Smörgåstårta att dö för.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Idag har jag ärit mig apmätt på smörgåstårta. Det är så jäkla gott, särskilt om man gör det efter vårat egna super-recept. Två ugnsplåtar och en rund variant blev det.

Ingredienser:

4st vitt formbröd (stora)
2st burkskinka
225 gram äkta majonnäs
5dl gräddfil
5st burkar tonfisk
Bostongurka
1 kilo skagenröra
1 paket mjukost med skinka
1 paket mjukost med räkor
räkor, hårdkokta ägg, skinka, ost, gurka, tomat, sallad, lax, osv till pålägg/garnering.

Ovanstående recept är tänkt att räcka till 2st ugnsplåtar, men jag har kommit fram till att den är på gränsen, snudd på lite snål till två plåtar.

Tänk på att stressa lite, man vill få de klara snabbt så man kan få in dem i kylskåpet. Garneringen tar tid, särskilt att hålla på och rulla små rullar av ost och skinka...

1- Börja med att blanda ihop gräddfil och majonnäs i en bunke, det kallas hädanefter för "smet" i receptet.
2- Kantskär brödet och lägg upp det första lagret på plåtarna, bre på lite småsnålt med smet på brödet för att fukta det lite.
3- Lägg all burkskinka i en bunke (öppna konserverna först), hacka det till småsmulor med en gaffel/slev.
4- Häll i lite smet i burkskinkan, och sleva på lite bostangurka. Det ska vara lagom "smetigt", tja.
5- Bre på all burkskinkesmet på tårtan i ett jämnt lager.

6- På med ett nytt lager bröd, fukta det med smet.
7- Häll ut överflödig olja från tonfisken och häll all tonfisk i en bunka.
8- Häll i smet och sleva på lite bostongurka. Det ska vara lagom smetigt, såklart.
9- Bre på all tonfisk på tårtan i ett jämnat lager.
10- På med ett nytt lager bröd, fukta med lite smet.

11- Bre på all skagenröra i ett jämnt lager.
12- På med ett nytt lager bröd.
13- Bre halva smärgåstårtan med skinkost ovanpå och runt kanterna, halva smörgåstårtan med räkost.
14- På med garnering, räkor, skinka, ost. Använd fantasin, det ska vara färgglatt och fint!
15- Nu ska smörgåstårtan stå sig. Den BLIR godare om den får står och suga i sig allting i ett dygn/halvt dygn.

16- Eat til`you drop!

Bara för att fresta Er lite kommer en bild på bluemaster himself in action, bara garneringen kvar...

20056806.jpg


Första tårtan klar!

20056807.jpg


Mmmmm, tänk få sig en tugga av den här...

20056808.jpg


Smaklig måltid!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hehe, de är mycket godare än köpta smörgåstårtor. ;) Många gånger när man har fått köpta varianter så tycker jag att de smakar för mycket majonnäs. När man spär ut majonnäsen med gräddfil så bevaras majonnässmaken lagom mycket utan att bli för flottigt och "ta över" för mycket.

Justera mängden majonnäs tills det blir lagom mycket majonnäsigt för Er smak, samma sak med mängden bostongurka (den ska inte ta över utan finnas där som en liten frisk touch). Fördelningen mellan majonnäs och gräddfil i receptet passar mina smaklökar perfekt (och de flesta andras om man ska tro alla lovord).:cool:

De där tre smörgåstårtorna gick loss på 1.400:- - 1.500:- i ingredienser, men så räckte de till 30 pers och nästan en plåt blev till doggiebags till folket efter att alla ätit sig proppmätta. Det ska vara overkill på en bjudning så folk vågar ta så stora bitar de vill, jag och bror min visade vägen genom att ta en rejäääla bitar längst fram i kön. I första omgången. :D

Nu ska jag gå och äta frukost på smörgåstårta... yummy!:lol:
 

wesaft

Well-known member
Underbart Mr. tack.
Lite för tidigt för att jag ska bli sugn nu, men härliga bilder och receptet.
En "smet med majonäs och gräddfil" redan där var jag såld.
Ska se om jag kan övertala syrran att köra detta på Matildas dop nästa vecka :p
(försöker förgäves övertala henne att bara ha ett namnkalas och skippa kyrkan :()
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
(försöker förgäves övertala henne att bara ha ett namnkalas och skippa kyrkan :()

Helt rätt i tiden. Våra barn är inte döpta, jag tyckte att det var hyckleri att de ska döpas "i guds namn och inför denna församling...", när de enda gångerna man är i kyrkan är för dop och begravning, typ.

Vi gifte off i vår trädgård, för övrigt. Men med präst (frugan tyckte att det var ett måste, "annars är det inte på riktigt"), vi skippade kyrkan för giftermålet i alla fall, så båda fick som de ville. :)
 

Wannabe

Well-known member
Jag är uppväxt med hemmagjorda smörgåstårtor som ständiga följeslagare på skolavslutningar, midsomrar och jämna fördelsedagar. håller med om att det varit smarrigt.

Ett varningens finger dock. Täck inte över med aluminiumfolie i väntan på att den ska ätas.
Det blir äckligt. Långt senare har jag kommit på att det nog varit folien i kombo med citron (eler majonäs?) som ibland gett en trist klang i smaken.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Täck inte över med aluminiumfolie i väntan på att den ska ätas.
Det blir äckligt. Långt senare har jag kommit på att det nog varit folien i kombo med citron (eler majonäs?) som ibland gett en trist klang i smaken.

Intressant, vi täcker alltid över med aluminiumfolie, och har inte märkt av något hittils... Kanske kan det bero på att varken majonäs eller citron kommer i kontakt med folien på våra skapelser?:unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vafan! Vet du inte det??? :D

Hehe, alltid kul att höra om det faller andra på läppen. ;)
På tal om smörgåstårta, nu ska jag gå och käka smörgåstårta till lunch... Sedan tror jag att jag har avverkat llt som jag fick med mig hem. Puh, jag har kämpat hårt!

Personligen är det alldeles för mycket grejer jag inte gillar på smörgåstårta.

Vad!? Vad är det på en smörgåstårta du inte gillar?:eek:hmy:
 

wesaft

Well-known member
Äter man för mycket smörgåstårta får man se till att avkalka blodkärlen regelbundet, helst två gånger om året med citronsyra, aha, det är därför man har citron med i, smart.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Upps, det var inte mycket du gillade...:unsure:
Jaja, smaken är ju som det där portafiltret.:)

Jag är inte heller något stort fan av lax (om det inte är ordentligt tillagad sådan). Lax hade vi bara på en av smörgåstårtorna, de andra två fick räkor istället för lax.
 
Topp