Vilken maskin skal jag köpa?

Herta

Member
Hej!
Är ny på detta forum sedan några dagar tillbaka. Jag har läst många trådar och förstått lite mer. Funderar nu på att köpa en helautomatisk kaffemaskin men är osäker på vilken. Har tittat på Juras maskiner, på Siemens och på Saeco. Vilken skall jag välja och vad behöver jag betala för detta för att få något som fungerar bra? Jag ivllkunnagöra expresso, cappucino., thevatten, mala bönorna, använda vanligt kaffepulver osv.
Vågar jag säga att jag tyckte Saeco såg lite plastig ut...?Är den bra? Lockades av Jura ena5 som verkar att ha allt och är liten på bänken i köket? Har någon testat denna. Siemens, hur är deras maskiner?

Tack för svar!

/Herta
 

petrucci

Active member
Hej har haft saecos äldre modell sirius och min uppfatning är att dom har en annan kvalite än dom nyare talea osv som är lite plastiga. incantoserien är ett bra alternativ, lätta och hålla rena. siemens ska vara prisvärda och ge ett bra kaffe, hade aldrig något problem med dem på den tiden jag jobbade med dem. Däremot så ska nog jura vara det bästa alternativet om du nu ska ha en helautomatisk. Dom har ett brett sortiment och du hittar nog en som passar. Vad jag läst och hört så ska saeco vara störst på marknaden gällande helaut... men jura ska vara överlägset bäst! En annan sak som är brisfällig på var och varannan maskin är att ångröret är för kort och svårt att komma åt med. Man ska trots allt komma ner en bit i mjölken. Det är riktigt bra på vissa saecomaskiner T.ex Incanto
 

shogun

Well-known member
Hej och välkommen :D

Jag är personligen ingen större vän av helautomatiska maskiner men det hör inte hit så till saken:

På jobbet har vi en Franke Saphira som trots allt ger ett riktigt gott kaffe.

004.jpg


Espresson blir lite vattnig men det går säkert att förbättra med lite finjustering av vattenmängd mm. Nästan allt går att finjustera på maskinen bara man tar sig tid i början.

Den har två kvarnar. En för Espresso och en för vanligt kaffe. Varmvatten för te samt ganska kraftig ångfunktion. Dessutom finns det en sugslang bakom en lucka på sidan av maskinen, den kan du stoppa ned direkt i mjölkpaketet och med ett tryck på knappen får du en skaplig cappuccino direkt i koppen.

Du kan ansluta den direkt till vattentillförseln eller använda den integrerade tanken.


Klicka här och läs mer om den
 

Herta

Member
Hej har haft saecos äldre modell sirius och min uppfatning är att dom har en annan kvalite än dom nyare talea osv som är lite plastiga. incantoserien är ett bra alternativ, lätta och hålla rena. siemens ska vara prisvärda och ge ett bra kaffe, hade aldrig något problem med dem på den tiden jag jobbade med dem. Däremot så ska nog jura vara det bästa alternativet om du nu ska ha en helautomatisk. Dom har ett brett sortiment och du hittar nog en som passar. Vad jag läst och hört så ska saeco vara störst på marknaden gällande helaut... men jura ska vara överlägset bäst! En annan sak som är brisfällig på var och varannan maskin är att ångröret är för kort och svårt att komma åt med. Man ska trots allt komma ner en bit i mjölken. Det är riktigt bra på vissa saecomaskiner T.ex Incanto



Måste fråga en sak till om Saeco. Hittade Saeco Primea Cappucino Touch Plus v2 på Netonet. Där finns det inget ångrör vad det verkar utan cappucinon blir klar utan att man ångar mjölken utan det sköts av maskinen. Kan det vara så?
Är denna funktion bra eller?/herta
 

petrucci

Active member
Enligt många så fungerar det bra MEN det beror helt på vilka krav du har. Jag skulle satsa på en maskin med manuel skummning, där kan du styra lite själv temp. tjockhet osv. Och skulle du bli imer intresserad av hantverket och råka springa på en perfekt skummad cappuccino på stan så kommer du garanterat bli besviken på en sådan maskin. För det är ljusår imellan dom varianterna
 

jojo

Well-known member
Jag skulle säga att det inte blir speciellt mycket bättre om man använder ångarmen på någon sådan där helautomatisk maskin ändå. Det är ju knappt något ångtryck i maskiner som har värmeblock (läs helautomatiska maskiner) istället för kokare.
 

petrucci

Active member
Nej kanske inte det men det känns åndå man kan påverka resultatet i större utsträckning om man gör det själv. Ångtrycket är under all kritik det håller jag med om, fick ändå till nått slags microskum med min incanto även om det blev lite tjockt. Tror att pannarelloångan är gjord för just tjockare skum det är tydligen vad dom(tillverkarna) tror att vi vill ha. maskiner med autumatisk skummning tenderar att bli väldigt bubblig sist jag testade. sen är det lite roligare att hälla själv! (inte för att det har med saken att göra)
 

josef

Well-known member
Jag har aldrig fått ens ett hyfsat skum på en med automatisk skumning, bara bubbligt skum, så det är inget jag skulle rekommendera heller.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Pannarello suger fett! Det enda jag lyckade få till med min Gaggia Syncrony var ett tjockt skumtäcke med varm mjölk därunder... :(

Jag vet att det inte erfterfrågas, men för de slantar man måste hosta upp för en ordentlig helautomat, får man mycket semiautomat och kvarn för. Då uppfylls ju Hertas alla kriterier, man har full kontroll över de olika parametrarna och (med lite övning) man får ett bra mjölkskum! :)

//Stefan (som aldrig mer ska ha en pannarello; helst inte en helautomat heller)
 

josef

Well-known member
Jag håller faktiskt med. Men då gäller det att man har intresse och vilja och tålamod att lära sig.
 

Herta

Member
Detta var ju inte enkelt. En massa saker att fundera över och fördjupa sig i. Och jag som trodde att jag hade bestämt mig.Jag vill ju ha ordentligt skummat. Kanske en med ångrör i alla fall då.:coffee
 

Herta

Member
Det beror på...vad jag fåt. Först hade jag kanske tänkt 4-5 000:-. Sen förstod jag att om jag nu skulle köpa en maskin, att jag skulle försöka få en som jag vill ha.
Är det ok att köpa begagnat tex på blocket. Dum fråga kanske men hur länge håller en maskin som är ordentligt skött ( hur man nu vet det)?

Har någon provat Jura ena 5 alt Siemens tk69009 ?

/Herta
 

Janne Rexcat

Active member
Jag och familjen (3 stycken) har använt Simens tk69009 under ett par månader och tryckt fram 550 dubbla espresso. Vi är väldigt nöjda med maskinen och har inte haft några problem med den.
En sak som jag är väldigt imponerad av är hur lätt det är att få tag på reservdelar till överkomliga priser. På Siemens hemsida finns utförlig sprängskiss och ett formulär där man kan beställa samtliga delar in i minsta detalj. Tror inte det är så många andra märken som har den möjligheten.
Den är lätt att hålla ren men spillfatet är ganska stort så det tar en hel del plats vid diskbänken. Bryggmodulen är lätt att lossa och skölja av men däremot är luckan lite krånglig att öppna eftersom det inte finns något handtag på luckan utan en stor skruv med spår i.
Milk Whirl System fungerar riktigt skapligt att ånga och skumma mjölken med när man kommit underfund med i vilket läge man ska vrida ratten för att få rätt temperatur på mjölken. Den klarar av att ånga/skumma mjölk till 3 stycken latte i en kanna innan den stänger av och man får starta skumningen igen.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag är jättenöjd med vår Saeco Talea Ring, vi är flera som använder den och har hittills bara gott att säga om maskinen efter att jag justerade kvarnens inställning och mängden vatten per kopp (vilket var busenkelt att göra).

SBS (justerbar extraheringstid) fungerar verkligen som utlovat och gör stor skillnad, enkelt att justera för de bönor som används och hur färska de är.

Rengöring en gång i veckan är snabbt och enkelt avklarat.

Jag tittade även på ganska många olika modeller och fabrikat i varierande prisklasser men utan SBS-funktion, dock upplevde jag inte att de presterade lika bra. En reservation dock om du är intresserad av att skumma mjölk: vi använder sällan mjölkskumningsfunktionen, även om det går snabbt att växla mellan kaffe och ånga kan jag inte säga hur bra denna maskin är på att skumma mjölk jämfört med andra maskiner.

Jag tycker inte heller att maskiner i denna serie känns lika plastiga som tidigare modeller från Saeco varit, den känns klart robust.
 

Herta

Member
Tack för svar. Flera maskiner verkar ju riktigt bra. Då kanske det estetiska får styra och priset om jag får tag i en maskin till ett bra pris.:coffee:
 

zodijackyl

Member
Vet ni vad jag köpte idag då? En Ascaso i-mini. En ful liten skitsak tycker säkert de flesta här, men jag gillar den. Den är liten, snygg (enligt mig, och Rancilio Rocky är ful som få) och verkar fungera bra.
 

Herta

Member
Saeco

Det blev en Saeco, begagnad, som jag väntar på...:coffee: Jag börjar med denna så får jag se om jag vill lära mig mera sedan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp