gammal svart/vit Rancilio etikett - gamla "Classico" pulvret!

Rancilio etikett med grön logotyp - nya "plus" pulvret!

Skall maila Kaffegrossisten om detta så de vet och tacka dem för deras tålamod med en undrande och lite irriterad kund, jag..... ;)
 

MartinForsberg

Well-known member
Ber om ursäkt i förväg för OT, men kände mig tvungen att dela med mig. Jag skulle skicka en synth (=ömtålig) med postpaket för några månader sedan och pratade med en postenanställd om vad de rekommenderade för typ av emballage.

Svaret jag fick: "Den ska tåla fritt fall från 2m" :nowink:

Jag gick därifrån och använde bussgods i stället. Hur packar man en GS3:a så den tål fritt fall från 2 m?!? :D

DHL + Schenker och bussgods är mina alternativ idag istf Posten.....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp