Ingen crema

Mats61

Member
Jag köpte en Innova Dream på Blocket och lyckas inte få någon crema alls. Den är 11/2 år gammal och verkar helfräch för övrigt. Har provat allt, Tampning, malning osv. Kan det vara fel på packningen eller pumpen?

/Mats:(
 

Mats61

Member
Kaffet är nymalet. Tiden är c:a 25 sekunder och ut kommer en brun soppa. Kanske får mala ännu finare och tampa ännu hårdare.....Min gamla Krups gjorde fantastiskt kaffe i jämförelse.
/Mats
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nymalet, OK. Men hur gammalt är kaffet?
Alltså, hur länge sedan var det kaffet rostades? Två år eller en vecka? Eller en månad?
 

Mats61

Member
Oj, törs inte svara på det. Köpte bönorna förra veckan....Musetti. Har aldrig haft problem med min andra maskin.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, något datum borde stå på förpackningen, förmodligen bäst-före-datum. Sedan får man halvgissa sig bakåt för att komma fram till hur gammalt kaffet är (jag hatar rosterier som inte skriver ut rostningsdatum).

Hur mycket av den bruna soppan får du ut efter 25 sekunder?
I volym alltså, en deciliter, två centiliter? Och är det till en enkel espresso eller en dubbel.
 

henrico

Well-known member
Grattis till inköpet och välkommen till forumet! Jag har själv en Dream som jag är mycket nöjd med, även om väl uppgraderingsjävulen håller på att bita mig... (Jag ska vänta tills efter pappaledigheten, Jag ska vänta tills efter pappaledigheten, Jag ska vänta tills efter pappaledigheten...)

Jag hade jätteproblem att få bra crema med min dream första veckorna. Visade sig att den maskinen hade stått så länge att det fanns allt möjligt otäckt bland packningar och liknande, för att inte tala om de "flagor" av skit som kom ur kokaren.

Jag skruvade ned alla filter och packningar och avkalkade säkert i 3-4 omgångar med citronsyra. Efter det så var allt frid och fröjd.

Om det skulle vara själva brygghuspackningen så skulle du säkerligen börja få läckage och en massa sump - åtminstone fick jag det.. (Jag bytte min förra veckan, den gamla såg HEMSK ut.)

Är det en Innova eller Ascaso förresten? Om det är en Innova vad får du för tryck när du drar igenom en Espresso?

En liten "quirk" som jag har upptäckt med Dreamen är att det är mycket enklare att få bra och fina espresso med dubbelfiltret än med singelfiltret. Kan ha något med dess fysiska design att göra, jag har en kollega med en likadan maskin med exakt samma upplevelse nämligen.

//Henrik
 

Mats61

Member
Nytt färskt kaffe, ny tamper, hängt på youtube, skruvat ner kvarnen och kört ur maskinen med vatten flera gånger och jag börjar faktiskt få något som liknar crema!:)
 

henrico

Well-known member
Kör en rejäl avkalkning och skruva bort filter och rengör brygghuspackning så är du nog hemma.. :lol:

//H
 
Topp