Köpenhamn

chutzpah

Well-known member
Vi ska över till Köpenhamn ganska tidigt imorgon, ska äta frulle där samt titta på Rosenborgsslott (nyrenoverat) och muséet.

Vi vill gärna ha lite tips om fik som har förutom gott kaffe, god mat. Gärna i centrala Köpenhamn.

Tack på förhand!
 

malena

Member
Köpenhamn. Tänkte bara tillfoga något. Om ni kommer hit kan ni i alla fall strunta i att gå till Café Europa. Trots att dom använder Kontra kaffe (ägaren är delägare i kaffe-rosteriet), så fick jag en riktigt dålig cappuchino där häromveckan. För mkt mjölk, och litet för varm också. Välling-touch liksom, inte kul när man sen ska betala 43 danska kr... borde klagat innan, när man ska betala är det ju för sent. Så gå inte dit (fast en espresso i baren kanske är bra, vem vet).

Risteriet däremot skall inte missas om man är här. Tycker jag.
 

chutzpah

Well-known member
Café Europa är avskyvärt på alla sätt, det har jag alltid tyckt. Klart Köpenhamns mest ÖVERSKATTADE ställe.
 

andreask

Member
Har någon druckit kaffe på Jazz Kaelderen? Jag var bara inne i skivavdelningen och noterade bara att de även hade ett café. Nästa gång jag hamnar i Köpenhamn ska jag ta mig tid att ta en kaffe där - även om det skulle vara så att det smakar rävgift!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Sitter just nu på Baresso, som ligger på Ströget. Tog mig en enkel Cappu, allt var väl helt okej. Ingen Wow-upplevelse men definitivt ett ställe jag kan tänka mig att besöka igen när kaffesuget faller på.

Dom hade vunnit över mig med lite bättre skummad mjölk (eller bara bankat ut lite luftbubblor) och lite mindre skum på toppen samt en mindre kopp (så att det inte blir för mycket mjölk till den lille shotten...)

Men smaken var fin iaf...

Jag återkommer med mer info när jag har testat mer ;)
 

Vespaboy

Member
Baresso

Baresso på Ströget räddade min kaffe-dag vid två tillfällen när jag var i Köpenhamn i slutet av september. (Nu är jag ju dessutom en sucker för grafisk form och jag gillade deras logga lite... sånt kanske kan grumla mitt omdöme, men jag hade kanske tur med baristan också) :)
 

chutzpah

Well-known member
Oavsett vilken Baressofilial man är på är det alltid sunkigt. Massor med smutsdisk liggande på alla bord, fläckiga och smuliga ingrodda bord och jättesmutsiga golv. Det blir inga flera Baressobesök framöver för vår del.
 

Leran

Active member
Testa Joe & the Juice på Magasin. Bra shaker, varma mackor och latte där du kan välja på (bara) två bönor. Själv fastnade jag för Wildberries...
Lite dyrt men skön stämning och gott!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jo, jag var faktiskt på Joe & The Jucie idag, blev dock inget kaffe då deras beställningssystem vittnade om sämre kaffekunskaper...eller helt nytänkande icke italienska dryckesanvisningar....

Jucien var dock U-N-D-E-R-B-A-R!!!

Men jag får väl gå tillbaka och testa kaffet snarast :)
 

Satyricon

Well-known member
Den som av någon anledning gillar Starbucks kan gå av tåget på Kastrups underjordiska station och ta rulltrappan upp.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Åh just det... ska ni till KPH så får ni gärna höra av er :) Jag har ännu inte hittat ngn kaffekompis och det börjar bli så tråkigt att leta efter grymt kaffe ensam :(
 

Satyricon

Well-known member
Det är möjligt att jag åker över någon gång...

Har du varit på Nazaza på Strøget? Rätt dyrt, men det är det ju alltid i København nuförtiden. Inte världens mest minnesvärda espresso, men apelsinchokladtårtan var god, serverad med gräddfil, ett för svenska smaklökar lite ovanligt parafernalium ihop med söta efterrätter. Man hade kanske väntat sig vispgrädde eller vaniljsås.
 

Bilagor

  • IMG_3858.jpg
    IMG_3858.jpg
    39.7 KB · Visningar: 14

Essenzatjejen

Well-known member
Har du varit på Nazaza på Strøget? Rätt dyrt, men det är det ju alltid i København nuförtiden.

Nej, nu har jag ju inte det. Men jag har gått förbi det. Listan på kaffeställen som ska testas är nu:

Estate Coffee
Nazaza
Joe & The Jucie
och så ngt litet ställe i närheten av Estate Coffee, namnet? Minnet sviker mig tyvärr.

Baresso är jag numera färdig med, att inte kunna göra en Mezzo och misslyckas helt med en Cappu är inte okej. Tummen ner för Baresso på Rådhusplatsen.
 

Satyricon

Well-known member
Fina bilder!

Skamligt att jag ännu inte har besökt Operaen, vars svävande tak skymtar på ett av korten.

Finns ett kafé på taket på Postmuseet på Købmagergade. Kaffet är lagom bra, men utsikten är schyst, särskilt på sommaren. Statyn föreställer Merkurius, krämarnas och handlarnas gud.
 

Bilagor

  • DSC_0391.jpg
    DSC_0391.jpg
    132.2 KB · Visningar: 12

Essenzatjejen

Well-known member
Coffee Collective.

Aaaaaah, OOoooh.. Mmmm

Det är min åsikt. Fy H*lvete vad gott!

Coffee Collective eller Estate Coffee när man är i Köpenhamn?
Det är för tidigt att uttala sig om. Måste dricka mer kaffe för att kunna uttala mig. Men efter stickprover från båda ställena kan jag säga att det är jämt, och vilken ens favorit blir beror nog väldigt mycket på vad man gillar.

Inget av dom är dåligt.

Men just nu lutar jag åt Coffee Collective. Bästa kaffeupplevelsen sedan de delade toppupplevelserna: Marmelad-Karins/Juttas Cappu på gammeldags mjölk och Mahogny-Styrbjörns Latte Macchiato.

Läs den fulla recensionen här.
Och jag är väl lite väl kritisk, but hey... är man kaffenerd så är man :p

Åk nu till Köpenhamn :)
 
Topp