Martin Olssons kaffe

botze

Well-known member
Nån som provat något av kaffena som finns på Martin Olsson storcash? Jag provade deras eget espresso-kaffe (blå påse med deras logga på) och det var VERKLIGEN inte gott. Men de kanske har någon god sort? De hade rätt många. De säljer väl mycket till cafféer så något gott kaffe borde de ha...
 

Axel

Well-known member
Fick lite gratisprover. Och jag skulle inte ens rekomendera anna book detta kaffet..
 

josef

Well-known member
Portionsförpackat färdigmalet till brygg blev vi tvugna att köra några dagar, nödproviant. Ingen höjdare..
 

rhide

Well-known member
Samma regel som alltid... smakar det så kostar det. Mitt tips är att köps från ett genuint kafferosteri istället
 

botze

Well-known member
Jag vill minnas att de hade några lite dyrare sorter också... tänker att iom att de säljer till restauranger/caféer borde de ha någon som är ok..?
 

AA

Skottjägare
Dom har en hel del att välja på i sina hyllor. Bland annat Illy, Lavazza och Segafreddo. Alla till förmånliga priser. Lavazzan kostar 120:-/kg i veckans kundtidning t.ex.

Vill nån handla och bor i Malmö så säg till så kan vi använda mitt företagskort (EJ FÖR BETALNING!!)

:)

/AA
 

josef

Well-known member
Ja precis. Kaffe får man betala lite, men räkna på vad det kostar per kopp, så kommer du inse att skillnaden är faktiskt inte så stor.. Iaf inte när man står på café och tar 18 för en espresso. Vinstminskningen vid byte från kaffe som kostar 100 till 200 är minimal, uppåt 80 öre om du har otur.
 

rhide

Well-known member
Ja det stämmer. Det stämmer också att man minskar sina kostnader med 100kr per kg. Ett café kanske säljer 5kg per dag, vilket besparar 500kr per dag, eller 15000kr per månad. Nej, jag inser INTE att skillnaden är liten, jag tycker den är stor.
För hemmabruk där man inte spenderar så mycket kaffe blir övervägandet betydligt enklare, man måste helt enkelt fråga sig: Hur mycket är jag beredd att spendera på riktigt gott kaffe?
 

onyman

Well-known member
Ett café kanske säljer 5kg per dag, vilket besparar 500kr per dag, eller 15000kr per månad.


Nja din matematik håller väl inte riktigt där? Det finns väl inte så många kafeer som har en så stor omsättning? Om du inte har nåt spill och 7g per single shot = ca700 koppar per dag på 5kg bönor. 70 koppar i timmen om du har öppet tio timmar, det är en jä¤ligt busy espressobar. Och en jä¤ligt framgångsrik: 30 dagar öppet som i ditt exempel och 14kr utpris/kopp betyder att du får in 300,000 kronor i månaden på kaffe endast.

Jag hoppas inget kafe klarar att dra in 300 lapp i månaden utan att betala minst 200kronor per kilot för kaffet. :) Jag hoppas också att de betalar in moms, skatt och en baristalön på minst 50000 i månaden! :)
 

josef

Well-known member
jodå, 5kg per dag finns det en och annan som omsätter. och bra mycket mer. men en sån omsättning får man nog inte upp på vilket skitkaffe som helst, då har man förmodligen lite större fokus på just kaffet också.
 

onyman

Well-known member
OK? Imponerande! Det måste betyda att de mest framgångsrika kafeerna levererar kraftiga vinster?
 

josef

Well-known member
jupp. true. det är ju knappast alla, men några finns som alltsom oftast är fullproppade.
 

Fabian

Well-known member
Är läget tillräckligt bra säljer man många kilo kaffe om dan även om det inte smakar bra. Det bevittnar jag varje dag på jobbet. Det är delvis därför jag måste hitta nån ny arbetsgivare som inte bara är intresserad av pengar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp