Mikro-hopper till Mazzer Mini

hahaha

Well-known member
Jag har ganska nyligen kommit över en begagnad Mazzer Mini E mod B, från 2005 (tack, Molarin!). Det är min första riktiga kvarn så jag har inget att jämföra med, men jag tror jag förstår dem som längtar – en mer gedigen konstruktion är svårt att tänka sig.
Det som inte riktigt platsar är den plastiga bönbehållaren, jag har dessutom den större modellen (= gigantisk, 600 g bönor får plats). Lite overkill för hemmabruk.


attachment.php


Den har jag aldrig använt, utan som många andra doserar jag bönor direkt i halsen (på kvarnen, dummer! :nowink:). Det går i några dubbla, men för lite än RDI för en inbiten koffeinist. Dessutom tar det retsamt ofta slut mitt i en malning, och timern blir otillräknelig när bönvolymen varierar. :angry:

Alltså har jag klurat ett tag på en mer lagom stor hopper, och nyss sprang jag på en liten glasburk på stan, en serie från Bodum som finns i olika storlekar och lock av både metall, Santoprene-gummi, plast och trä. Den jag köpte heter Yohki och har en tättslutande silikonpackning i det rostfria locket. 0,25 liter och nästan precis rätt diameter – 60 mm.


attachment.php


Tanken var att kapa botten, och placera det återstående röret i halsen på Mazzern. Fast burken var aningens för stor, man kanske kunde slipa ner diametern en knapp millimeter?
När jag letade glashantverkare på nätet ramlade jag över en av Sveriges få instrumentglasblåsare, som höll till bara några kilometer från mig. Och dessutom direkt fattade vad jag var ute efter :)

Burken är gjord av tåligt borosilikatglas, och det var tur, för vanligt glas skulle inte klarat behandlingen den blev utsatt för. Botten försvann på ett kick med hjälp av en diamantkap, men att slipa ner ytterdiametern var ingen bra idé, det förstör ytspänningen och därmed glasets hållfasthet. Och jag ville helst inte svarva ur Mazzerns aluminiumhals, även om det var en närliggande lösning.


attachment.php


Min glasblåsare föreslog då trycksvarvning; han värmde upp glasröret till bortåt 1500 grader under rotation, och pressade försiktigt en grafitplatta mot utsidan med en vinkel som ungefär motsvarade halsens något koniska form.


attachment.php


Passformen blev perfekt på första försöket, snacka om skicklighet! :lol: Dessutom slöt sig kanten till den avskurna botten vid uppvärmningen, och hållfastheten återställdes.


Ett nytt problem uppstod: Bodums vita logotyp blev svartbränd. :eek:hmy: Lösning: jag fick låna glasblåsarens grejer och själv blästra bort det fula. Skitkul! Och blästrat glas är ju såå fint:


attachment.php


Vill man skruva det hela några varv till, hade min glasblåsare helt underbara idéer om en påfyllningspip för koldioxid, kvävgas eller kanske helium för att hindra oxidering av bönorna (skulle nog vara mer motiverat tillsammans med en större hopper).

Sammanfattningsvis en fantastiskt rolig och inspirerande förmiddag i verkstan, bland högar av glaskolvar och -kolonner.


attachment.php


Så här ser det ut hemma nu, 2,5 dl får plats – det blir ganska precis fem dubbla eller 90 gram.

attachment.php

 

Bilagor

  • Maxi-hopper.jpeg
    Maxi-hopper.jpeg
    72.5 KB · Visningar: 339
  • Bodum Yohki 0,25 liter.jpg
    Bodum Yohki 0,25 liter.jpg
    25.3 KB · Visningar: 331
  • Kvarnhalsen.jpg
    Kvarnhalsen.jpg
    69.6 KB · Visningar: 335
  • Trycksvarvning.jpg
    Trycksvarvning.jpg
    119.4 KB · Visningar: 336
  • Färdigt glas.JPG
    Färdigt glas.JPG
    98.1 KB · Visningar: 331
  • Glas med bönor.JPG
    Glas med bönor.JPG
    109.6 KB · Visningar: 339
  • Kaffe-hörnet.JPG
    Kaffe-hörnet.JPG
    137.9 KB · Visningar: 341

Pac

Maskindoktorn
Du har gjort en glashopper till din Mazzer. Grymt seriöst! Jag är inte alls avundsjuk... :nowink:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Låter kul! Men jag kan inte se bilden?

5 dubbla är precis vad som ryms i min minihopper i rostfritt.
 

Bilagor

  • IMG_3528.jpg
    IMG_3528.jpg
    66.3 KB · Visningar: 143

Pac

Maskindoktorn
hahaha, låter den mer/mindre med den nya hoppern?

KG, hur stor är din hopper i dL?
 

hahaha

Well-known member
Sjutton också, jag försökte slippa miniatyrbilderna men då verkar inget ha synts. :mad: Nu får det bli både stora och små bilder...

Kan någon lägga upp en vettig brux över hur man publicerar fullstora bilder på rätt plats i texten, utan att behöva miniatyrer? Jag försökte med
, men länkarna hämtade jag från miniatyrerna, och då kunde jag tydligen inte ta bort dem sen...:huh:

Nåja, jag är grymt nöjd med själva hoppermodden. :)

@ Pac:Jag vet inte om det låter mer eller mindre än originalet, för det har jag aldrig använt. Både glasrör och lock sitter som gjutna i alla fall.
Men vibrationspumpen leder stort när det gäller oväsen, så jag klagar inte. På kvarnen. ;)
 

MartinForsberg

Well-known member
Skitsnyggt!

Passa dig bara för glasflisor i kvarnen, som lätt lossar när behållaren vibrerar och behållaren åker nedåt och stöter mot nederkanten vid fästet till den övre malskivan. Jag läste om det på ett annat forum på nätet. Där hade de lagt en sträng med vanligt våtrumssilikon längst ner på sin glasbehållare - eller om det var i botten på hållaren minns jag inte (efter att de upptäckte att glasflisor släppt och åkt ner mellan maslkivorna).

Glaset borde tåla massvis eftersom du återställde en del av hållfastheten och Bodums glas kanske är bättre än de andra försök jag sett så ditt kanske håller - men risken för glasflisor finns alltid, det går ju att byta malskivor om oturen är framme och de skadas.
 

hahaha

Well-known member
Tack för tipset! Jag får sila espresson mellan tänderna.
;)
Förhoppningsvis klarar jag mig, för passformen blev så bra att nederkanten inte når ända ner till kvarnkanten, glasröret fastnar mot halsväggarna några millimeter längre upp:
 

Bilagor

  • GLAS I HALSEN, II.JPG
    GLAS I HALSEN, II.JPG
    59.9 KB · Visningar: 63

MartinForsberg

Well-known member
Tur att det tog stopp tidigt - efter att de använt silikon så var det någon som föreslog att ha ett rör som satt utanpå aluminiumröret i kvarnen så att eventuella glasflisor hamnade utanför.

Det är inte så mycket silandet mellan tänderna som malskivorna som tar stryk plus att lagret för motorn kan må illa av glasflisorna om de letar sig in där!

Lycka till med en mycket snygg "tratt"!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det var bl a dina rörtankar som inspirerade mig :cool:. Härligt att få äntligen få se röret.

Kul att kunna inspirera!

Och kul att man äntligen fick tummen ur och lade upp en bild på den... Jag ska försvara mig med att jag knäppte den för ett par veckor sedan, så det HAR varit på gång...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har haft funderingar på ett lite längre glasrör, med inetsade markeringar "per kopp", så man kan fylla i bönor till önskat antal dubbla.:cool:
 

frippe79

Active member
Snyggt!

Snyggt gjort! :)

Vill också göra något så fint. Har tummen mitt i handen bara..

Jag har ganska nyligen kommit över en begagnad Mazzer Mini E mod B, från 2005 (tack, Molarin!). Det är min första riktiga kvarn så jag har inget att jämföra med, men jag tror jag förstår dem som längtar – en mer gedigen konstruktion är svårt att tänka sig.
Det som inte riktigt platsar är den plastiga bönbehållaren, jag har dessutom den större modellen (= gigantisk, 600 g bönor får plats). Lite overkill för hemmabruk.


attachment.php


Den har jag aldrig använt, utan som många andra doserar jag bönor direkt i halsen (på kvarnen, dummer! :nowink:). Det går i några dubbla, men för lite än RDI för en inbiten koffeinist. Dessutom tar det retsamt ofta slut mitt i en malning, och timern blir otillräknelig när bönvolymen varierar. :angry:

Alltså har jag klurat ett tag på en mer lagom stor hopper, och nyss sprang jag på en liten glasburk på stan, en serie från Bodum som finns i olika storlekar och lock av både metall, Santoprene-gummi, plast och trä. Den jag köpte heter Yohki och har en tättslutande silikonpackning i det rostfria locket. 0,25 liter och nästan precis rätt diameter – 60 mm.


attachment.php


Tanken var att kapa botten, och placera det återstående röret i halsen på Mazzern. Fast burken var aningens för stor, man kanske kunde slipa ner diametern en knapp millimeter?
När jag letade glashantverkare på nätet ramlade jag över en av Sveriges få instrumentglasblåsare, som höll till bara några kilometer från mig. Och dessutom direkt fattade vad jag var ute efter :)

Burken är gjord av tåligt borosilikatglas, och det var tur, för vanligt glas skulle inte klarat behandlingen den blev utsatt för. Botten försvann på ett kick med hjälp av en diamantkap, men att slipa ner ytterdiametern var ingen bra idé, det förstör ytspänningen och därmed glasets hållfasthet. Och jag ville helst inte svarva ur Mazzerns aluminiumhals, även om det var en närliggande lösning.


attachment.php


Min glasblåsare föreslog då trycksvarvning; han värmde upp glasröret till bortåt 1500 grader under rotation, och pressade försiktigt en grafitplatta mot utsidan med en vinkel som ungefär motsvarade halsens något koniska form.


attachment.php


Passformen blev perfekt på första försöket, snacka om skicklighet! :lol: Dessutom slöt sig kanten till den avskurna botten vid uppvärmningen, och hållfastheten återställdes.


Ett nytt problem uppstod: Bodums vita logotyp blev svartbränd. :eek:hmy: Lösning: jag fick låna glasblåsarens grejer och själv blästra bort det fula. Skitkul! Och blästrat glas är ju såå fint:


attachment.php


Vill man skruva det hela några varv till, hade min glasblåsare helt underbara idéer om en påfyllningspip för koldioxid, kvävgas eller kanske helium för att hindra oxidering av bönorna (skulle nog vara mer motiverat tillsammans med en större hopper).

Sammanfattningsvis en fantastiskt rolig och inspirerande förmiddag i verkstan, bland högar av glaskolvar och -kolonner.


attachment.php


Så här ser det ut hemma nu, 2,5 dl får plats – det blir ganska precis fem dubbla eller 90 gram.

attachment.php

 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, vad gör det bara man lyckas hitta rätt hantverkshjälp... Så kan man sola sig i berömmet sen.

Precis. Det enda jag gjorde med min RF hopper var:

1- Gå till Anton Johanssons rostfria verkstad.
2- Säga: "Jag vill ha ett rör med si-och-så mått, polerat."
3- Betala 40:- (har jag för mig)
4- Ta ett lock från en sockerskål.
5- Klart.
 

Fabian

Well-known member
Snyggt och praktiskt. Något du kan tänka dig serietillverka? :) Skulle vilja ha något liknande till min kvarn när jag köpt den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp