Malmö Dolce Sicilia

chutzpah

Well-known member
Besökte Dolce Sicilia för sista gången igår. :angry::angry:

I somras blev jag så äcklad av en händelse jag såg där att det dröjde en bra åtta-nio månader eller så innan jag besökte stället igen (och jag bor väldigt nära).

I söndags i förra veckan var vi där.... jag ville till loppiset på Drottningtorget, men sambon avskyr packet (det gör jag också, men är på jakt efter en speciell bricka), så jag lockade dit honom med löfte om kaffe..... han gick och köpte kaffe medan jag tappert kastade mig in bland pöbeln på jakt efter denna förbannade bricka. Efter en snabb titt fann jag inte det jag letade, så gick bort till sambon, lämnade min väska och gick in för att köpa lite gelato.

Det var bara en kund till i butiken, och tre anställda bakom disken (tre stycken fjortisliknande varelser). En av tjejerna skopade glass till kunden, och de andra två bara stod där bak och stirrade. Väntade ett tag, försökte få uppmärksamhet för att beställa, fick inte ens ögonkontakt, så jag gick. Sambon frågade var gelaton var (han hade nog planer att sno lite....). Jag sa att jag inte fick service, and berättade. Jag frågade om kaffet var gott och han sa nej. Jag provade själv och det var bannemej INTE något vidare. Fadd, blaskig, sumpig smak.

Vi gick hem.

Igår em blev vi lite glassugna och bestämde oss att ge Dolce Sicilia en chans till. Sambon satt sig på en bänk på torget och jag gick in för att köpa kaffe och gelato. Tre anställda (småtjejer IGEN) med absolut NOLL koll på kunderna. Äntligen fick jag beställa och gick ut med grejerna. Gelaton var såklart god, med sambons kaffe var jätteäckligt. Blev lite irriterad, och gick in igen med kaffet och bad om ett nytt. Hon ville inte göra ett nytt, för hon hävdade att det inte var något fel med det gamla. Jag stod på mig, och verkligen tittade på när hon gjorde kaffet (americano). Hon knockade bort mesten av sumpen (inte allt), och borstade inte ut resten. Körde med en dubbel, men bara en pip över koppen, och en pip till spillo. Hett vatten. Jag smakade och det var jätteäckligt. Jag sa till henne att knocka all sump och borsta ut portafiltret, och kör med en dubbel i koppen, och sedan vattnet. Hon sa då att det skulle kosta extra, då hela espresson användas (förstod inte logiken i detta då hälften rann ner i droppbrickan ändå när hon gjorde det på sitt sätt... men men). Jag sa att jag inte brydde mig, då jag vet hur sambon gillar sitt kaffe. Hon tjafsade om att fortsätta göra det på sitt eget vis, så jag gick. Jag har varken tid eller tålamod att stå och tjafsa med någon fjortis.

Aldrig mer Dolce Sicilia kan jag säga.

Jag vill bara tillägga att jag har jobbat i restaurangbranschen i 25 år och vet hur man bete sig, ifall ni trodde kanske att jag var otrevlig. Det var jag inte. Det är jag aldrig mot personal, någonsin. Bestämd kan jag vara, och medveten, men aldrig otrevlig. Jag väntar mig hyfsat bra service och om jag inte får det efter ett par besök (alla kan ha en dålig dag en gång...) så tar jag mina pengar någon annanstans.
 

Satyricon

Well-known member
Jag föredrar att slinka in på stället bredvid, Intermezzo. Med studentkort får man en dubbel espresso för en tia, om än på Zoégabönor. Men den är i alla fall god.
 

WannaBean

Active member
Hela området Drottningtorget - Värnhem känns väl lite underutvecklat när det gäller gott kaffe. Någon som har andra tips?
 

chutzpah

Well-known member
Pâtisserie St. Gertrud och Njutbar är båda ganska nära. Vi fikar mycket på St. Gertrud (erm... mycket och mycket...... på måndagar i allafall, då har jag jättestängt i butiken).

Annars är det ont om ställen i det området.
 

Loop

Member
Tänkte detta får bli vår allmäna Dolce Sicilia tråd och fyller på med ett litet klagomål.

Tänkte jag skulle ta en kaffe igår då de var så tråkigt väder och åkte till den nya baren i Bo01.
Beställde en stor latte och ville ha nåt o tugga på men de enda dom hade att erbjuda var dom små biscotti (?). De var lite besvikande även om dom nu var goda. Hoppas de blir bättre sen när de funnits ett tag.
 
P

punktcom

Guest
Bor själv mitt på Drottningtorget och jag var där så sent som igår och köpte en americano. Kan hålla med om att den inte höll någon högre standard. Tyvärr räcker det inte med att anställa unga söta tjejer som ska stå bakom disken om dom har tummen mitt i handen och inte vet hur service stavas. Även jag lade märket till att dom var aningen "lama" :) Jag kan däremot rekommendera deras filterkaffe som alternativ som en av ägarna har gjort till mig ett par gånger. Då brygger dom endast din kopp och man får garanterat färskt kaffe och inte bränt kaffe som stått på i en timme. Smakar riktigt fint! Kan inte lova att dom ALLTID gör så. ST gertrud är dock min favorit i området. Gott kaffe i alla dess former och gott småtugg. Trevlig peronal också. Riktigt gött att sitta ut med gatan en stekhet sommardag!
 

Tan76

Active member
Precis

Håller helt med föregående talare.
Espresson som jag fått på Dolce Siciliana har gått mycket upp och ner - framför allt ner :( Men skam den som är negativ, glassen blir bättre och bättre - tror jag

S:t gertrud är helt klart godkänt, riktigt trevligt och goooda bakverk.
 

Angelo

New member
Jag har varit på Dolce Sicilia ett par gånger och då har ägaren av stället gjort min latte som blev riktigt grym. Han kan sin kaffe!

Flickorna har gjort min latte nångång och den blev inte direkt lyckad om jag säger så och de gav ingen vidare service heller.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp